Stát nevymáhá po všech pravidla stejně. Čínské e-shopy jsou ve výhodě a jejich neférová konkurence musí skončit

28. 4. 2025 | Petr Michl, TZ
To je hlavní poselství odborného semináře v Poslanecké sněmovně, na jehož programu se podíleli APEK a Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR). Dle obou organizací od přítomných poslanců opakovaně zazněla ochota změnit stávající stav s cílem domácí podnikatele důrazně chránit i při evropských jednáních. Cílem je co nejdříve odstranit daňovou výjimku na zásilky v hodnotě do 150 EUR.


Zdroj: Stock photos on Shutterstock

Problémy, které jsou způsobené neregulovaným dovozem levného nekvalitního zboží mimoevropských prodejců prostřednictvím zahraničních on-line tržišť, dominovaly 24. dubna odbornému semináři „Neférová konkurence e-commerce prodejců ze třetích zemí“ v Poslanecké sněmovně. V průběhu semináře, organizovaného společně Asociací pro elektronickou komerci (APEK) a Svazem obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR), se v dolní komoře Parlamentu sešli zástupci podnikatelů, spotřebitelských organizací, kontrolních úřadů i státní správy. Společně pojmenovali klíčová rizika, která ohrožují nejen český maloobchodní trh, ale také spotřebitele, férové podnikatelské prostředí, veřejné rozpočty a regionální zaměstnanost. Od přítomných poslanců opakovaně důrazně zaznělo, že stát musí využívat všechny své pravomoci a česká vláda má domácí podnikatele důrazně chránit i při evropských jednáních.

Během vystoupení Jana Vetyšky, výkonného ředitele Asociace pro elektronickou komerci (APEK), zaznělo, že za prudkým růstem prodejů především čínských obchodníků na on-line tržištích je mimo jiné dlouhodobé selhávání v oblasti kontroly a vymáhání pravidel. Jedním z klíčových problémů je podle něj kombinace existujících daňových a celních výjimek. Zejména jde o výjimku pro bezcelní dovoz balíčků s deklarovanou cenou do 150 EUR a praktická beztrestnost přeshraničních prodejců na cizích platformách za nedodržování základních zákonných povinností. Mezi hlavní porušení zákonných požadavků lze dále zařadit vyhýbání se úhradám DPH, recyklačních poplatků či odpovědnosti za bezpečnost prodávaného zboží. Český stát loni odhadem na různých daních a poplatcích, které zejména čínské e-shopy neodvedly, přišel dle APEK o devět miliard korun a s růstem objemu prodejů z Číny bude letošní výpadek příjmů státu ještě vyšší.

Jan Vetyška zdůraznil, že problémem není ani tak absence legislativy, ale její nedostatečné vymáhání. „Pravidla máme, ale v praxi se je nedaří uplatňovat. Kontrola neprobíhá organizovaně, dohled je nedostatečný, přestože má k dispozici účinné nástroje, jak zasahovat proti podvodům a nekalým praktikám. Kdo prodává v Evropě, má dodržovat evropská pravidla,“ uvedl. Podle něj stát a Evropská unie dlouhodobě selhávají v ochraně domácího trhu, čímž vytváří neférové prostředí. Poctiví domácí podnikatelé musí dodržovat řadu regulací, zatímco zahraniční prodejci zůstávají mimo dosah dozorových orgánů.

Čeští obchodníci čelí stovkám povinností a případným sankcím za jejich nedodržení. Pro malé a střední podniky je přitom náročné rozšiřující se regulace sledovat a často jsou pokutovány za formální pochybení, když si ve složité legislativě nevšimnou nějaké nové povinnosti. Naopak anonymní prodejci z třetích zemí, kteří využívají zahraniční tržiště jako svůj distribuční kanál, tato pravidla často beztrestně obcházejí. Ti, kdo hrají podle pravidel, tak ztrácejí vůči těm, kdo je nedodržují,“ upozornil a doplnil, jak situaci vnímá trh:

Jak vyplynulo z našeho výzkumu mezi obchodníky, vnímá 96 % e-shopařů útok zahraničních tržišť zaplněných tisícemi malých obchodníků z Číny jako negativní pro český e-commerce trh. Hlavním problémem pro obchodníky je, že oproti zahraničním on-line tržištím musí dodržovat daleko více povinností. Neméně důležité jsou ovšem také pohledy ze strany spotřebitele, riziko nebezpečnosti výrobků, které se sem dostávají bez kontroly a patřičných testů, není rozhodně zanedbatelné

V rámci svého vystoupení upozornil Jan Vetyška také na sociální dopady, které nerovné podmínky na trhu přinášejí zejména malým podnikatelům. Právě provozovatelé menších e-shopů jsou podle něj obzvlášť zranitelní vůči přílivu levného zboží z mimoevropských tržišť, jehož prodejci sice mají na papíře stejné povinnosti jako tuzemští obchodníci, ale fakticky je neplní.

