Tvrdý postup sociálních médií proti fake news funguje. Dosah portálu InfoWars konspirátora Alexe Jonese je po měsíci od série banů poloviční
V srpnu tohoto roku jsme vás informovali o kauze, kdy byl známý americký konspirátor, Alex Jones, vymazáván z online světa. Kvůli opětovnému šíření fake news a nenávistných projevů jej ze svých platforem smazaly téměř všechny velké sociální sítě.
Konkrétně vše, co souvisí s Alexem Jonesem a jeho portálem InfoWars, vymazaly platformy Apple, Spotify, Facebook, YouTube, LinkedIn a Pinterest. Připomínáme, že Alex Jones své odběratele obohacoval o kontroverzní názory týkající se americké vlády, mimozemské invaze nebo nebezpečných vakcín.
Poté, co byly Jonesovy účty zablokovány, prohlásil v živém vysílání na svém webu, že čím více bude perzekuovaný, tím silnějším se stane. Jeho slova se ovšem nenaplnila. Pár týdnů poté, co byly jeho účty zablokovány, klesla návštěvnost jeho videí a webové stránky InfoWars téměř o polovinu.
Tři týdny před 6. srpnem (kdy došlo k zabanování účtů), měl portál InfoWars v průměru 1,4 milionu návštěv webu denně a zhlédnutí videí, která byla primárně zveřejněna na YouTube a Facebooku. Tato data vychází z informací analytických společností Tubular Labs a SimilarWeb. Podle stejných zdrojů byla návštěvnost a počet zhlédnutí o tři týdny později již 715 000. Není divu, že po banu zájem o jeho obsah upadl. Mimo jiné proto, že různé konspirační teorie, apod. jsou psány právě jako clicbaitové taháky, které se v sociálních médiích tak dobře šíří.
Celá kauza má i politický přesah. Jones se obrátil na prezidenta Trumpa, který v roce 2016 v rámci své politické kampaně navštívil právě Jonesovu show a tehdy prohlásil:
„Vaše pověst je úžasná. Nezklamu Vás.”
Po 11 dnech poté, co Jones v srpnu tohoto roku začal žádat Trumpa o zásah proti banům, americký prezident vyvěsil na svůj Twitter:
„Sociální média zcela diskriminují republikánské / konzervativní hlasy. Hlasitě a jasně mluvím za Trumpovou administrativu, že toto nedovolíme.”
Social Media is totally discriminating against Republican/Conservative voices. Speaking loudly and clearly for the Trump Administration, we won’t let that happen. They are closing down the opinions of many people on the RIGHT, while at the same time doing nothing to others.......
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 18. srpna 2018
A ačkoliv Jones neustále tvrdí, že mu současná situace jen prospěje, z jeho jednání je vidět, že je přeci jen znepokojen. Nedávno během reklamy například vyzýval své fanoušky, aby jeho videa sdíleli na sociálních sítích a přihlásili se k odběru jeho newsletteru. Protože jen tak se dle jeho slov mezi něj a fanoušky nedostanou cenzoři.
Dalším ukázkovým příběhem je pravicový provokatér Milo Yiannopoulos. Tento bývalý editor webu Breitbart se stal notoricky známým v roce 2016, kdy během prezidentských voleb opakovaně používal velmi urážlivý a agresivní jazyk. Twitter zakázal Yiannopoulose poté, co obtěžoval a rasisticky napadal komičku Leslie Jonesovou. Následně jeho veřejný profil postupně vybledl. Sponzoři s ním přestali spolupracovat, akce, které měl domluvené, byly zrušeny a Yiannopoulosovi tak jen zbyla silná slova a obviňování světa kolem. Minulý měsíc se například nechal slyšet na Facebooku:
„Ztratil jsem všechno, když jsem stál za pravou Amerikou, utratil jsem všechny své úspory, zničil všechny svá přátelství a zničil celý svůj život."
Oba výše uvedené případy dokazují, jak může zákaz fake news účtů na sociálních sítích vést ke snížení dosahu a tím i účinků nenávistných projevů a konspiračních teorií. Je to dobře. Může to posloužit jako příklad pro sociální média, který ukazuje, že nevyhýbat se zodpovědnosti za obsah na svých platformách má smysl.
Zdroje: New York Times, Mashable
Kam dál?
Sociální média by neměla umožňovat podněcování strachu, nenávisti a násilí. Hromadný ban konspirátora Alexe Jonese dává naději na změnu. Nutno podotknout, že za tolik radikálním řešením situace patrně stojí také tlak široké veřejnosti, která na nenávistný obsah InfoWars již delší dobu upozorňovala prostřednictvím on-line protestů a obviňovala Facebook i YouTube z ignorace porušování jimi nastavených pravidel.