Blíží se naplnění 'teorie mrtvého internetu '? Vedení Meta podporuje tvorbu AI účtů na Facebooku a Instagramu

6. 1. 2025 | Petr Michl
Umělé AI účty se budou na Facebooku a Instagramu čím dál více vyskytovat vedle těch lidských. Dle Meta to má přinést více zábavy a engagementu. Pohledem skeptika to ovšem přibližuje „mrtvý internet“ — takový, ve kterém za většinou obsahu a interakcí budou boti, nikoliv skuteční lidé.


Umělá influencerka Aitana Lopez. Zdroj: Instagram / Fit_Aitana

Fungování sociálních médií do značné míry na umělé inteligenci stojí, na té strojové. Zdá se ale, že do budoucna bude čím dál dominantnější roli hrát i generativní AI. Dle šéfa oddělení Meta zaměřeného na její rozvoj, Connora Hayese, budou na Facebooku a Instagramu čím dál aktivnější umělé účty. Nespatřuje to přitom jako problém, ale příležitost k nárůstu engagementu uživatelů.

Dle vyjádření Hayese pro The Financial Times bude prioritou pro příští 2 roky učinit platformy Meta zábavnější a poutavější. Umělé účty přitom mají hrát podstatnou roli.

„Očekáváme, že tyto umělé inteligence budou na našich platformách skutečně existovat stejným způsobem jako (lidské) účty… Budou mít (vyplněné) „bio“ a profilové obrázky a budou moci generovat a sdílet obsah poháněný AI na platformě... to je to, kam to všechno podle nás povede," uvedl muž s oficiální funkcí „vice president of product for generative AI“.

Není to přitom automaticky očekávaný přístup. GenAI představuje dle mnoha odborníků (včetně například Josefa Šlerky) riziko toho, že nejen sociální média zaplaví neuvěřitelné množství obsahu, které už ani další umělé inteligence neprotřídí. Jedním z důsledků může být, že se utopíme v přemíře informací, v níž bude čím dál obtížnější odlišovat pravdu od dezinformací a realitu od umělých světů. Není náhoda, že Meta už například u příspěvků na Instagramu pokládá tvůrcům otázku, zdali je obsah tvořený s AI nebo nikoliv.

AI influenceři tu už jsou

Na druhou stranu AI influenceři tu jsou už dlouho. Lil Miquela se objevila na Instagramu už v roce 2016, před 4 lety přišla značka Puma s AI influencerkou Mayou zaměřenou na asijské trhy. Ač umělý influencer přímo stvořený značkou ji nemůže poškozovat nevhodným chováním, firmy nadále platí nemalé peníze influencerům z masa a kostí za jejich polidšťující dobrozdání.

Přesto je umělých účtů na sociálních sítí více, posun schopností genAI tvorbu avatarů výrazně usnadnil. Ty od španělské agentury The Clueless už od reálných žen moc nepoznáte. Zaměřují se na tvorbu profilů krásných žen, u kterých stačí ke značnému dosahu to, že budou dobře vypadat na realistických snímcích a budou mít na sobě ideálně jen to nezbytně nutné k tomu, aby nedostaly ban. To mluvíme o Instagramu. Některé z nich ale fungují i na platformě Fanvue, což je obdoba OnlyFans, která ovšem na rozdíl od známější platformy s paywallem za převážně „obsah pro dospělé“ nevyžaduje, aby tvůrkyně byly skutečnými osobami. Na Instagramu i Fanvue vystupuje například Aitana, která má (či její tvůrci mají) na Instagramu přes 345 tisíc followerů.

Zajímavá je i práce agentury 1337, v níž figurují i Češi Robin Raszka, který již dříve prodal za 100 milionů dolarů startup Alter zaměřený na tvorbu AI avatarů, a jako chief technology officer Jan Malý, jenž se dříve věnoval machine learningu v agentuře STRV. Ti chtějí tvořit micro a nano influencery (říkají jim „Entity“) zaměřené na niche zájmy, jež osloví i lidi z úzce specializovaných komunit, jako je zahradnictví, emo hudba, vintage móda, klasická literatura, včelaření a další. Jejich domovem pak nemá být jen Instagram, ale i platformy zaměřené na diskuze typu Discord.