Když se trh zaplaví zbožím, u něhož se pravidla ignorují, zasáhne to nejvíce ty, kdo je dodržují. A pak opravdu stačí málo – a skončí třeba e-shop z malé obce, kde podnikatelka zaměstnává své sousedy. Již v současné době řada e-shopů krachuje a další je budou následovat. Dopad krachu místních firem na život v menších obcích, kde firma o deseti zaměstnancích již není malou firmou, může být významný. I to jsou reálné dopady toho, že kontrolní orgány v Česku pravidla vymáhají jen po českých podnikatelích,“ dodal Vetyška.

Rovněž Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a viceprezident Hospodářské komory, varoval před důsledky další nečinnosti:

Zahraniční platformy se chovají jako klasické e-shopy, zapojují se do prodejního procesu, ale nenesou žádnou odpovědnost. Tu mají teoreticky nést samotní prodejci na on-line tržištích. Všem je nicméně jasné, že do Číny naše orgány nedosáhnou, a čínští obchodníci tuto beztrestnost aktivně využívají. Naproti tomu čeští obchodníci v online světě i v kamenných prodejnách jsou pod bedlivou kontrolou a musí plnit všechny nákladné povinnosti, plynoucí z rozsáhlé byrokratické zátěže. Výrobky na čínských e-shopech mohou být o 30-40 procent levnější jenom proto, že jim české kontrolní orgány trpí ignorování pravidel.“ 

Je načase přestat se tvářit, že musíme čekat na evropské řešení. Ano, musíme co nejdřív zrušit celní výjimku pro balíčky pod 150 eur. Ale stát může velmi účinně konat už nyní. ČOI má pravomoci, ČIŽP má pravomoci, Celní správa má pravomoci, Finanční správa má pravomoci. Musí je konečně začít využívat. A pokud na to nemají dostatek zdrojů, musí je od politiků co nejrychleji dostat. Politici se rádi chlubí úspěchy české e-commerce po celé Evropě. Ale pokud kontrolním orgánům nedají jasné zadání a dostatek zdrojů, můžeme na dlouhodobý úspěch české e-commerce zapomenout,“ zdůrazňuje Prouza.

A jaké jsou důsledky současného stavu pro český státní rozpočet? Jen výpadek výběru DPH činí podle modelu Centra ekonomických a tržních analýz (CETA) 3 až 4 miliardy korun ročně. Mezi další společné náklady, které nesou místní podnikatelé, ale i města a obce, jsou náklady na recyklaci obalů a zpětný odběr elektrozařízení, Vzhledem k tomu, že zahraniční prodejci se na úhradě určených poplatků fakticky nepodílejí, zátěž za splnění těchto povinností pak nesou místní obchodníci a samosprávy.

Největší česká spotřebitelská organizace, dTest, upozornila i na zkušenosti z mystery shoppingu, kdy v téměř 80 % případů zakoupené zboží z čínských platforem porušovalo české nebo evropské normy. Šlo nejen o chybějící daňové doklady, ale i zdravotní závadnost, porušení autorských práv, nedodané zboží nebo padělky.

Závěry semináře jsou jednoznačné: daňovou výjimku na zásilky v hodnotě do 150 EUR je nutné co nejdříve odstranit a Česko v tom musí hrát v rámci evropských jednání velmi aktivní roli. Kontrolní orgány musí využít stávajících pravomocí ke kontrole a postihu nepoctivých obchodníků ze zahraničí a vedle vlastní kontrolní činnosti musí po vzoru jiných evropských zemí aktivně a dlouhodobě informovat zákazníky o rizicích, které nákupem zboží z Číny podstupují. V situaci, kdy nelze reálně dohledat tisíce anonymních prodejců ze třetích zemí, musíme najít cesty, jak zvýšit odpovědnost samotných platforem a stanovit pravidla, kdo bude odpovídat za plnění pravidel.

Jan Vetyška na závěr konstatoval:

Evropa se nesmí stát skládkou čínského nadvýrobního přebytku. Pokud nezačne jednat rychle, promění se ve skladiště pochybného levného zboží, které jinde odmítli. Česká vláda má naši plnou podporu – teď je však třeba přejít od slov k činům.

Tomáš Prouza pak výstupy semináře shrnul:

Je důležité, že jsme měli možnost se setkat se zástupci všech dotčených subjektů na jednom místě. Slyšeli od nás jasné požadavky a vážíme si toho, že jejich plnění bude sledovat i Parlament. Oceňujeme i to, že po společné výzvě APEK a SOCR ze 14. dubna premiéru Fialovi začal tento dlouho zanedbávaný problém řešit i Úřad vlády. Věřím, že společně dokážeme zajistit, aby se situace na našem trhu stala opět férovou soutěží.

Seminář proběhl pod záštitou předsedy hospodářského výboru Ivana Adamce (ODS), předsedkyně výboru pro životní prostředí Jany Krutákové (STAN), předsedkyně komise pro rodinu Marie Jílkové (KDU-ČSL) a předsedy podvýboru pro podnikatelské prostředí Jiřího Hájka (STAN). Odbornou diskusi organizovali ve spolupráci s Poslaneckou sněmovnou Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR), Asociace pro elektronickou komerci (APEK), Hospodářská komora ČR a spotřebitelská organizace dTest.

Štítky dokumentu: E-Commerce Legislativa

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: