Ubije Amazon Apple cenou?

7. 9. 2012 | Petr Michl
Představení nových modelů Kindle bylo ve světě spotřební elektroniky jednou z největších událostí tohoto roku. A to i díky jejich cenám. Na čem závisí úspěch agresivní cenové strategie Amazonu?

Amazon včera představil pětici nových produktů: novou generaci „základního“ Kindlu, Kindle Whitepaper s podsvíceným displejem a přesto až osmitýdenní výdrží baterie, tablet Fire s rychlejším procesorem a levnější cenou a high-endové Kindle Fire HD 7 a Kindle Fire HD 8.9, jež mají konkurovat i dominantnímu iPadu a čerstvé konkurenci na trhu tabletů v podobě Nexus 7. Tento článek se nebude zaměřovat na technologický popis nových zařízení, je spíše nastíněním cenové strategie Amazonu. A to i ve srovnání s Applem, s kterým si nyní bude konkurovat ještě více než kdykoliv předtím.

Jeff Bezos představuje Kindle Whitepaper. zdroj: YouTube

 

Nynější ideální představení produktů spotřební elektroniky má svůj vzor od doby, kdy Steve Jobs začal odhalovat nové technologické hračky jako velký šaman. Každý chce mluvit o té „své revoluci“ k natřískanému sálu novinářů cvakajícím poznatky téměř větu po větě do online přenosů připomínajícím ty ze sportovních utkání. I v tomto duchu se nesl včerejší den věnovaný novým modelovým řadám společnosti Amazon. Přesto její CEO, Jeff Bezos, zdůraznil, že nejsou žádný Apple. A to skutečně nejsou, jejich cenové strategie nemohou být odlišnější. Dospělé tablety s nadupaným výkonem Kindle HD 7 a Kindle Fire HD 8.9 budou ve svých nejlevnějších verzích stát 199, respektive 299 dolarů. Nový iPad oproti tomu začíná na 499 dolarech. Základní Kindle Fire se zlevní až na 159 dolarů, nový Kindle je dokonce za vyloženě dumpingových 69 dolarů.

Celá prezentace Amazonu je k vidění na YT. Lze ji doporučit i jako trénink rétoriky, Jeff Bezos doslova vládne pódiu.

 

To, že se doposud tablety s Androidem dobře neprodávaly (přesněji řečeno: nedokázaly přerušit dominanci iPadu), připisuje Bezos tomu, že lidé nechtějí gadgety, chtějí služby. Amazon se samozřejmě na služby zaměřuje a to včetně jejich neustálého zlepšování. Důkazem má být i nárůst počtu aplikací v Amazon Appstore během 18 měsíců na více než 50 tisíc, více než 31 tisíc jich má být kompatibilní s Kindle Fire.
Naproti tomu Apple tvrdí, že lidé gadgety chtějí. K tomu přidává, že on má gadgety zcela nejlepší a tak cool, že se je vyplatí obměňovat každý rok. S touto sebedůvěrou si může dovolit mít u iPhonu v prostředí spotřební elektroniky nevídanou téměř poloviční marži, u iPadu ji prý drží na velmi solidní úrovni zhruba 25 procent.

Proč jsou ceny u zařízení Amazonu tak nízké? Už při uvedení prvního Kindle Fire před rokem a půl se mluvilo o tom, že Amazon ztrácí na každém prodaném kusu až dvacet dolarů. Po vývoji přinášejícím rychlejší a lepší zařízení jsou přístroje ještě levnější. Včera na tiskové konferenci padlo, že se "ceny pohybují „na hranici výrobních nákladů, možná i níže“. Po započítání nákladů na propagaci tak jde rozhodně Amazon do červených čísel. Dovolit si to může právě důrazem na prodávání služeb. Přístroje se mají zaplatit až obsahem, který si na něj budou u Amazonu uživatelé pořizovat. Tomu je nyní více napomáháno i tím, že uživatelé nových přístrojů se reklamě od Amazonu v nějaké podobě nevyhnou (Kindle si už bez reklamních sdělení přes celou obrazovku v „lock módu“ už ani nepořídíte). Faktorem, který by neměl zůstat bez připomenutí je to, že distribuční náklady u digitálního obsahu jsou velmi nízké a o to větší je pak i marže z nich. Zlatým grálem jsou pak uživatelé, kteří jsou zdrojem příjmů pravidelně. Amazon sází hodně na svůj Prime Membership za 79 dolarů ročně. Jeho předplatitelé mají právo na zboží bez poplatků na dopravu a také přístup k Amazon Instant Video poskytující streaming televizních pořadů, videí, seriálů a filmů ve vysokém rozlišení. Možnost, která bude nyní ještě více přitažlivá pro vlastníky Kindle Fire s HD displejem.

Kindle Fire HD 8.9

 

Ochrana před cizím digitálním obsahem je samozřejmě více účinná u Kindlu než u otevřeného tabletu. Zde Amazon nicméně sází na jiný aspekt. Již v době uvedení Kindle Fire podotkl Tom Mainelli pro IDC, že je již dlouho jeho názorem, že tablety nejsou náhradou PC, ale jen návykovými zařízeními pro konzumaci digitálního obsahu. Lidé, s výjimkou iPadu, nechtějí dávat peníze, za které lze pořídit dobrý laptop, za hračku na gauč a na cesty. Věci se ovšem mění, pokud kvalitní tablet zlevníte na třetinu ceny. Tato úvaha by měla díky kvalitativnímu posunu modelů Fire, dalšímu snížení jejich ceny a vývojem Amazon Appstore získat ještě více na relevanci.

Analytici uvedení prvního tabletu od Amazonu za cenu 199 dolarů označovali za velký risk, který v případě neúspěchu vyrovnání ztrát prodejem digitálního obsahu bude znamenat pro společnost silný finanční zásah. To, že je tato strategie nyní ještě více posílena, může signalizovat dvě věci. Již nyní se vyplácí, nebo ji Jeff Bezos neochvějně věří.
 


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?