„Naše vize přesahuje pouhé interakce s chatboty; vytváříme subjekty, které se vyvíjejí spolu se svými komunitami a přizpůsobují se rychle se měnícímu digitálnímu prostředí, kde se technologie neustále vyvíjejí. Přitom razíme novou cestu a pevně věříme, že tím nově definujeme způsob, jakým přemýšlíme o zapojení do sociálních médií a o tom, jak spolu lidé komunikují online," uvedla CEO 1337, Jenny Dearing, pro Techcrunch.

Meta povzbuzuje tvůrce k tvorbě svých AI avatarů pro chat s fanoušky

Meta dokonce nic nemá ani proti umělým konverzacím ve jménu živých tvůrců. V červenci loňského roku tuto novinku představila a nabízí ji větším tvůrcům ve svém AI Studiu jako benefit, přesměrování časově náročné konverzace s fanoušky na generativní AI umělou inteligenci naučenou na to, aby odpovídala jako originál.

Influenceři mají možnost svého AI agenta nakrmit fakty o sobě tak, aby ten pak dokázal odpovídat na nejčastější otázky fanoušků. Jedná se o dost podobný proces jako u tvorby AI chatbotů firem, jež dokážou v interaktivní podobě předat odpovědi na dotazy pokryté obvykle jinak v sekci FAQs. Influenceři v mnoha případech berou odpovídání na repetitivní dotazy jako nesmírného žrouta času, který není moc produktivní, ale „dělat se to musí“. AI avataři jim tak mohou ulehčit. 


Zdroj: Meta

 

Teorie mrtvého internetu se začíná naplňovat

Není „budování komunity“ i skrze podobné konverzace to, o čem by měla práce influencerů být? Skončí to jenom „FAQs avatarů“? Už teď stačí schopnosti jazykových modelů na to, abyste s nimi „prokecali“ hodiny a měli pocit, že vám někdo rozumí a má podobné zájmy. I s AI štítkem u jména může potenciálně sloužit podobně i AI avatar tvůrců.

Naplňuje to přitom částečně obsah konspirační „teorie mrtvého internetu“ vzniklou pravděpodobně v roce 2021. Ta tvrdí, že většina obsahu na internetu je umělá. Umělé entity postují umělé příspěvky, píší komentáře, na které reagují další boti. Je to místo, které by si „vystačilo“ i bez lidí.

Samozřejmě čistě teoreticky. Za vznikem botů jsou lidé a jejich posláním je do velké míry předstírat lidské chování, které je monetizovatelné — například kliky na reklamy nebo přimět živé lidi k tomu, aby jim dali peníze. Kdyby odešli lidé, odešli by inzerenti a nebylo by taky, na kom páchat podvody.

Boti jsou reálným problémem. Dle studie Bad Bot Report od společnosti Imperva z roku 2024 v Irsku tvoří například 71 % internetového trafficu, globálně se ale nedá říct, že by již převážili nad skutečnými uživateli.

Chodit na stránky a klikat je nicméně méně invazivní, než zasypávat internet novým a novým obsahem. Elon Musk vytvořil na Twitteru (nyní X) prémiový účet s odznakem údajně jako cestu, jak zatočit s boty na své platformě. Dle analýzy společnosti AppFigures jich ovšem bylo v říjnu 2024 pouhých 1,3 milionu, tedy bezpečně pod úrovní 1 % uživatelské báze X. I na sociálních sítích typu LinkedIn, kde můžete ověřit svou totožnost zdarma, tuto příležitost většina lidí nevyužívá. Nejde to brát absolutně jako vyjádření nezájmu o to, jestli obsah na daných platformách je od AI, nebo od lidí. Minimálně částečně to tak interpretovat jde.

Ostatně kdyby tuto lhostejnost necítili v Meta, nemluvil by Connor Hayes o zářné budoucnosti Facebooku a Instagramu, jež budou více zábavné a pohlcující také díky obsahu od AI avatarů. AI tvorba obsahu ve vysněných scénářích Meta přiměje lidi trávit na platformách více času, a tedy být více vystaveni reklamám. Postranním efektem ovšem může být to, že teorie mrtvého internetu se zase o něco přiblíží. 

 

Kam dál?


AI influencerka Emily Pellegrini na Fanvue

AI influencerky ohrožují živobytí těch reálných. Ty z platformy Fanvue konkurují i modelkám z OnlyFans.

Štítky dokumentu: AI Facebook Instagram

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: