Jan Řežáb: Hlavní chyba je nic nezkoušet

1. 12. 2011 | Barbora Votavová
Přinášíme vám rozhovor s ředitelem a zakladatelem společnosti Socialbakers – Janem Řežábem, který bude v pondělí 5. prosince přednášet na konferecni Den iDirektu – Digitální marketing 2012.

Přinášíme vám rozhovor s ředitelem a zakladatelem společnosti Socialbakers – Janem Řežábem. V pondělí 5. prosince si můžete na konferecni Den iDirektu – Digitální marketing 2012 vyslechnout jeho přednášku, která nese název Facebook marketing = Jak vyhrávat na Facebooku a na sociálních sítích a jak poznat, že jste vyhráli.

Co vlastně dělá společnost Socialbakers?

Socialbakers je firma zabývající se analýzou firemních profilů na sociálních sítí jako Facebook, Google+, YouTube a další. Vlastníme divizi Candytech, která je ještě agenturou specializovanou na Facebook marketing.

Kdo stojí za jejím vznikem a co vás vedlo k založení?

Za projektem stojí čtyři skvěle se doplňující zakladatelé: kolegové Lukáš Maixner, Martin Homolka, Jiří Voves a já. Každý se stará o několik konkrétních aspektů projektu. K založení nás vedla primárně mezera v oblasti marketingu na sociálních sítí v ČR. Naše ambice se postupně rozšířily na nástroje, které jsme nabídli i globálně.

Co je vaším cílem?

Už nyní je Socialbakers.com nejvíce používaný portál v oblasti sociálních sítí. Měříme Facebook, YouTube, Google+, Twitter, LinkedIn a mnoho dalších sociálních sítí. Cíl je také stát se největším platícím nástrojem na světě, kde v tuto chvíli budeme v první padesátce. Do konce příštího roku chceme být v TOP 5.

Kolik lidí Socialbakers zaměstnává?

V tuto chvíli s námi aktivně spolupracujeme s cca 60 - 70 full-time kolegy. Není to ale o počtu, ale především o jejich kvalitě, energii a motivaci. Jsem strašně pyšný na to, že tohle náš tým má a je velmi výkonný. Každý člověk něčím za sebe přispívá.

Původní název byl Facebakers. Proč jste se přejmenovali? Uškodilo to firmě nebo jí to naopak pomohlo?

Přejmenovali jsme, protože nás o to požádal Facebook. Jako parnerovi jim to vadilo, protože to zní “podobně”. Přejmenovali jsme se na Socialbakers, s čímž nás Facebook výrazně podpořil. Nakonec z toho byla vlastně nejlepší věc, co se nám mohla stát, protože tím se i název rozšířil mimo Facebook s jehož monitoringem jsme původně začínali.

Je nějaká firma, která by vám konkurovala?

Samozřejmě, a to přímo i nepřímo. Nepřímo jsou to ty větší firmy v takzvaném “poslechu” sociálních sítích. To je to, když sledujete klíčové slovo “Coca-cola” a posloucháte, co si o vás lidi na internetu povídají. My se na to díváme jinak. Sledujeme oficiální profily těchto značek a porovnáváme je s konkurenty. Přímo máme jen pár lokálních konkurentů (asi 10), kteří jsou ale maličcí a mají nainvestováno víc, než mohou na lokálním trhu vydělat a nejsou zdaleka tak známí.

Co máte v plánu do budoucna?

Vybudovat v Česku největší globální firmu v jednom konkrétním oboru a ukázat ostatním českým firmám v technologiích, že tu něco takového může vzniknout i v oblasti internetových služeb. V Česku je strašně služeb, které by globálně byly úžasné.

Jaké jsou podle vás nejčastější chyby, kterých se firmy a značky dopouštějí při komunikaci na sociálních sítích? Čemu by se měli věnovat?

Určitě je to právě to, že se tomu nevěnují, to znamená nedělají těch chyb dost - hlavní chyba je to nezkoušet. České firmy jako Škoda-Auto nebo ČEZ by se měly probudit a začít věci na Facebooku dělat pořádně. Nejlépe v Česku dělají marketing na Facebooku firmy jako Slevomat, HP, Vodafone, McDonalds a další. Naopak firmy jako Škodovka, Nestlé nebo ČEZ a mnoho dalších zatím brutálně zaspávají.

Podnikání se věnujete už několik let, co byste poradil začátečníkům?

Hlavně se nebát neuspět. Je to součástí start-up kultury. Jak se říká v Sillicon Valley: Fail, and fail fast! Ale hlavně to otočit úspěchem.

O čem budete hovořit na akci Den iDirektu - Digitální marketing 2012, která se koná v pondělí 5. prosince?

Primárně o tom, jak být první na sociálních sítích. Více na přednášce!

Přednášíte na podobných akcích často?

Přednáším většinou po světě. Letos jsem přednášel na více než dvaceti akcích v Los Angeles, New Yorku, Moskvě, Indonésii a všude po Evropě. Jsou to většinou akce pro marketingové manažery se zaměřením na digitální marketing. Ta největší zatím měla přes 1000 lidí.

Co Vám osobně přináší tato zkušenost s vystupováním?

Určitě to znamená, že člověk už nemá takovou nervozitu s vystupováním mezi lidmi, ale hlavně nám to pomáhá získat nové velké klienty.

Jaké sociální sítě používáte?

Používám primárně Facebook, Twitter a LinkedIn. Z donucení mám Google+ a XING (obdoba LinkedIn, která je velmi rozšířená v Německu)

 


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?