Reklamní SMS ještě neumírají. Naopak!
Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu |
Kdo sleduje vývoj trhu se smartphony, ten mohl nabít dojmu, že budoucnost jejich reklamního využívání je již pevně zakotvená pouze v rozvoji mobilního internetu. I z toho důvodu může tvrzení, že velká část komerčního koláče marketingových aktivit ukousne právě SMS marketing, působit jako značně odtržené od reality. Pojďme se podívat, co vyvrací tento logický názor a proč SMS zprávy ještě neřekly své poslední slovo…
Mobilní marketing – v ČR v podstatě prázdný pojem
Rok 2009 byl optimisticky označen za rok nula českého mobilního marketingu. Nyní se píše polovina roku jedna a situace není příliš odlišná. Zázrak se nekoná. A my zjišťujeme, že nás to nepřekvapuje. Prostě jsme si zvykli.
Přestože český trh není nelukrativní, stále ještě se mu nedaří přivést efektivní mobilní marketingové nástroje v život. A tak, místo toho, abychom se věnovali současnosti, rádi poukazujeme na všespasitelný mobilní internet, který v kombinaci se smartphony bude skutečným startovním výstřelem s náležitým echem. Vždyť se stačí podívat na zprávy z trhu s chytrými telefony:
Celosvětový prodej mobilních telefonů rostl v prvním čtvrtletí tohoto roku nejrychleji za poslední čtyři roky. Přitom smartphony tvořily 55,2 milionů z celkového prodaného objemu. V meziročním srovnání se tak prodávaly o 66,9 % více než v roce 2009. Navíc 56 % zařízení, která se připojí k bezdrátovému internetu za pomoci Wi-Fi spadá do skupiny iPhonů, iPodů, smartphonů nebo herních handheldových konzolí. Za takovéto situace je pak skutečně těžké udělat čelem vzad a zaměřit pozornost na nástroj, který provází mobilní telefony takřka od jejich zrození a jež není přes nános prachu pomalu ani vidět – tedy SMS zprávy.
Co hovoří pro esemesky?
Podívejme se na aktuální pozici SMS zpráv mezi uživateli mobilních telefonů. Přestože Češi byli v esemeskování dlouhou dobu na špici, Západ je pomalu ale jistě dohání. A to díky americkým teenagerům, kteří znovu objevili SMS zprávy. Podle PeW Research center se od roku 2008 prudce zvedl zájem o tuto formu komunikace. Důvod je prozaický - spolu s nástupem sociálních sítí se mladí přeorientovali na stručná a výstižná komuniké, pro která jsou SMS zprávy tím nejlepším kanálem. Roli hraje taky pestřejší nabídka telekomunikačních operátorů, kteří nezřídkakdy nabízí esemesky zdarma anebo za minimální poplatek.
Výzkum ukázal, že dospívající dívky v průměru denně odešlou kolem 80 SMS zpráv, chlapci pak necelou polovinu - 30 zpráv – tedy výrazně více, než průměrný obyvatel Česka.
Navíc je potřeba dát si toto sdělení do souvislosti s celkovou penetrací smartphonů do cílové skupiny 18 - 35 let, která je pro mobilní marketing v podstatě nejdůležitější. Podle dubnové studie společnosti ExactTarget je smartphonů mezi americkými mladými stále ještě méně než 50% a situace se bude v následujících letech měnit poměrně pozvolně.
SMS zprávy tak zůstávají jedním z mála nástrojů, které v současnosti dovedou zasáhnout kompletní spektrum uživatelů mobilních telefonů. A navíc takovým způsobem, že proti nim většina recipientů nic nemá.
Zpráva se slevou
Není totiž žádným tajemstvím, že uživatelé SMS zprávy s výraznou přidanou hodnotou přijímají veskrze kladně. Na rozdíl od mobilního banneru, který se překvapivě rychle stává nežádoucím prvkem.
Pro esemesky pak hraje také další fakt – můžeme si je uložit a kdykoli vyvolat bez nutnosti být online. Za jejich přijímání neplatíme, a pokud jich není moc, ani neotravují. Navíc nás, na rozdíl od reklamy, která se snaží ukrást naši pozornost při bohulibých činnostech jako je vyhledávání nejbližšího nonstopu nebo jízdního řádu nočního autobusu, esmeska nevyvolává agresivní chování a negativní pocity.
Naopak, přinese-li nějakou tu slevičku, stane se brzy vyhledávaným nástrojem.
Dej esemesce navigaci
SMS marketing si ovšem najde cestu i do smartphonů. S největší pravděpodobností se tak stane v propojení s GPS moduly, které zdokonalí poměrně chatrné cílení. Platforem, které by si podobnou službu mohly vzít pod své křídlo není úplně málo.
Na druhou stranu je nutné si přiznat, že málo není ani zklamání, které se kolem SMS marketingu již téměř dekádu vznáší v nejhustší možné formě. Takže je zde určitá a ne zrovna malá pravděpodobnost, že toto náhlé vyzývání mrtvé esemesky skončí opět pod koberec zameteným fiaskem.
Ostatně ono to záleží na poptávce. Dokud nebude, nemá smysl vytvářet sofistikovanou nabídku. Takže je nakonec docela dobře možné, že to přecijen vytrhnou až ty smartphony s mobilním internetem, které jsou snad o půl kolečka víc vepředu.