Králové českého YouTube na PIAF: Přelétavost Leoše Mareše mezi značkami není naše cesta

1. 6. 2017 | Petr Michl
Leoš Mareš je schopný během týdne propagovat tři produkty, co si konkurují. Jirka Král na PIAF prozradil, že on se to snaží dělat opačně.

Druhý den konference PIAF se věnoval síle influencerů. Debata s komerčně nejúspěšnějším českým YouTuberem, Jirkou Králem, a jeho bratrem Petrem, který mu dělá manažera, pak byl nahlédnutím do chápaní tohoto fenoménu těmi, co stojí v Česku na jeho vrcholu.


Petr Král a Jirka Král při debatě na PIAF s Ondřejem Austem. Zdroj: PIAF

Sázka na dlouhodobé spolupráce

Jirka Král má v tuto chvíli přes 800 tisíc followerů na YouTube a přes 472 tisíc na Instagramu. Pro značky je lákavý především tím, že jde o bezkonfliktní typ hodného kluka. Když rodiče menších dětí zjistí, že jejich ratolesti sledují jeho, jsou za to vlastně rádi. Jeho obecnou přijatelnost a zároveň hvězdný status ilustruje například video, kde překvapuje dva své fandy vánočními dárky (setkání s matkou jednoho z obdarovaných je cca v 6:30 stopáže videa).

Takováto image správňáka by se dala jistě využít k propagaci celé řady značek a tím také maximalizaci zisku. Jirka Král nicméně upřednostňuje dlouhodobá partnerství. Mezi značky, s kterými spolupracuje dlouhodobě, patří Alza.cz, Red Bull, Xbox od Microsoftu a McDonald’s. Některé ze značek přitom oslovil sám.

Povšimněte si, že mezi značkami nejsou žádní konkurenti. Jirka Král v tomto ohledu garantuje, že v konkrétním segmentu nebude spolupracovat s konkurenční značkou. Za tuto jistou exkluzivitu jsou také některé spolupráce nastavené formou měsíčního fee s dalšími dohodnutými parametry toho, co bude vzájemná kooperace obsahovat. 

S McDonald’s spolupracuje relativně krátce, v restauracích světově nejpopulárnějšího fast foodového řetězce se začal prodávat na omezenou dobu jeho hamburger. Ač to Jirka Král od některých jeho diváků schytal za podporu nezdravého jídla, ve svých videích jasně deklaroval, že dle něj nejde o žádné zaprodání ďáblu. Sám v McDonald’s kdysi pracoval a neříká, že by lidé měli jídlo z něj jíst každý den. Sám si ho občas dá a nevidí na tom nic špatného.







Velkým filtrem nabídek značek je právě Petr Král. „Ke mně se ve výsledku dostane tak 5 % nabídek, každý den jich chodí velké množství,“ uvedl jeho bratr Jirka. Ten se díky tomuto nastavení může soustředit na tvorbu a nemusí denně odpovídat na celou řadu e-mailů.

Petr Král pracuje v marketingu téměř dvě dekády, a tak tomuto odvětví velmi rozumí. Má se svým bratrem vyjasněné, jaké typy spolupráce jsou pro něj zajímavé. Navíc nové příležitosti s ním může probrat mnohem přirozeněji při každodenním styku. Když jsem dřív byl zastupován agenturou, bylo zřejmé, že jejich zájmem je dohodnout mi spoluprací co nejvíc, protože to pro ně znamenalo přirozeně víc peněz,“ prozradil Jirka Král, proč si je v bratrském duu tvůrce a manažera jistější, že jsou prosazovány více jeho zájmy.

 

Značková promiskuita vadí 

Podobný přístup ke spolupracím je mezi českými youtubery a influencery obecně spíše výjimečný. Moderátor rozhovoru, Ondřej Aust z Medíáře, se nemohl nezeptat na názor Králů na Leoše Mareše, celebritu s velmi silným účtem na Instagramu. Mareš dříve prozradil, že za příspěvek, v němž je product placement, bere 50 tisíc korun a s množstvím prezentovaných značek rozhodně nešetří. 



Jirka Král považuje takový přístup za cestu, kterou by nezvolil. Podivuje se tomu, že v některých případech lze na Marešově Instagramu nalézt v relativně krátkém sledu značky ze stejných segmentů, které si konkurují. „Na druhou stranu si to může dovolit, protože ho lidé znají odjinud,“ podotknul Král s tím, že Leoš Mareš není celebritou z Instagramu. Je celebritou díky svému moderátorskému umu, i proto mu lidé v jeho obsahu v sociálních médiích více odpustí.



