Kauza Bubble Tea probublala z YouTube do mainstreamu
PR krize nejsou nikdy nic příjemného. Aktuální kauza společnosti Bubbleology ovšem ukazuje, že pokud spirálu průšvihu roztáčejí YouTubeři, je mnohem méně zvladatelná, než když se o ni zajímají jen tradiční média. Navíc není vyloučené, že ta se jí nakonec chytnou taky.
Nejprve si pojďme říct něco o Bubbleology, značce, která prodává nápoje Bubble Tea. Její prodejny naleznete primárně v obchodních centrech a cena jednoho „bublinkového čaje" není malá. Za mnoho druhů dáte i více než 100 Kč. Jejich základem je obvykle černý nebo zelený čaj, ale díky jeho doplnění o sirup s fruktózou či sladké želé kuličky nejde o nic zdravého. Zkrátka přeslazený soft drink se vším, co k tomu patří.
Jeho propagace je založena na influencerech ovlivňujících primárně náctileté publikum. Královnou ze značku podporujících celebrit je pak komerčně nejúspěšnější česká youtuberka Teri Blitzen, která již před dvěma lety začala ve své populární sérii Čaj s Teri popíjet Bubble Tea. Svých ambasadorů má Bubble Tea celou řadu, ale z jejich nejčastější profilace se dá předpokládat, že nejvíce zabírá na náctileté dívky.
Svoji cílovou skupinu válcuje Bubble Tea už několik let a právě díky youtuberům se stal módním pitím. Tento status drahého nápoje, který ale stejně musíte mít, byl ovšem narušen na začátku července. Tehdy youtuber Jiří Ondra vystupují pod nickem Captain J vydal video YOUTUBEŘI TĚ NESNÁŠÍ (Teri Blitzen/Expl0ited/ShopaholicNicol). Upozorňoval v něm, že Bubble Tea není nic zdravého. To přiblížil i vizuálně atraktivní demonstrací toho, co zbude po vyvaření sladkého nápoje na dně kastrolu. Nikterak překvapivě to je karamel. Načernalá hmota nicméně vypadá značně sugestivně a zmíněné tvrzení podtrhuje. Captain J pokračoval s kritickým zhodnocením obsahu nápojů Bubble Tea, včetně vyjmenování všech emulgátorů. Ve videu pochopitelně vyzval YouTubery podporující Bubbleology, aby se k tématu vyjádřili, upustili od propagace Bubble Tea a zamysleli se nad svou mocí a schopností ovlivnit masy.
Přijde vám to přehnaně konfrontační? Kanál CaptainJTV by se dal nazvat názorovým, na YouTube scéně si ale podobné označení můžete rovnou spojit s negativním vyzněním. Právě podobný formát videí se v posledním roce stává na českém YouTube populární a vyjadřování se k aktuálním trendy tématům a především k dalším a nejlépe známým YouTuberům je cestou k velkému počtu zhlédnutí. Funguje to i u CaptainJTV, který má přes 51 tisíc followerů, ale jeho první video v této kauze má více než 330 tisíc zhlédnutí.
A to samé se dá říct i o videu číslo dvě, kde test s vyvařením Bubble Tea proběhne znovu, tentokrát natočený po celou dobu na kameře s klasickým sladkým Bubble Tea a poté s tím, který byl nabízen jako druh bez cukru. Jde o video reakční, kde Jiří Ondra komentuje reakci Bubbleology a především Teri Blitzen, která na svém Twitteru nasdílela vyjádření ke kauze od Bubbleology. Vyčítáno je jí pochopitelně, že nemyslí za sebe a je jen zaplacená.
Z relevantních argumentů je potřeba zmínit to, že je opět poukázáno na nedostatečné informování o složení prodávaného produktu a i to, že se spotřebitelům jako bez cukru nabízí nápoj, z kterého vám po vyvaření zbude na dně stejně kupička karamelu. V pořádku není ani to, že je obtížné dostat se ke složení nápojů. Na webu byly zastaralé produktové dokumenty a tam, kde je kupoval, mu složení prodávaného zboží nebyli schopni poskytnout. Jiří Ondra také deklaruje, že podá podnět na Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci.
Třetí video od stejného autora je mírně omluvné. Captain J v něm rekapituluje schůzku s vedením Bubbleology (respektive ji v ČR zastupující společnosti BubbleStar CZ), které Jiřímu Ondrovi pohrozilo žalobou. Ten se raději omlouvá za to, že spojoval nápoje Bubble Tea s rakovinou. Bubbleology přiznalo chybu v tom, že nápoj označovalo jako „bez cukru" a mění ho na „bez přidaného cukru". Sacharidy v sobě má pochopitelně i ovocná složka nápoje, karamel vyvaříte i z klasického džusu. To nic ale nemění na tom, že je tato méně sladká volba vyloženě marginální. Na českém trhu se údajně prodá okolo 300 tisíc nápojů Bubble Tea měsíčně, ty „bez přidaného cukru" z nich tvoří jen asi 800. Pokud si do nich navíc přidáte kuličky (bubbles), nasypete si do nich de facto jen cukr v želé formě.
I toto video mělo přes 300 tisíc zhlédnutí a nyní se dostaneme ke kouzlu současné české YouTube scény, kde se začínají vytvářet názorová videa na názorová videa a komentáře na komentáře. Natočte hate, dejte do názvu polarizující osobnost (Teri Blitzen zabírá spolehlivě - pozn. red.) a sledovanost vysoko nad vaším průměrem je téměř zaručena. Kanál StandaShow má například 15 tisíc followerů, ale video jeho tvůrce s názvem Aféra s BUBBLEOLOGY? Teri Blitzen si za to může sama získalo téměř desetinásobek zhlédnutí.
