Rozhovor s Petrem Krejčím ze Spoteee: Přestaňte zírat do zdi!
Spoteee chce zabít nudu v posilovnách a nabídnout uživatelům běhacích pásů namísto civění do zdi zprostředkování pohledu běžce v atraktivních lokalitách v přírodě, ale i ve světových metropolích. Tento startup skončil na druhém místě uplynulého běhu StarCube. My jsme vyzpovídali jejich zástupce Petra Krejčího (Bejčího). Bavili jsme se o jejich byznys modelu, přínosu účasti ve startup akcelerátoru, aktuálním stavu prodejů jejich řešení posilovnám a samozřejmě došlo i na „historky z natáčení".
MJ: Zkuste prosím ve zkratce představit, co řeší váš produkt, a tým, který za Spoteee stojí.
Petr Krejčí: Služba Spoteee umožňuje se projít či proběhnout po nejrůznějších místech světa zatímco jste ve své posilovně.
Náš tým má pět členů. Všichni se již nějakou dobu známe, a musím říci, že jsme si opravdu dobře sedli. Každý týmu přinesl zkušenosti a znalosti z různých oblastí, které teď v našem projektu využíváme. Důležité jsou pro nás zkušenosti z programování (Alexandr „Sandro" Pícha), z obchodní činnosti (Petr Krejčí), z natáčení, focení, z grafiky (David Klodner), ale také využijeme fyzickou zdatnost a lásku ke sportu a cestování (Jan Klodner, Michal Příkazský). To vše se u nás spojilo a díky tomu můžeme budovat tuto službu.
MJ: Účastnili jste se podzimního běhu startupového akcelerátoru StarCube v loňském roce a v rámci StarCube Show jste se umístili na druhém místě? Můžete říci, co vám přinesl? A v čem z něj dosud těžíte?
Petr Krejčí: StarCube je výborný akcelerátor, který nám velmi pomohl v začátcích podnikání. Díky SC jsme byli nuceni si ujasnit několik klíčových věcí v prvopočátcích (analýza trhu, stanovení mise a vize apod.) Za celým SC stojí velmi příjemný a dynamický mladý tým organizátorů, se kterými byla radost spolupracovat.
MJ: Velká část startupů ztroskotá na tom, že vyvíjí ideální produkt ve svých očích a zeptá se, zdali by ho někdo chtěl, až poté, co do něj investovaly nemálo času a peněz. Jak jste na tom byli před StarCube vy a co vám dal právě z hlediska důležitosti získávání zpětné vazby?
Petr Krejčí: Před začátkem StarCube v září jsme měli nasnímané a sestříhané běžecké video z 5 tras, které obstojně ilustrovalo náš plán. Byli jsme tedy za fází pouhé myšlenky, na začátku léta jsme investovali do drahé stabilizační kamery. Již před nástupem do programu jsme prováděli dotazování na ulici ve stylu „Líbí / nelíbí? Kolik byste za tento nadstandard byli ochotni v posilovně zaplatit?" StarCube nicméně skutečně do jednotlivých týmů vštípí, že musí hledat platící zákazníky. Už v průběhu programu jsme zdarma, de facto za možnost testování, instalovali Spoteee ve dvou velkých brněnských fitness centrech. To nám dalo spousty zpětné vazby, kdy jsme postávali vedle běhacích pásů a ptali s na dojmy těch, kteří se při běhání dívali na naše videa.
Jaká byla ta nejzajímavější zjištění? Co vás překvapilo?
Petr Krejčí: Pro vytváření videí jsme dostali skutečně spoustu podnětů. Jeden z nich odpovídá na nejčastější otázku: „Můžou se vaše videa přizpůsobovat rychlosti běhu?" Videa by se samozřejmě zrychlit dala, ale poté by se v něm začaly stejně rychle pohybovat i ostatní „objekty" ve videu, na což nereagují běžci dobře. Nepůsobí to přirozeně. Proto natáčíme videa s různou rychlostí sami a pak jednu trasu nabízíme v několika rychlostních variantách. Dle našich průzkumů více než 80 % lidí udržuje po celý běh jednu rychlost, takže to není zdaleka takový problém.
Další záležitostí v kategorii „to by vás nenapadlo" je zatáčení, ke kterému dochází na videu, zatímco na pásu běžíte vždy rovně. Lidé se nicméně ponoří do videa, a pak mají tendence u zatáček zpomalovat, nebo se natáčet na stranu. Lepší je tak upozornit na zatáčku dopředu, aby se mozek srovnal s tím, že se něco takového bude dít. Proto přidáváme do videa s několikasekundovým předstihem před zatáčkou šipky jako v navigaci.
Po diskuzích se zástupci posiloven se změnil koncept obchodního modelu, protože jim nepřipadal jako dobrý nápad mikroplatby přímo od cvičících.
MJ: Zkuste popsat přesně to, jaký je váš produkt a jaká je jeho prodejní strategie.
