Studie: Využívání generativní AI mezi spotřebiteli při online nakupování prudce roste

26. 3. 2025 | Petr Michl
Ve srovnání s návštěvností z jiných zdrojů uživatelé, co přišli z AI chatbotů, více interagují, prohlížejí více stránek a mají nižší míru okamžitého opuštění – ale také mají nižší pravděpodobnost konverze.


Zdroj: Dall-e

Pamatujete, jak reagovali SEO specialisté před 2 lety na nástup genAI chatbotů? Ti skeptičtější vykřikovali už ohrané: „SEO je mrtvé.“ Nezlomní optimisté pro změnu tvrdili, že nástup zmíněného fenoménu neovlivní vyhledávání ani search reklamu z toho důvodu, že debaty v genAI chatbotech nebudou ty přímočaré s nákupním záměrem. Aktuální data od společnosti Adobe ukazují jiný příběh.

Podle nových dat od Adobe návštěvnost z generativní AI na amerických maloobchodních stránkách loni během svátečního období prudce vzrostla a tento trend pokračuje i v roce 2025, podle nových dat od Adobe. Mezi 1. listopadem a 31. prosincem se návštěvnost ze zdrojů generativní AI zvýšila o 1 300 % ve srovnání s předchozím rokem. O Cyber Monday zasvěceném slevám digitálních produktů se tento nárůst vyšplhal dokonce na 1 950 %. To ukazuje, že více digitálně zběhlí (a pravděpodobně agregovaně mladší) uživatelé se na genAI při nákupu obrací o to intenzivněji.

Procentní nárůsty jsou tak vysoké, protože nástroje generativní AI jsou tak nové. ChatGPT představil svou výzkumnou ukázku 30. listopadu 2022.

Daný trend nijak výrazně nepolevoval ani letos. V únoru se návštěvnost ze zdrojů generativní AI zvýšila o 1 200 % ve srovnání s červencem 2024. Stále nemůžeme mluvit o posunech, které by mluvily o ztrátě relevance klasické reklamy ve vyhledávání. Ve srovnání s ní jako zdrojem návštěvnosti je ta z AI chatbotů stále skromná. Velké procentuální nárůsty jsou způsobené tím, že mluvíme o adopci nové technologie.

Podrobný rozklad dat z průzkumu Adobe mezi 5 000 americkými spotřebiteli nicméně ukazuje, že lidé, kteří o svém nákupu mluvili s AI chatbotem, patří z hlediska potenciální konverze mezi velmi zajímavou skupinu.

V číslech

AI generuje návštěvnost více angažovaných uživatelů:

  • 39 % používalo generativní AI pro online nakupování, přičemž 53 % plánuje její využití v roce 2025

  • 55 % respondentů používá generativní AI pro provádění výzkumu

  • 47 % ji používá pro doporučení produktů

  • 43 % používá generativní AI pro hledání slev

  • 35 % pro získávání nápadů na dárky

  • 35 % pro hledání unikátních produktů

  • 33 % pro vytváření nákupních seznamů

Chování na webu

Co se stane, když uživatelé generativní AI přistoupí na maloobchodní web? Ve srovnání s návštěvností z jiných zdrojů (včetně organického a placeného vyhledávání, sociálních médií, partnerů nebo e-mailů) vykazuje návštěvnost z generativní AI:

  • Větší engagement: Uživatelé vykazují o 8 % vyšší zapojení, když zůstávají na stránce déle.

  • Více stránek: Návštěvníci z generativní AI si prohlížejí o 12 % více stránek na návštěvu.

  • Méně okamžitých odchodů: Mají o 23 % nižší míru okamžitého opuštění stránek (bounce rate).

S nákupy je to složitější

Engagement na stránce znamená interakce s prvky, které na webu. Nákupní konverze jsou pochopitelně silnější metrikou.

  • Dle Adobe má návštěvnost ze zdrojů generativní AI má o 9 % nižší pravděpodobnost konverze než návštěvnost z jiných zdrojů

  • Data však ukazují, že se to od července 2024 výrazně zlepšilo — tehdy byla pravděpodobnost konverze o 43 % nižší, což naznačuje rostoucí důvěru uživatelů


Zdroj: Adobe


Obecně lze sníženou pravděpodobnost konverze přičítat tomu, že AI využívají spotřebitelé ve fázi, kdy o nákupu teprve přemýšlí a zvažují možnosti. Ještě nejsou rozhodnutí.

 

Generativní AI pro plánování cestování

V únoru 2025 se návštěvnost amerických stránek zaměřených na cestování, volný čas a pohostinství (včetně hotelů) ze zdrojů generativní AI zvýšila o 1 700 % ve srovnání s červencem 2024. V průzkumu Adobe 29 % respondentů uvedlo, že použili generativní AI pro úkoly související s cestováním, přičemž 84 % uvedlo, že to zlepšilo jejich zkušenost. Nejčastější případy použití mezi uživateli AI zahrnují:

  • Obecný výzkum (54 % respondentů)

  • Inspirace pro cestování (43 %)

  • Doporučení místního jídla (43 %)

  • Plánování dopravy (41 %)

  • Tvorba itineráře (37 %)

  • Správa rozpočtu (31 %)

  • Pomoc s balením (20 %)

Po přístupu uživatelů na stránky o cestování data Adobe Analytics ukazují o 45 % nižší míru okamžitého opuštění.


Zdroj: Adobe

Generativní AI pro výzkum finančních služeb

V únoru 2025 se návštěvnost amerických bankovních stránek ze zdrojů generativní AI zvýšila o 1 200 % ve srovnání s červencem 2024.Průzkum Adobe mezi americkými spotřebiteli zjistil, že 27 % použilo generativní AI pro bankovní a finanční potřeby. Nejčastější případy použití zahrnují:

  • Doporučení pro běžné a spořicí účty (42 %)

  • Dotazy na vysvětlení investičních strategií a terminologie (40 %)

  • Vytvoření personalizovaného rozpočtu (39 %)

  • Porozumění daňovým důsledkům finančních rozhodnutí (35 %)

Když návštěvníci používající generativní AI přistoupí na bankovní web, tráví o 45 % více času prohlížením (ve srovnání s návštěvností z jiných zdrojů).

Data Adobe jednoznačně říkají, že lidé AI při nakupování využívají. Zvyšuje se míra, s jakou to činí, a snižuje se jejich nedůvěra. Možný rozmach reklam přímo v chatových oknech a úroveň relevance doporučení může nicméně s důvěrou ještě zahýbat. 

Zdroj: Adobe

Štítky dokumentu: Marketingový výzkum

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: