10 nejlepších reklam roku 2022
Letos reklamní mágové oprášili staré osvědčené hudební recepty. V podkresech nejlepších spotů tak zazněl soundtrack k filmu 2001: Vesmírná odysea, Love Hurts od skupiny Nazareth nebo Enrique Iglesias se svou písní Hero. Otřepaného na tom ale nebylo zhola nic. Pojďte se s námi podívat na originální iterace klasických scénářů.
Jeep — 2022: Earth Odyssey
Dunivé takty Straussovy skladby Tak pravil Zarathustra využil po kultovním filmu 2001: Vesmírná odysea nespočet reklam, roztomilá či vtipná zvířata k prodeji produktu, který s nimi nemá nic společného, také. Tak v čem je tento spot Jeepu tak výjimečný? V tom, jak tyto prvky dokázali lidé v agentuře Highdive zkombinovat dohromady s tradičními záběry tereňáků Jeep řádícími v přírodních scenériích. Vychází z toho humorné a osvěžující dílo. Když si navíc na YouTube zapnete titulky, oceníte i copywriterský um jejich tvůrců popisujících zvířecí hudební vklady třeba jako „kozí nemocné vibrato", (gorilí) „hrudní perkuse“, „vyjící vlčí kvintet“ nebo „buvolí trestuhodná práce s tympány“. Vměstnat kreativitu do už tisíckrát ozkoušených scénářů je mnohem těžší než přijít s něčím totálně revolučním, když prodáváte například silnou myšlenku neziskové kampaně. A tady se to povedlo přímo ukázkově.
Apple — The Greatest
„Hey Siri, set my morning scene,“ řekne žena a vstává, zatímco se automaticky zdvihají žaluzie a reproduktor přehrává aktuální předpověď počasí. Vše by vypadalo jak reklamně dokonalý a nesčetněkrát viděný start do nového dne. Akorát že daná žena nemá ruce. Apple se rozhodl se svou novou reklamou s názvem „The Greatest“ vzdát hold postiženým… a také funkcím produktů značky, které jim dokážou usnadnit život.
Dvouminutové video ukazuje životy vozíčkáře, němé a neslyšící matky malého dítěte, žačky střední školy s Downovým syndromem nebo nevidomého klavíristy. Různí asistenti nacházející se nejen v iPhonu dokážou pomoci v situacích, které byste možná nečekali. Jako když aplikace v telefonu přečte klavíristovi nápis na dveřích a napoví mu tak, kam má vstoupit před svým koncertem. Zmíněná matka je pak upozorněna na pro ni neslyšitelný pláč dítěte notifikací na telefonu.
Na další příklady se podívejte ve videu níže.
Režie spotu se ujala Kim Gehrig navazující na několik dalších reklam natočených pro Apple v posledních letech. Její styl plný rychlých střihů napomáhá dynamice díla. A totéž platí i pro hudební doprovod. Píseň The Greatest nazpívaná australským pěveckým sborem Spinifex Gum vychází textově z proslovu boxera Muhammada Aliho. Jeden z nejobdivovanějších sportovců 20. století bojoval v pozdějších fází svého života s Parkinsonovou chorobou a ukázal, že postižení se může týkat i lidí, kteří se zdánlivě dokážou poprat s čímkoliv. A spot „The Greatest“ ukazuje, že s mobilními technologiemi od Apple to mají o mnoho jednodušší.
Lepší mix videa posilujícího marginalizovanou skupinu a zároveň produktového videa snad ani nešlo natočit.
Penny — Der Riss
Prodávat letošní Vánoce jako svátky klidu a míru v době, kdy je civilizace zmítaná pandemií, válkou a klimatickou i energetickou krizí, vzdalo mnoho značek rovnou. Snad nejodvážnější přístup zvolil německý retailový řetězec Penny. Ten ve spotu Der Riss (česky „Trhlina“, pozn. red.) od agentury Serviceplan přišel s alegorickým příběhem o rozpadajícím se panelovém domě, v kterém se odrážejí témata zásadní pro naši společnost. Generační propast, xenofobie, politický fanatismus, strach i frustrace spojené s pandemií, inflací i klimatickými změnami. To vše jsou trhliny, které rozdělují společnost. A Penny nás v předvánočním spotu vyzývá: Pojďme se o tom bavit. Pojďme se spojit.
„Odlišné názory nejen že rozdělují společnost, ale způsobují trhliny i v soukromém životě,“ uvedl na adresu kampaně marketingový ředitel Penny, Marcus Haus. „Proto bylo pro nás letos obzvláště důležité poskytnut impuls k rozpoznání trhlin v naší společnosti a pokud možno přispět k jejich opravě. To vyžaduje diskuzi namísto konfrontace – a přesně s tímto poselstvím přichází naše kampaň.“
Je naivní myslet si, že to jeden spot dokáže, přesto tleskáme tomu, že se v Penny rozhodli upřesnit silné poselství před vánoční kašírkou se skrytou prodejní call-to-action.