Petr Krejčí: Produktem jsou především naše videa přinášející zcela jiný zážitek z tréninku na běžeckých trenažérech. Jeho součástí je ale i instalace mini počítače a servis. Videa jsou nahraná v minipočítači, který jde připojit k jakékoliv televizní obrazovce. Tu si zařizuje provozovatel fitness centra sám - pochopitelně se jedná o flat screen, který je nejideálnější umístit na stěnu před pás. My obojí propojíme. Videa se pak spouští v rámci specielně vytvořeného menu pomocí dálkového ovladače.
Produkt pronajímáme v třech cenových úrovních. Základní varianta je již za 1190 Kč za jeden minipočítač. Měsíčně zaručujeme i poskytování dalších videí. V tuto chvíli jich máme natočených přes 60, v základu jich poskytujeme 30 a plánujeme dodávat každý měsíc dalších 5 nových.
MJ: Kolik stojí pro srovnání běžecký pás?
Petr Krejčí: Cenové rozpětí je velké, ty nejdražší mohou stát klidně půl milionu korun a výš, nejlevnější v relaci 30-80 tisíc Kč a jakýsi standard 80-100 tisíc Kč. Spoteee je doplněk k běžeckému pásu, který dělá jeho používání zábavnější. Rozdíl ale vidíme v tom, že zatímco hodnota našeho produktu bude kvůli zlepšením a novým videím stoupat, běžecké trenažéry stárnutím pochopitelně ztrácí na ceně.
Michal Příkazský, Jan Klodner a především zařízení pro natáčení stabilního obrazu v pohybu, které váží více než 15 kilogramů
MJ: Má váš produkt konkurenci? Při vlastním průzkumu jsem narazil na cyklistická videa z pohledu první osoby, včetně těch z účasti na cyklistických závodech.
V Evropě jsme přímou konkurenci pro běžecké pásy nenašli. Existují nicméně běžecké trenažéry, které mají zabudovanou obrazovku v sobě, jejich cena je ale zpravidla vyšší než půl milionu korun, také mají tu nevýhodu, že běžec má při pohledu na ně předkloněno hlavu. O existenci videí pro cyklisty víme. Jedná se o podobný koncept, je to ovšem ryze cyklistická záležitost. Běžci nepřipadá přirozené sledovat videa, která jsou točená z menší výšky z kola nebo kapoty auta při rychlostech okolo 40 Km/h.
MJ: V kolika jste již fitness centrech a jak je velký váš trh?
Petr Krejčí: Nyní jsme ve 4 fitness centrech. V České republice je zhruba 800 posiloven, takže to je náš primární trh. Samozřejmě si jsme vědomi, že některé z nich jsou takzvané činkárny, kde běžecké pásy nemají. V tuto chvíli dolaďujeme smlouvu s distributorem, který má zkušenosti z prodeje cvičebních zařízení, a má velkou znalost českého trhu. Pouze zde ale končit nechceme, rádi bychom později pronikli i na trhy zahraniční. Logickou volbou jsou ty rakouské a německé. Mají jistou výhodu i v tom, že jsou v nich lidé zvyklí na jiný způsob provozu, kdy nejsou výjimkou mikroplatby, třeba i za ručník nebo pití. Předpokládáme, že tyto trhy by byly také více ziskové. V ČR chceme především dokázat hodnotu našeho řešení, proto plánujeme zprvu do každé posilovny dávat jenom jedno miniPC, ať se nejdříve osvědčí u její klientely. Výhledově mohou být našimi klienty třeba i rehabilitační centra nebo bohaté domovy pro seniory, ale primárně se chceme nejdříve prosadit mezi posilovnami.
MJ: Plánujete nějaké novinky?
Petr Krejčí: Neustále pracujeme na zlepšení tvorby videí. Nyní jsme testovali natáčení ze čtyřkolky. Cílem je udržet vyšší rychlost, mít stabilní obraz a natáčet z úrovně očí, což vše potenciálně čtyřkolka nabízí. Stabilizační kamera je spojená s vestou a soustavou postrojů – vše to dohromady váží 15 kilogramů a běhat s tím při stabilním obraze v rychlostech 15 Km/h a vyšší není vůbec nic jednoduchého.
Další novinkou je i nová povaha obsahu videí, vyvíjíme výukové jazykové programy. Člověk by si šel na dvacet minut zaběhat a zároveň by si přitom mohl například procvičit slovní zásobu k nějakému tématu. Celý koncept „jazykového Spoteee" byl testován na vzorku zhruba 20 návštěvníků posiloven a zpětné reakce byly skvělé. Navíc je dokázáno, že při pohybu se člověk lépe učí, a když zaměstnává mozek, přestává vnímat fyzickou námahu.
MJ: Nelze končit jinak než pro startupy tak typickou otázkou. Hledáte v tuto chvíli investora?
Petr Krejčí: Aktuálně aktivně investora nehledáme, nicméně bychom rádi navázali spolupráci s někým, kdo má znalost zahraničních trhů a navazování vztahů s tamními distributory.