Nejdůležitější mobilní aplikace pro rok 2012

23. 3. 2011 | Handl Jan
Analytická společnost Gartner připravila seznam mobilních aplikací a služeb, které budou klíčové v roce 2012. V TOP 10 nechybí žádná z významných a využívaných služeb dneška a seznam ukazuje, jak se vykrystalizuje používání mobilních aplikaci v blízké budoucnosti.

Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu

Analytická společnost Gartner připravila seznam mobilních aplikací a služeb, které budou klíčové v roce 2012. V TOP 10 nechybí žádná z významných a využívaných služeb dneška a seznam ukazuje, jak se vykrystalizuje používání mobilních aplikaci v blízké budoucnosti.

Jde o aplikace pro telefony v ceně nad 300 dolarů, tedy pro vyšší cenovou třídu přístrojů. V seznamu TOP 10 se objevují aplikace a služby, které jsou využívány již nyní, kromě placení přes mobilní telefony se nejspíš žádné velké revoluce v příštím roce nedočkáme. Mobilní aplikace budou nejen generovat zajímavý zisk (skoro 16 miliard dolarů od koncových zákazníků v roce 2012), ale také podpoří prodeje mobilních zařízení, posunou dále inovace a kromě jiného přispějí ke generování větších zisků z reklamy.

Location-based services

Služby spojené s polohou uživatele mobilního telefonu se objevily s příchodem přístrojů s GPS modulem. Jde o marketingový hit, při oslovení reklamou je kontextem samotná poloha uživatele. Uživatelská základna těchto služeb bude podle společnosti Gartner dosahovat skoro půl druhé miliardy lidí v roce 2014. Kromě polohy je možné pracovat s dalšími údaji o uživatele, třeba s věkem, vzděláním a nejrůznějšími preferencemi. Jde o ideální mix pro marketéry, odborníci vidí v těchto aplikacích budoucnost a peníze.

Sociální sítě

Facebook a ostatní sociální sítě jsou nejrychleji rostoucí kategorií aplikací pro mobilní telefony ve věkové skupině 19 a více let. Sociální sítě také docela štvou operátory jako poskytovatele dat, tvoří velmi viditelnou část datových přenosů. Vznikají z nich mobilní portály, přes které tečou obrázky a videa, o textové komunikaci ani nemluvě.

Mobilní vyhledávání

Mobilní telefony slouží čím dál tím více také pro surfování po internetu, což přináší také boom vyhledávání. To se v mobilní podobě příliš neliší od toho standardního, lidé hledají například zboží a poté srovnávají ceny. Mobilní vyhledávání má přitom velký potenciál, umožní například telefonickou či online rezervaci (nebo dokonce samotný nákup) vstupenek na sportovní či kulturní podniky přímo z výsledků vyhledávání.

Mobilní obchodování

V originále se tato skupina aplikací nazývá „Mobile commerce.“ Dnes je toto odvětví spíše jakousi nadstavbou nad internetovým obchodování. Doba, kdy budeme často nakupovat prostřednictvím mobilního telefonu se ovšem nezadržitelně blíží. I v mobilním telefonu budeme často plnit virtuální nákupní košík. Nabízí se propojení s rozšířenou realitou, nakupující si vyfotí telefonem produkt a díky aplikaci se dostane na mobilní stránku, kd bude moci zboží nakoupit. Můžeme očekávat speciální nákupní mobilní aplikace, které budou ve spojení s chytrým telefonem šikovnými nákupními pomocníky.

Mobilní platby

Zatím se jedná o málo rozvinuté odvětví, ovšem s velkým potenciálem. Bezhotovostní a hlavně bezdotykové platby pomocí technologie near field communication (NFC) se dostanou do mobilních telefonů již letos. Jde o chytrý čip, který udělá z telefonu bezdotykovou peněženku. Mezi mainstreamové záležitosti se tato technologie má dostat až v roce 2015. Klíčové je snadné používání a snadná implementace, v tom mají poskytovatelé zatím mezery. Důležité je také získání důvěry uživatelů v tyto nové technologie, které se týkají jejich peněz.

