Corporate identity, corporate image a zaměstnanci
Ilustrační fotografie: zdroj: www.sxc.hu |
Firemní filozofie, corporate identity, corporate image, corporate designe – pojmy, které se svým obsahem týkají vesměs všech firem, ať již si to uvědomují a tento obsah si přesně definují, nebo nevědomky (a v obsahu je pak často poněkud chaos). Jaké místo ve všem mají zaujímat zaměstnanci?
U corporate designe je věc asi jasná – logo, firemní barva i pravidla kde, kdy a jak se má používat logo je víceméně dané a mělo by to být výsledkem práce odborníků, jejichž návrhy a zpracované zásady schválí vrcholový management firmy. Zaměstnanci jsou pak povinni se těmito zásadami řídit. V ostatních případech je ale možné výše zmíněnou otázku položit.
Tři možnosti
V zásadě v praxi mohou existovat tři základní možnosti, respektive přístupy, které svým způsobem odrážejí i míru direktivního přístupu řízení.
Kategorické přístupy
První z těchto možnosti je kategorická- zaměstnancům do toho nic není. Ať se starají o svoji práci, plní ji kvalitně a včas, plní příkazy nadřízených a na víc se neptají.
Druhý možný přístup je rovněž kategorický- firma si definovala jaký obraz chce o sobě vytvářet, a také jakými prostředky. Prostředky, jimiž demonstruje svoji identitu, své místo na trhu, a zaměstnanci se těmto zásadám musí přizpůsobit. V některých momentech může být takovýto přístup správný (například vyžadování jak se představovat do telefonu, jakým způsobem oslovovat zákazníky a jednat s nimi atd.). Jindy ale může být tento přístup až přehnaný, například kdyby firma určila, že délka vlasů u mužů musí být maximálně dva centimetry nad okraj límce, muži vždy musí mít oblek, bílou košili a kravatu (nejlépe firemní, s logem), ženy smějí mít sukně dlouhé nanejvýš deset pět centimetrů nad kolena atd. Kategorické příkazy se pak u tohoto přístupu mohou týkat i uspořádání kancelářských potřeb na stole, nebo přesně definice co smějí či nesmějí zaměstnanci mít na stěnách v kanceláři.
Liberální přístup
Třetí přístup můžeme označit za liberální – zaměstnancům je ponechána poměrně volnost, jak se přihlásit k corporate identity a corporate image, přičemž se předpokládá, že přitom budou dodržovat určitá pravidla, určité zásady. Podmínkou pro volbu tohoto přístupu by mělo být seznámení zaměstnanců s filozofií firmy, s jejími cíli ohledně vytváření jejího image na veřejnosti a v neposlední řadě i výrazná a cílená podpora tomu, aby zaměstnanci měli silný pocit sounáležitosti s firmou.
Liberalismus v mezích zásad
Rozhodnutí pro jednu ze tří uvedených možností je spojeno se stylem řízení, pokud vrcholový management uplatňuje přísné direktivní řízení, k němuž nepatří například vyslechnutí názorů podřízených, podpora jejich iniciativě apod., pak nesporně management sáhne po jedné z prvních dvou. Třetí, liberální přístup může přinést v praxi dobré výsledky, ale je také nejnáročnější. Proč?
"...v okamžiku, kdy jeden ze zaměstnanců tato pravidla poruší, celá firma čeká, co majitel udělá..... |
Otevřené prostředí je velmi důležité
Je známou věcí, že otevřené ovzduší ve firmě, vysoký pocit sounáležitosti a loajality uvolňuje poměrně značný tvůrčí potenciál. Platí to nejen vůči přístupu a plnění pracovních úkolů, při iniciativě a nových nápadech přinášející firmě prospěch, ale také při vytváření dobrého jména firmy, upevňování její pozitivní identity na veřejnosti, v co nejširším okolí. Aby se takovýto vztah zaměstnanců vytvořil, je třeba cíleně působit. Příslušnou strategii by tedy neměl zvolit jen vrcholový management, ale měla by být výsledkem společné práce s personalistou ve firmě, stejně jako s manažerem marketingu. Společně pak tito manažeři musí ve firmě vytvářet otevřené klima, kdy nápadům a podnětům zaměstnanců budou dveře otevřené.
To samozřejmě v žádném případě neznamená, že má zavládnout až anarchie. Určité zásady musí být dodržovány – neměly by být příliš svazující, ale musí vymezit jasné mantinely, za nimiž je jednoznačná sankce. Příklad z praxe: Majitel sklárny na začátku, kdy v době privatizace firmu přebíral, řekl všem jednoznačně: Práce zde bude pro vás pro všechny a budete mít i možnost uplatnit své nápady. Nestrpím ale alkohol na pracovišti a hrubost vůči spolupracovníkům. V okamžiku, kdy jeden ze zaměstnanců tato pravidla porušil, celá firma čekala, co majitel udělá. Musel, ač mu to lidsky nebylo příjemné, jasně ukázat, že vyhlášená pravidla platí – a viník opustil firmu. Na druhou stranu ale zaměstnanci mohli o sobotách využívat tvůrčí dílnu, každý z profese si mohl zkusit vyrobit podle svého námětu a fantazie a uplatnit své tvůrčí schopnosti. Některé z takto vzniklých děl našli uplatnění a začaly se vyrábět a prodávat.
Obdobně lze hovořit o vztahu zaměstnanců k corporate identity a corporate image. V okamžiku, kdy pociťují loajalitu k firmě a jsou otevřeně seznámeni se strategií a cíli firemní identity a vytváření dobrého jména firmy, pak zásady nejen dodržují, ale v jejich mantinelech také přicházejí s náměty a podněty, uvědoměle je samy, bez opakování příkazů a hrozeb sankcemi dodržují a dbají na to, aby byly ve firmě dodržovány. Nedělá jim pak větší problémy chovat se podle nich i na veřejnosti, vůči zákazníkům a partnerům, nebo třeba při zastupování firmy na jejím veletržním stánku.