A vyplatí se i fungovat jako hlas rozumu. Od Martina Roty se tak dozvíte, že sice „cukr je nový Hitler" a „éčka jsou nový Stalin", ale ve skutečnosti jde o trochu falešnou hysterii. Bez zbytečných emocí i sprosťáren pak situaci okomentoval Metadon, kterého můžete znát jako kytaristu z videí Mishových šíleností.
A ti hodně upřímní youtubeři mohou odvyprávět třeba i to, jak byli osloveni Bubbleology s nabídkou spolupráce, ale trmácet se na podpisové akce po slovenských obchodních centrech za pár stovek euro a kredit 50 euro na „drbnutý děvčenský sladký čaj" jim za to skutečně nestálo. Přesně to udělal Sellasie (v čase 6:04).
Během necelých dvou měsíců si téma „škodlivého Bubble Tea" vysloužilo jen z videí kanálu CaptainJTV 800 tisíc zhlédnutí. Videa s dalšími reakcemi youtuberů pak tento počet navýšily o další vyšší stovky tisíc. To, že by byla negativní reklama taky reklama, je mýtus. Nepředpokládám, že by Bubbleology prozradilo své prodejní výsledky za poslední 3 měsíce, ale je velice pravděpodobné, že by u nich byl patrný pokles.
Pro tuto společnost je to cenná lekce, která ukazuje, že propagace přes youtubery vám může pomoci velmi rychle vyrůst. Zároveň je v této sféře ale velice obtížné řídit krizovou komunikaci. Unikátním poučením je pak to, že i skandál na YouTube scéně může přerůst do mainstreamu. Tématu se totiž s více než měsíčním zpožděním chopil i Jan Tuna z pořadu Stream.cz, A DOST! Tedy novinář, který má za sebou spousty cenných reportáží, zmiňme třeba tu o protizákonném a nebezpečném používání dálkových autobusů s lůžkovou úpravou nebo pokrytí kauzy polských piškotů Opavia. Jan Tuna je ale zároveň také člověkem, který dokáže ve vzájemné konfrontaci vyprovokovat svým chováním zpovídané zástupce „značek na pranýři" k tomu, aby se nechovali podle PR manuálů, ale začali reagovat podrážděně a nezřídka i agresivně.
Přesně to se mu podařilo i v případě ředitele provozovatele Bubbleology v České republice BubbleStar CZ, pana Luboše Bojanovského. Přivolali ho na jednu z poboček poté, co zde Jan Tuna uplatňoval neúspěšně své spotřebitelské právo vidět složení prodávaných potravinářských produktů. Bojanovskému se mu nechtělo ukázat ho na kameru a domníval se, že situaci ustojí stejně pasivně agresivním chováním, které je charakteristické pro Tunu. V jednu chvíli ovšem vybouchl a jeho sprška nadávek posloužila jako základ pro ani ne půlminutový teaser, který vyšel minulou středu 24. srpna. V době publikace tohoto článku má přes 200 tisíc zhlédnutí.
Pořad dokumentující celý „test v terénu" je pak záležitostí aktuálního týdne. Po zhlédnutí reportáže v plné délce si pravděpodobně řeknete, že na vyřčených výtkách něco je. Spotřebitelé by měli mít právo vidět složení toho, co kupují. Prodavačka nabízející nápoj "bez cukru", který tak údajně zůstane i po dodání kuliček, mate zákazníka. Hon na čarodějnice v podobě cukru a éček je ale pro pořad A Dost! tradičně přehnaný.
Bojanovského exces lze dokonce mírně chápat. Zároveň by mu však měl někdo vysvětlit, že zatloukání zřejmého není vhodná mediální taktika. Jeho průpovídky o tom, že děti soustavným influencer marketingem nejsou ovlivňovány a že za děti nepovažuje mladé lidi ve věku 17 až 20 let, jsou zavádějící. Pravdu mohou ukázat fotografie z autogramiád značky s jejími ambasadory, ale i fotografie z akcí Bubbleology na dětských táborech.
Podobné věci jako Bubble Tea se dají vyčítat de facto libovolnému soft drinku. Například ledový čaj Nestea má v sobě čajovou složku v rámci desetin procenta z objemu nápoje a svou sladkostí zubaře ani dietology rozhodně také netěší, pro svou přeslazenost a schopnost čistit zarezlé nárazníky i záchodové mísy je známá Coca-Cola a titul zdravý nápoj roku by nesplnila ani Kofola. Bubble Tea byl zkrátka jen na ráně jako nápoj, ke kterému se dá personifikovat nenávist přes youtubery, kteří ho reprezentují. A příhodným terčem byla i jeho prémiová cena opodstatněná v očích cílové skupiny především ambasadory, co za ním stojí. Captain J si na této kauze vysloužil pověst drsného hocha českého YouTube a Jan Tuna si zajistil vysokou sledovanost reportáže, kterou roztáhne s dalším dílem příští týden na tři videa.
Pro Bubbleology je ovšem nemilé, že z pořadu A DOST! s masivní propagací na hlavní stránce Seznam.cz se o kauze dozví nyní i rodiče, z jejichž peněz si valná část dětských zákazníků nápoje Bubble Tea kupuje.