Nekrologický marketing Dominika Haška je dalším šlápnutím vedle
Marketingové aktivity Dominika Haška minulý týden znovu vyvolaly rozruch. Bohužel opět spíše v negativním duchu. Spojení osobního zaujetí a brandingu může být v pořádku, neplatí to ovšem, když výsledný výstup připomíná řádění slona v porcelánu, v tomto případě dokonce spíše klauna na pohřbu.
Minulý týden zesnul Augustin Bubník, hokejová legenda, mistr světa z roku 1949, člověk, který si toho za komunismu moc vytrpěl a přesto dokázal mnoho dát nejen československému, ale i finskému hokeji. Dominik Hašek ho znal a cítil k němu velký respekt. A vyjádřit se ho rozhodl... svou tradiční Smarty snídaní, tentokrát „pietně“ doplněnou o Smarty Black.
Toto vcelku pochopitelně vyvolalo negativní reakce, obvinění z přiživování se na cizí smrti atd. To se snažil tým Smartyho vyvrátit připomenutím, že za příspěvkem stojí přímo Dominik Hašek, že byl 4 roky předsedou Návrhové komise Síně slávy českého hokeje, v které zasedal i pan Bubník, a znal ho proto osobně. Mezi komentáři lze najít například vyjádření:
„Vůbec nepochybujte o tom, že v tom je hloubka a obrovská úcta k člověkovi... A touha to sdělit co možná největšímu počtu našich fanoušků. A podělit se o to s nimi. Mimochodem, ten talíř stojí na úplně jiném článku. A úmyslně je ohraničen na fotografii nadpis(2) fotografie(2) a jméno a rok 1950...“
Přidáváme i printscreen pokračování další obhajoby, který jen dokazuje, že Dominik Hašek nechápe podstatu problému.
Zdroj: Facebook / Smarty DRINK
A nakonec bylo vydán v reakci i tiskové prohlášení podepsané Dominikem Haškem, který jasně deklaruje, že za tím nebyl žádný zlý úmysl a že fotografie byla dokonce posvěcena i synem Augustina Bubníka.
Dobře, jisté polehčující okolnosti tu jsou, ale co s tím? Samotná snaha o jakési snídaně na nekrologu je v základu špatně a je docela jedno, že už takto na FB stránce Smartyho snídal Dominik Hašek i nad zprávou o úmrtí Gordieho Howea, svého dědy nebo Věry Čáslavské.
Byly způsoby, jakými šlo vzdát úctu panu Bubníkovi vkusně. Například osobní vzpomínkou Dominika Haška na jeho profilu sdílenou na FB stránce Smarty Drink nebo něčím podobným přímo na ní. Každopádně byla ale potřeba vynechat produkt a zejména smajlíky a hashtag #OnBaví.
Zdroj: Facebook / Smarty DRINK
Takto dotyčný status připomíná situaci, kdy by si Dominik Hašek vzal na pohřeb pana Bubníka k tmavému obleku baseballovou čepici Smartyho se zmíněným hashtagem. Jistě by z toho bylo pěkné #OnBaví selfíčko a negativní reklama / taky reklama v podobě několika snímků v bulváru, ale bylo by to netaktní a buranské.
Bez uvědomění si těchto věcí nehraje roli, že to bylo myšleno dobře, že byly noviny ukázkově vypnuté na nich položenými předměty a že příbor směřuje k důležitým číslům v článku (i to byly týmem Smartyho vyřčené argumenty obhajující, jak je vše promyšlené – pozn. red.). Stejně daný krok působí jako jeden velký přešlap.
Dominik Hašek se u každého svého zpochybňovaného marketingového kroku odvolává na autentičnost. Ta ovšem v marketingu obvykle nepomáhá, pokud odhaluje povahu značky či jejího reprezentanta v negativním světle. Zároveň i pro ni existují jisté formální řemeslné standardy.
U marketingu Smartyho se poměrně těžko hledají paralely, které by ilustrovaly, co je na něm špatně. Tak vymknuté z kloubů totiž jen tak něco není. Pomůžu si tak sportovním příměrem. Je možné vyjádřit obdiv a poděkování za výkon týmu, který vysoko prohraje se silným soupeřem, jen protože hrál na hranici svých možností a nic nevypustil. Přitom mnohem snadněji se to dělá po pohárovém utkání nebo na krátkodobé akci, jako je mistrovství světa. Když se to děje v dlouhodobé soutěži, dřív nebo později si ale její otloukánek vyslouží vysmívaný status někoho, kdo do ní nepatří. Dominik Hašek se svým týmem hraje ke své smůle extraligu se soupeři typu Red Bullu nebo Big Shocku. Akorát si na zápasy zapomíná při nástupu na led z bruslí sundávat chrániče nožů. Plácá se tak u střídačky a častěji padá na zadek, než se dostává do útočného pásma. Na vstřelení branky přitom stále čekáme, respektive zatím jsme jen svědky samých vlastňáků.
Kam dál?
Zdroj: Smarty - pro ty, kdo milují přírodu
Není to poprvé, co žasneme nad nápady Dominika Haška. Přečtěte si také náš článek Smarty uvedl novou příchuť nápoje pro myslivce, rybáře a včelaře. A zase je to všechno špatně.