Kontextové služby

Context-aware services jsou služby, které poskytnou uživatelům maximální komfort za použití nejrůznějších údajů a jejich zájmech, denním režimu, preferencích. S tímto mixem bude uživateli servírován obsah na míru, takový, který ho bude prostě zajímat. A to ať se mu to bude líbit nebo ne. Otázkou je, zda se tyto pokročilé techniky využití dat nestanou trnem v oku zastánců soukromí. Dodržování soukromí je jednou z priorit této oblasti, zajímat by měla operátory i výrobce telefonů. Ve spojení se službami LBS půjde o téměř vražednou kombinaci dat, která jistě uvítají nejenom obchodníci.

Rozpoznávání objektů

V originále „Object recognition“ (OR). Nejmodernější mobilní telefony budou mít senzory, které pomohou rozpoznat okolí, ve kterém se uživatel pohybuje. Specifické objekty zájmu bude možné detekovat a pokrýt informacemi prakticky okamžitě. Rozhraní je jednoduché, takže už v roce 2012 budou tyto aplikace opravdu běžně využívané. Rozpoznávání objektů velmi výrazně změní celou oblast mobilního vyhledávání, uživatelé si v galerii vyfotí obraz, zadají ho do aplikace a během chvilky se dozví informace z databáze, které s objektem souvisí. Tyto aplikace mají velkou budoucnost hlavně v oblasti mobilní zábavy.

Mobilní instant messaging

Můžeme čekat příval mobilních aplikací, které budou umožňovat uživatelům rychlou a jednoduchou online komunikaci v reálném čase. Pokud si představíme, jak oblíbené jsou tyto aplikace ve webové podobě, dojde nám, o jak zajímavý trh jde i v oblasti mobilních technologií. Tyto technologie samozřejmě ohrozí zisky operátorů z jejich běžných a tradičních služeb (hlasové služby a textové zprávy), takže budou mít možná vývojáři problém prosadit se na tomto poli. Vývojáři by měli brát na vědomí, že tento segment nabízí zajímavá spojení například se službami souvisejícími s polohou uživatele nebo se sociálními sítěmi.

Mobilní e-mail

Chytré telefony se staly populárními hlavně díky možnosti používání e-mailu, aplikace umožňující vyřizovat elektronickou poštu patří k těm nejpopulárnějším. Mobilní e-mail tolik nestojí (pouhá data) a občas dokáže uživateli, který potřebuje být neustále na příjmu, vytrhnout trn z paty. V roce 2014 bude prý na světě 713 milionů lidí, kteří budou vyřizovat e-maily z mobilního telefonu. V roce 2009 to bylo 354 milionu lidí, z tohoto skoku je vidět, ža mobilní e-mail není rozhodně za zenitem, právě naopak.

Mobilní video

Mobilní telefony s kvalitním fotoaparátem a velkým displejem (o tabletech ani nemluvě) přímo vybízejí k natáčení a přehrávání videa. Jde o ideální platformu hlavně pro konzumování videa, zajímavou například pro oblast vzdělávání, o marketingu ani nemluvě. Poskytovatelé obsahu a i operátoři by se mely v příštích letech připravit na to, že v mobilních sítích poteče velké množství videodat. Budoucnost je i v oblasti mobilního videa v HD a 3D, tyto technologie do mobilů zavítají brzy po displejích laptopů a televizích. Poskytovatelé obsahu, jako je například YouTube by neměli zanedbávat možnost, že si jejich videa budou prohlížet uživatelé z mobilního telefonu.

Pokud jste čekali nějaké překvapení v podobě trendu, který se zatím neprojevil, můžete být zklamáni. Hodně můžeme čekat od dat o poloze, tato funkce se dá využít téměř ve všech mobilních aplikacích a pravděpodobně půjde o jakousi červenou nit, která se potáhne celým průmyslem. Dalším stěžejním parametrem by měl být obsah optimalizovaný pro mobilní displeje, tedy přizpůsobený mobilním uživatelům. Bezpochyby velkou budoucnost mají mobilní platby a mobilní obchodování, tedy technologie, které mohou prokazatelně generovat zisk. Vývojáři upřou svojí pozornost na služby, ve kterých leží peníze a naopak budou odsunovat projekty, které nemají potenciál generovat zisk. Například mobilní messaging může díky tomuto trendu utrpět.

Štítky dokumentu: Mobilní zařízení

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?