Tradiční celebrity se přesouvají do digitálu pomalu 

Leoš Mareš je nicméně poměrně ojedinělým případem tradiční celebrity známé z televize a z rádia, která se dokázala přeměnit i v celebritu digitální. „Nejdřív s tím začali Rytmus a Dara (Rollins), pak se přidal Leoš. Je škoda, že tu není moc dalších,“ podotknul Jirka Král, že i on sám by některé další tváře českého šoubyznysu rád sledoval podrobněji na Instagramu a v dalších sociálních médiích. „Koho? Například Vojta Dyk je podle mě strašně zajímavý a je to ten typ, co by se na to hodil,“ dodal Jirka Král.

Přesun do světa sociálních médií se přitom vyplácí. Pro Leoše Mareše se product placement stal jedním z významných zdrojů příjmů a přiznejme si, že je o poznání méně vydřený než moderování společenských akcí nebo ranních show v rádiu. Pro zvětšení vlastních příjmů dokonce ani nemusíte „pronajímat“ svou tvář jiným značkám.

Na pódiu PIAF padla informace o tom, že například Patrik Vrbovský alis rapper Rytmus si nyní nejvíc peněz vydělá prodejem vlastního merche. Mikina s nápisem JBMNT se stala hitem.

 

„YouTube money“ i spolupráce jsou pro Jirku Krále minoritním zdrojem příjmů 

U většiny youtuberů se jejich příjmy dají rozdělit na tři kategorie:

    • „YouTube money“ (55% podíl z příjmů z reklam přehraných na YouTube před autorským obsahem)
    • Peníze ze spoluprací se značkami
    • Merchandise

Dle Jirky Krále ještě zhruba před rokem tato trojice tvořila jeho celkové příjmy zhruba rovnoměrným dílem. Dnes už ale vede merch, tedy zboží přímo spojené s osobou Jirky Krále, které generuje více než polovinu tržeb. Peníze od YouTube se na příjmech nyní podíl jen ze zhruba 10 %. Zbytek tvoří peníze za spolupráce a další příjmy.

Mezi ně můžeme počítat i výnosy prostoru Zetko otevřeného v obchodním domě Kotva. Tato kavárna je místem setkání pro teenagery, ale také vyloženě pro youtubery, kteří v ní mají prostor a vybavení pro natáčení. Každopádně se jedná o vykročení do offline prostoru, které je pro hvězdy YouTube poměrně nezvyklé. 

Jirka Král je ovšem pionýrem i v tom, že vydává vlastní komiks. Publikace spojené s youtubery se dosud stávaly hitem v knižní podobě, nedávno ovšem po 8 měsících ukončil svou činnost časopis pro teenagery JJ. Ten byl jakousi snahou zaplnit díru po časopisu Bravo a to s obsahem z velké míry zaměřeným na youtubery. Ukončení jeho provozu ovšem značí, že teenagery v dnešní době přeci jenom papír už tolik nebere.

Dle Jirky Krále ale u jeho komiksu něco takového nehrozí. „Můj komiks je zaměřený ještě na mladší publikum. Částečně nahrazuje Sluníčko nebo Čtyřlístek,“ podotkl a prozradil, že z nákladu 40 tisíc kusů se prodá zhruba polovina. I to dělá projekt rentabilním.

Znát svoje místo 

Z odpovědí bratří Králů bylo patrné, že mají jasnou představu o tom, kam by měla kariéra největší současné české hvězdy YouTube směřovat. Dalo se přitom vycítit, že jedním z hlavních cílů je vyklízet pozice a udržet si své postavení dlouhodobě. Součástí toho je i to, že si poměrně striktně hlídají, kde se objeví a kde ne.  Petr Král k tomu uvedl:

„Ač se to nezdá, snažíme se zviditelňování Jirky mírnit. Neuvidíte třeba jeho tvář na billboardech. Myslíme si, že to není místo pro youtubera.“

Přes přítomnost strategické vize pro sebe a svůj brand ale Jirka Král nemá křišťálovou kouli a přiznává, že vývoj YouTube scény si netroufá predikovat. „Na YouTube je to teď divný. Stává se z toho bulvár, převažují negativní zprávy. Nevím, jak to bude vypadat ani za půl roku,“ podotkl Jirka Král.

Přesto si malou předpověď dovolíme. Právě profesionalita a promyšlený přístup hlavního hrdiny tohoto textu ho předurčuje, aby byl Králem českého YouTube ještě dlouhou dobu.

Štítky dokumentu: YouTube

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?