Komunitní sítě podporují konzumaci reklamy
Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu |
Možnosti monetarizace komunitních webů a sociálních sítí zkoumala rozšiřující část netpanel omnibusového výzkumu z května 2009, který realizovala agentura Mediaresearch. Proti základní části šel výzkum více do komerční hloubky tématu, zjišťoval především postoje respondentů ke sdílení informací o značkách, produktech a službách, zapojení se do sympatizujících skupin, postoje k internetové reklamě na komunitních webech a dopady komerčních sdělení na značku (výrobek/službu).
Mezi dnes již velmi rozšířené komunitní weby proniká stále více otázka reklamy a propagace značky ať už výrobku či služby. Více než čtvrtina respondentů, kteří mají profil na komunitních webech, se již stala příznivci nějaké značky, produktu nebo služby. Ochota zapojit se do komunity, jež by sdružovala lidi se stejným zájmem o určitou značku, určitý výrobek nebo službu je nejvyšší u nejmladší generace (Net Generation) a silných a aktivních uživatelů komunitních webů. V tiskové zprávě, shrnující šetření, to na svém webu uvedla společnost Mediaresearch.
"...více než třetina respondentů přiznává, že si díky komunitním serverům začalo více všímat určité značky, produktu či služby... |
Zhruba polovina respondentů, kteří mají na komunitních webech alespoň jeden profil, uvedla ochotu zapojit se v těchto kategoriích (určitě a spíše ano). Na otázku, proč by se lidé do takové komunity či skupiny zapojili, zmiňují respondenti následující informace:
Výměna zkušeností a názorů (i subjektivních)
Komunitní weby začínají přebírat někdejší funkci odborných fór, která jsou konkrétně v našem prostředí velmi oblíbené a zejména kvalitní. Uživatel se ve specializované skupině má šanci dozvědět o produktu doplňkové informace, které by jinak složitě hledal na oficiálních stránkách. Místo se tak stává spontánním agregátem nejrůznějších nezaujatých posudků a názorů, které mohou ovlivňovat uživatelovo rozhodování.
Informace a novinky o značce, produktu, službě
Doplňkem výše zmíněného pak mohou být oficiální informace o produktech, přesné technické specifikace apod.
Setkání se s lidmi se stejným zaměřením
Nezanedbatelným důvodem je samozřejmě i to, že se na daném místě v sociální síti pravděpodobně setká se svou referenční skupinou. Právě názory zprostředkované z úst autorit se nejvíce zakotví a marketér s nimi může dál pracovat.
Dále také:
- Vyjádření spokojenosti s výrobkem, službou
- Zájem o značku, výrobek či službu,
- Zvědavost, zábava,
- Podpora prodejce, kvality, aj.
Změny aktivit na komunitních webech, zdroj: netpanel omnibus MEDIARESEARCH květen 2009, N=328, 15+ |
Lavinové šíření
Mediaresearch dále uvádí, že celá polovina respondentů (vlastnících alespoň 1 profil) již na komunitních webech o značce, výrobku či službě diskutovala a dostala doporučení od nějakého člena komunitního webu. Tato doporučení posílá ostatním členům komunitních webů ‚alespoň někdy‘ 37 % respondentů s vlastním profilem. Necelá polovina respondentů, kteří mají profil na komunitním webu (45 %), dostala od jiného člena komunity odkaz na internetovou reklamu (i videoreklamu). Internetovou reklamu sama posílá třetina respondentů (vlastnících alespoň 1 profil).
Dopady aktivit na komunitních webech na chování jejich členů
Více než třetina respondentů přiznává, že si díky komunitním serverům začalo více všímat určité značky, produktu či služby. U 30 % respondentů se v rámci těchto aktivit zlepšilo mínění o značce, produktu či službě a čtvrtina respondentů učinila v rámci návaznosti na doporučení konkrétní nákup. Více než pětina respondentů učinila nákup nějakého produktu či služby v závislosti na prezentaci a reklamě. Menší část respondentů (17 %) však také uvádí, že se v závislosti na aktivitách na komunitních serverech zhoršilo jejich mínění o značce, produktu či službě.
Investice do komunitních webů se navýší
Dá se předpokládat, že komunitní weby začnou stále více získávat z rozpočtů na internetový marketing. Přesto však odborníci upozorňují na to, že vysoké investice se většinou minou účinkem – důležité je zejména vést dialog a být otevřený, chovat se proaktivně a umět komunikovat s danou cílovou skupinou.