AJO carsharing expanduje do Prahy
Český carsharingový startup AJO 3. května oficiálně zahájil provoz v Praze. Do konce května nasadí celkem 15 vozidel. Spolu s Brnem se tak flotila AJO carsharingu rozroste na více než 30 sdílených aut.
AJO carsharing umožňuje čistě online registraci, návaznou platbu kartou a možnost vyzvednout si sdílené auto ihned po dokončení registrace pomocí chytrého telefonu přímo na ulici. Zápůjčky jsou možné i jen na jednu hodinu, převzetí auta je samoobslužné bez nutnosti fyzického předání klíčků.
„Pro sdílení pořizujeme výhradně nová auta. Díky pohodlnému systému vyzvedávání a možnosti krátkých zápůjček je AJO carsharing atraktivní alternativou k vlastnění auta ve všech lokalitách, kde působíme,“ říká zakladatel společnosti Jaromír Klimek.
Stávající expanze do Prahy a rozšíření brněnské AJO flotily je možná i díky úspěšné crowdfundingové kampani, při které AJO získalo na konci roku 2016 celkem pět milionů korun od investorů z Fundliftu. Koinvestorem v loňském investičním kole bylo prostřednictvím dceřiné společnosti JIC VENTURES také Jihomoravské inovační centrum, které přispělo dalšími dvěma miliony korun.
Mezi vozy AJO.cz slouží v Brně modely Hyundai i10 a prostorný kombík Dacia Logan MCV. Zdroj: AJO.cz
„Standardem, dle kterého fungují ostatní carsharingové služby, je to, že poskytovatel služby využívá řešení od některého z globálních dodavatelů, nicméně se pak stává na něm závislým a nemá možnost systém upravovat dle svých požadavků. AJO nás zaujalo tím, že má od začátku vlastní, uživatelsky pohodlné řešení,“ uvádí ředitel JIC Jiří Hudeček. Právě na JIC absolvovalo AJO program JIC MASTER a následně získalo zmíněnou investici.
AJO carsharing funguje v rámci konceptu sdílení aut. Carsharing je naprosto kompatibilní se stávající legislativou, čímž se liší od ridesharingu (spolujízdy, např. typu UBER), ohledně jehož právního postavení se aktuálně živě diskutuje. Magistráty v Brně i v Praze koncept sdílení aut v podobě carsharingu podporují. Pro města, ve kterých funguje, má jasný přínos v podobě snížení škodlivých emisí a ušetřených parkovacích míst (jedno sdílené auto nahradí zhruba deset aut v osobním vlastnictví).