Apple a velká vydavatelství čelí antitrustové žalobě od USA

12. 4. 2012 | Michl Petr
Proč byl Amazon donucen zvedat ceny svých e-knih? Možná za tím stojí tajná dohoda velkých vydavatelských společností.

Spojené státy americké podaly antitrustovou žalobu proti pěti hlavním knižním vydavatelství a společnosti Apple. Tvrdí, že jednali v tajné dohodě za účelem zvýšení cen elektronických knih. Již v březnu prosákly zprávy, že americké Ministerstvo spravedlnosti zkoumá údajnou dohodu z roku 2010 mezi Applem a pěti vydavatelstvími, konkrétně se jedná o tyto subjekty: Hachette SA, HarperCollins, Macmillan, Penguin a Simon & Schuster.

Amazon zprvu nabízel elektronické knihy za 10 amerických dolarů i méně. Díky nátlaku vydavatelů a „knižní politiky“ iPadu došlo ale ke zvýšení ceny. Taktikou výrobce čteček Kindle bylo nakupovat e-knihy od vydavatelů se slevou a pak je prodávat za příznivou cenu. Naproti tomu Apple ponechal vydavatelstvím volnou ruku v určení ceny jejich elektronických knih (pokud byly dané ceny u Apple nejlevnější ve srovnání s dalšími platformami) a poté si vzal 30 % z obratu.

Téměř všechna vydavatelství si zvolila model nabízený společností Apple, a Amazon tak musel zvedat ceny, aby udržel na své platformě širokou nabídku e-knih. Narušil se tak tradiční systém, kdy o ceně knihy rozhoduje obchodník, jež ji předtím nakoupil od vydatavatelství. Odborník z časopisu Wired John Abbel k tomu říká: „Právní otazníky visí nad možností tajné dohody mezi téměř všemi hlavními vydavatelstvími… Vydavatelství je obecně legálně posvěcenou formou „mini monopolu“. Kniha vychází u jednoho vydavatelství a její doslovný ekvivalent není v tu chvíli k dostání. Pokud by ovšem všechna hlavní vydavatelství jednala v tajné dohodě, trh by ovlivňoval vývoj cen knih jen velmi omezeně.“

Apple a vydavatelství MacMillan jakoukoliv tajnou dohodu za účelem zvýšení cen elektronických knih popírají, další tři zmíněné vydavatelské firmy se již dohodly na urovnání sporu.  Protiargumentem bude nepochybně to, že cenové dohody mezi Applem a vydavateli zvýšily konkurenci na trhu e-knih. Zdravá konkurence vedoucí k vyšším cenám pro spotřebitele je nicméně dosti neobvyklá.
 

Zdroj: www.mashable.com


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Podobné články: