5 důvodů, proč nemají marketéři rádi mobilní reklamu
Pro marketéry představuje reklama na počítači a reklama na mobilních zařízeních dvě odlišné věci. V mobilním marketingu jsou marketéři zbaveni řady oblíbených prvků, které používají pro běžnou reklamu na stolních počítačích.
Pro marketéry je jedním z nedostatků mobilního marketingu cílení jejich potenciálních zákazníků. Nemají totiž stejné možnosti jako v běžném online marketingu na počítači. Reklamu v telefonu je možné zacílit například na základě dat operátorů, která umožňují reklamu zobrazit pouze mužům starším 25 let, kteří bydlí v Brně, vlastní iPhone a jejich měsíční vyúčtování je nad 500 Kč. Ale práce s cookies, které umožňují získat bližší informace o uživatelích, je v řadě případů nemožná (například díky tomu, že se lidé připojují přes starší telefony). Navíc Apple u svých zařízení neumožňuje třetím stranám pracovat s cookies.
Problémy s připojením - Připojení na internet je při práci na počítači stále a u většiny lidí i poměrně rychlé, ale u internetového připojení přes mobilní telefon tyto předpoklady často neplatí - občas je potřeba hledat pořádný wi-fi signál jako ponorku na dně příkopu. Nestálé a nekvalitní připojení tak může negativně ovlivit zobrazení multimediálních reklam. Na mobilních telefonech je také problém s flashovými soubory. Nemají podporu. Brojil proti nim už Steve Jobs, protože příliš vybíjely baterii.
Mezi mobilní zařízení se počítají i tablety a ty u většiny uživatelů slouží jako zařízení na čtení - ať už knih, novin či časopisů. Ale klasická praxe je taková, že si lidé stahují čtivo do svých zařízení a čtou je až v momentě, kdy nejsou připojeni, třeba cestou z práce. Což je opět problematické pro multimediální reklamy. Mimojiné i proto, že pak fungují stejně jako klasické tištěné reklamy a nelze s nimi interagovat.
Dalším specifikem na mobilních zařízeních jsou aplikace. Lidé dávají při používání internetu přednost aplikacím před klasickým vyhledáváním. Reklama se pak v aplikacích zobrazí zpravidla jen tehdy, pokud je telefon právě připojen k internetu. Některé aplikace nutí se k internetu připojit a bez načtení reklamy neumožňují pokračovat v práci s aplikací. Což může uživatele odradit.
Komplikace pro marketéry představuje i to, že existuje řada různých typů mobilních zařízení. Smartphony, tablety, minitablety a odlišné operační systémy vyžadují optimalizaci pro zobrazení.
Ale mobilní marketing má i své výhody - mobilní zařízení používá stále více lidí, zákazníci zde tedy jsou. Navíc je možné cílit reklamní sdělení na základě velmi specifické lokace - poslat reklamní sms se dá například tém, kteří se nacházejí v okruhu několika desítek metrů od vašeho obchodu.
Zdroje: www.mashable.com, www.reklamavtelefonu.cz