Air France — Taking elegance to new heights
Cherchez la femme, aneb za vším hledej ženu. V případě aerolinek Air France a jejich nové kampaně pak platí: Za vším hledej ženu v rudých šatech. Ta zde představuje dechberoucí alegorii na základní hodnoty, kterými se letecká společnost prezentuje, a to eleganci, luxus a prvotřídní kvalitu služeb nabízených na jejich palubě.
Dlouhý červený šál se dramaticky proplétá ulicemi Paříže. Krásná mladá žena v rudých šatech s nekonečně dlouhou vlečkou běží k dominantě Paříže a začíná vystupovat po jejích 1665 ocelových schodech. Rudá látka za ní dramaticky vlaje, když probíhá kuchyní vyhlášené restaurace Le Jules Verne. Rozverně sebere z tácu lahodnou makronku a nahradí ji jedním ze svých střevíců. Poté pokračuje ve své cestě vzhůru po ikonických schodech, skotačí se skupinkou malých dětí, nevnímá užaslé pohledy kolemjdoucích. Bosá stoupá až k samotnému vrcholu Eifellovy věže, probíhá vrstvou mraků, kterým západ slunce dodává nachovou barvu. Stojí na špičce jasně zářící věže a vyhazuje do oblak svou dlouhou vlečku. Ta se v následujícím záběru vrcholku věže z dálky mění v rudou vlajku, která povlává ve větru a následně se stává akcentem loga společnosti Air France.
Po zhlédnutí spotu si možná na okamžik pomyslíte, že jste na jeho konci přemítali, odkud žena vytáhne ozdobný flakon luxusního parfému. Nenechte se ale zmást. Spot vypráví příběh o vzestupu letecké společnosti, o její eleganci odrážející se v saloncích navržených předními světovými architekty, o luxusu v podobě prvotřídní gastronomie i šampaňského zdarma. Zaměřuje se tak na zážitek spojený s létáním, na jedinečný pocit, který zažijete jen nahoře v mracích. Za reklamu stojí agentura Aura spadající pod mediálního giganta Omnicom. Součástí kampaně jsou také videoklipy propagující Paříž jako turistickou destinaci, informace o závazcích společnosti k udržitelnosti v rámci letecké dopravy i propagační materiály k dalším službám
Samsung – Love Has No Boundaries
V této reklamě Samsung prodává svůj nový model mobilního telefonu Galaxy S22 Ultra bez jediného slova. Využívá totiž silný příběh lásky na první pohled. Ta se odehrává mezi pavoukem jménem Sam a pěti čočkami na zádech nového Samsungu.
Spot vyšel z dílny společnosti Zauberberg Productions pod kreativním dohledem agentury Leo Burnett.
Za poslechu podmanivých tónů nestárnoucí klasiky Love Hurts od skupiny Nazareth sledujeme Sama, který se ráno probudí ve svém teráriu, podívá se z okna ven a objeví nový reklamní billboard na již zmíněný model telefonu.
Románek se slibně vyvíjí až do osudného dne, kdy se na reklamní ploše objeví nová inzerce. Setká se Sam ještě někdy se svou vyvolenou? To vám prozradí následující video.
Ocean Spray – Power Your Holidays
U reklam, kde nepadne jediné slovo ještě chvíli zůstaneme. Stejnou cestou se totiž vydalo americké zemědělské družstvo pěstitelů brusinek Ocean Spray, které ve spotu s názvem Power Your Holidays vsadilo svou úrodu na kreativní kartu podivnosti.
Reklama začíná u slavnostní večeře ku příležitosti Dne díkuvzdání. Znudění členové rodiny sedí kolem dlouhého stolu a pendlovky v rohu nepříjemně tikají do trapného ticha. Pečený krocan již hřaduje na stole, ale… kde je brusinková omáčka?
Konečně přichází poslední účastník večeře s tácem s třemi „válci” brusinkové želatiny, které očividně před chvílí někdo vyklepl z plechovky.
Rodina nevěřícně zírá na tác, ale postupně každý z nich sám začne podléhat podmanivým rytmům nespoutaného želé. Nakonec se všichni vlní v šíleném záchvatu brusinkových vibrací.
Nevíte si rady, jak okořenit sváteční večeři? Inspirujte se v následujícím videu produkovaném agenturou OPC.
Twix – Camping
Twix nás v reklamě určené pro americký trh upozorňuje, že lidé nejsou jediní gurmáni žijící na této planetě. A tak když ve spotu objeví dva trampové rozjímající, jestli se do tyčinek Twix pustit „zleva, nebo zprava“, můžete si být jistí, že za nimi stojí dva medvědi, kteří uvažují o té samé otázce. A nakonec dojdou i ke shodnému závěru: „Je jedno, jakou možnost si vybereš, protože obě jsou měkké, křupavé a lahodné.“
„Víš, co dalšího mám rád? To křupnutí, když se poprvé zakousneš,“ libují si jak výletníci, tak sofistikovaní chlupáči. Inu díky bohu, že v českých národních parcích narazíte hlavně na prodejce selfie tyčí.
Na celou zábavnou podívanou vytvořenou ve spolupráci s agenturou DDB se můžete podívat níže.
John Lewis — The Beginner
Vánoční reklamy britského retailového řetězce John Lewis jsou brány dlouhodobě jako zlatý standard této disciplíny a obvykle také jejich spuštění znamená ostrý start skutečné sváteční reklamní sezóny. Obojí letos tak úplně neplatí. Velká část konkurence v Británii totiž už své vánoční kampaně spustila a značka, která nám v minulosti nabídla dojemné příběhy plné CGI tučňáků, psů na trampolíně nebo monster pod postelí, letos zvolila mnohem méně okázalou formu — to ovšem neznamená, že by se nepovedla.
Reklama nás zavede do prostředí rodiny v předvánočním období, v níž má otec na svůj věk poněkud nezvyklý koníček. Učí se totiž na skateboardu a věnuje tomu skutečně velké množství úsilí. Proč to dělá? Nechceme vám zkazit moment překvapení na konci spotu. Nejprve se na něj podívejte.
Jeho úsilí bylo určeno mladé dívce, která miluje ježdění na skateboardu a hledá svou náhradní rodinu. Za spotem stojí dlouhodobě agentura Adam & Eve/DDB. Přesto je vyznění letos jiné. „Je to úplně jiný příběh, než jsme kdy dělali, a to bylo opravdu záměrné,“ říká Claire Pointon, ředitelka zákaznického oddělení John Lewis.
V době zvyšujících se životních nákladů nepotřebujete fantaskní příběh, abyste ukázali výjimečnost rodinného setkání u plného stolu. Ve Velké Británii by mimo své rodiny v rámci ústavů poskytujících péči mladistvým mělo trávit Vánoce na 100 tisíc dětí. Značka se snaží v partnerství s organizacemi Action for Children a Who Cares? Scotland upozornit na důležitou roli pěstounských rodin a osudy dětí, které ji potřebují. Pro John Lewis jde o součást širší iniciativy, v rámci níž plánuje například zavedení startovacích pozic pro děti opouštějící ústavní péči. Letošní vánoční reklam John Lewis možná nebyla tak blýštivá, o to je možná cennější.
Tesco Mobile – The Epic Mission
„Nech mě být tvým hrdinou,“ šeptá Enrique Iglesias ve své písni Hero, zatímco se prázdný nákupní košík vydává z Tesca až za zákaznicí Ritou Jones, kterou sužuje vysoký účet za telefon.
Na své cestě za „vysvobozením princezny” musí náš kovový hrdina překonat mnoho překážek. Déšť, silný provoz na silnici, dokonce pomůže mladému cyklistovi vyšlápnou náročný kopec. Nakonec se šťastně setkává s Ritou a sám ji odváží do nejbližšího obchodu Tesco.
„Nápomocnost“ je jedním z dlouhodobých brandových pilířů Tesca a právě jemu je zasvěcena tato reklama. Společnost tím chce upozornit na příznivé podmínky svého mobilního operátora Tesco Mobile, který ve smlouvě každému zákazníkovi zaručuje 3letou lhůtu, během které nedojde k navýšení cen – což se v dobách nezvykle vysoké inflace hodí.
Na hrdinský epos nákupního košíku se můžete podívat níže.
The National Lottery – A Christmas Love Story
Na závěr jsme si pro vás připravili jeden klasický romantický příběh. Vznikl pod taktovkou oscarového režiséra Toma Hoopera pro britskou Národní loterii.
Vše začíná těsně před vánočními svátky, kdy se mladý pár poprvé setká v přeplněném vlaku. Bohužel dívka musí vystoupit dříve, než si vymění kontakt. Naštěstí jí její nápadník stačí napsat své mobilní číslo na lístek do loterie a vyhodit jej oknem.
Vše by mohlo dobře dopadnout. Jejich lásce se ale do cesty postaví další překážka. Poslední tři čísla se totiž na lístku rozmazala. Dívka se ale s osudem nechce smířit a pustí se do odvážné kombinace náhodných čísel a odmítá si připustit, že by musela vyzkoušet rovný tisíc čísel, aby vyčerpala všechny možnosti.
Po dvou popsaných stranách papíru a telefonátech s náhodnými příjemci, mezi které patřila například i místní pizzerie, to dívka ale přeci jen vzdává.
Nicméně štěstí, které jí chybělo v lásce, záhy nahradí to ve hře. Dozví se totiž, že se stala majitelkou výherního lístku Národní loterie. Najde nakonec svou spřízněnou duši, aby se s ní podělila o výhru? To se dozvíte v následujícím spotu.
Letošní rok se vracel k základním příběhům beze slov, zato plných silných emocí. Jako kdyby reklamní svět chtěl říct: „-víme, co je důležité – není co dodat.“ A možná právě to je poselství, které nám po posledních několika náročných letech dovolí prožít příjemné vánoční svátky.
Zdroje: Creative Review, Ad Age, Adweek, Fast Company, Daily Commercials, LBB Online, David Reviews, The Drum