Apple připravuje „iPhone pro chudé“
„Jeden telefon pro všechny, do vydání další verze to nejvíc hi-tech a cool zařízení na trhu,“ zhruba tak by se dala charakterizovat dosavadní strategie společnosti Apple. Podle Digitimes a nyní i Wall Street Journal se ji nicméně chystá opustit, a to právě u produktu, u něhož se blíží marže v segmentu spotřební elektroniky nevídaným 50 % z ceny a který je základním kamenem příjmů firmy. Příznivější ceny se má dosáhnout použitím levnějších materiálů, například těla z polykarbonátových plastů či částí recyklovaných ze starších modelů iPhonů.
Důvod k tomuto kroku můžeme hledat na východě. Čína je sice pro Apple již nyní druhým nejdůležitějším trhem po tom domácím. Zároveň je to ale země zaslíbená operačnímu systému Android a velice se v ní daří prodejům přístrojů domácí provenience jako Huawei, Lenovo a dalším značkám, ale i hlavnímu konkurentovi Applu, korejskému Samsungu. Velké množství lidí, u kterých touha koupit si Smartphone není podpořena dostatečnou kupní silou na pořízení prémiového přístroje, je ale i v Indii a na dalších trzích.
Prodeje iPhonu 5 byly v Číně velice silné a Apple sdělil, že během prvního víkendu, kdy byly přístroje v obchodech, prodali 2 miliony přístrojů. Přesto se dá tušit, že by dostupnější přístroj v nabídce mohl přinést nové zákazníky. Na jedné misce vah stojí dosud úspěšná strategie přispívající k auře výjimečnosti tiskových konferencí při představování nových verzí iPhonu i k frontám při jejich uvádění do obchodů a s tím spojenými rekordními prodeji v prvních týdnech. Na té druhé je možnost oslovit jistě nemalou skupinu zákazníků, která dosud považovala pořízení iPhonu za příliš drahý špás. Nápovědou Applu může být i úspěch modelu iPad mini. Dle Marketing Land přispějí nemalou měrou i jeho prodeje k tomu, že 2013 bude rokem tabletů, nikoliv mobilních telefonů.
Zdroje: www.techcrunch.com, www.marketingland.com, online.wsj.com