Bella Hadid vs. Adidas. Supermodelka zvažuje, že zažaluje značku za to, že ji obsadila do své kampaně

23. 7. 2024 | Petr Michl
Zpackáno na kvadrát. Adidas obsadil do své kampaně na boty SL 72 supermodelku palestinského původu a hlasitou odpůrkyni Izraele, Bellu Hadid. Jde přitom o boty poprvé uvedené na mnichovské olympiádě, kdy bylo palestinskými teroristy zabito 11 izraelských sportovců. Adidas zapojení Hadid do kampaně po mediální bouři zrušil. Pro dovršení absurdního divadla prý Hadid uvažuje o žalobě značky za poškození její pověsti.


Bella Hadid v kampani Adidasu pro boty SL 72. Zdroj: Adidas Originals / Kenny Germé

Značky si mnohdy vyberou influencery, kteří poté udělají či řeknou něco, co může daný brand poškodit. Zpackaných spoluprací je nespočet. Míra nevhodnosti spojení s Bellou Hadid u kampaně na novou verzi kultovních běžeckých bot Adidas SL 72 ovšem překračuje parodické proporce. Tento dojem pak jen posiluje fakt, že modelka údajně zvažuje žalobu společnosti Adidas pro poškození pověsti.

Pojďme si projít základní fakta. Zmíněné boty SL 72 byly uvedené na Letních olympijských hrách v Mnichově v roce 1972. Na olympiádě, kde palestinští radikálové v olympijské vesnici zavraždili 2 izraelské sportovce a další vzali jako rukojmí s požadavkem na propuštění přes 200 palestinských bojovníků v izraelských věznicích. 9 rukojmích a jeden německý policista přitom zahynuli při nepovedené snaze o jejich osvobození a celá událost je dosud jednou z největších kaněk v historii moderního olympismu.

Bella Hadid je supermodelkou, kterou sleduje na Instagramu přes 61 milionů lidí. Její spojení s relaunchem bot, jež jsou nyní zamýšleny spíše jako módní edice, dává na první pohled smysl. Dalšími tvářemi kampaně spuštěné 15. července jsou obránce FC Barcelona, Jules Koundé, rapper A$AP Nast, hudebnice Melissa Bon a modelka Sabrina Lan.


Boty Adidas SL 72

Na druhý — a nutno dodat, že i poměrně letmý — pohled je ovšem její angažmá obrovským přešlapem. Bella Hadid je palestinského původu a v aktuálním konfliktu Izraele s Hamásem preferuje stranu, která 7. října rozpoutala brutální útok na izraelském území. Od tohoto momentu sdílela několik pro-hamáských dezinformací typu, že se Hamás stará o rukojmí zadržené při zmíněném útoku dobře (a některým peče dorty k narozeninám). Na pro-palestinských demonstracích skandovala heslo: „From the river to the sea, Palestine will be free,“ které Izraelci považují za vyjádření podpory genocidy Židů.

Po spuštění kampaně Adidasu se proti angažmá Belly Hadid vyjádřila dokonce samotná izraelská vláda s tím, že „Hadid a její otec často propagují krvavé pomluvy a antisemitská spiknutí proti Židům“.

Organizace Americká židovská komise pak komentovala věc takto:

„Na olympijských hrách v Mnichově v roce 1972 bylo 11 Izraelců zavražděno a zajato jako rukojmí palestinskou teroristickou skupinou Černé září. To, že si Adidas pro připomenutí této temné olympiády vybral hlasitě protiizraelskou modelku, je buď obrovské nedopatření, nebo jde o záměrně urážlivý krok. Ani jedno není přijatelné. Vyzýváme společnost Adidas, aby tuto hrubou chybu napravila.“

 

Adidas na celou situaci zareagoval omluvou a s tím, že Bella Hadid se již na kampani k botám SL 72 podílet nebude.

„Jsme si vědomi toho, že došlo ke spojení s tragickými historickými událostmi, i když to bylo zcela neúmyslné. Omlouváme se za veškerá utrpení, která to mohlo způsobit. V důsledku toho zbytek kampaně zrevidujeme… Věříme, že sport je sjednocující silou po celém světě, a budeme pokračovat v našem úsilí prosazovat rozmanitost a rovnost ve všem, co děláme,“ uvedl Adidas pro NBC.

Pravda samozřejmě není černobílá. Těžko se hledají omluvy pro pro-hamáské dezinformace, které Hadid sdílela. Na druhou stranu nelze lidi volající po jiném způsobu vedení konfliktu, který je ohleduplnější k civilnímu obyvatelstvu, odsoudit jako antisemity. Ostatně to samé vyjádřila již americká administrativa a prezident Joe Biden, kteří jsou nejsilnějším spojencem Izraele. Palestinci či lidé s palestinským původem pak pochopitelně vidí konflikt v kontextu, kdy nespravedlivé zabíjení v průběhu posledního více než půl století probíhalo na obou stranách. Navíc můžou poukázat, podobně jako Mezinárodní soudní dvůr v Haagu, na bezpráví vůči civilnímu obyvatelstvu v Rafahu. Na tuto oblast jsou činěny útoky, ač byla předtím Izraelem označena jako místo, kam se mají Palestinci toužící se vyhnout úderům izraelské armády přesunout. Počet civilních obětí jen z dané oblasti přitom násobně překračuje ten ze zmíněného teroristického útoku v Mnichově v roce 1972. To není omluva pro jakékoliv násilí z palestinské strany — to před 52 lety na letní olympiádě ani to současné Hamásu. Je to jen nastínění kontextu. Hlasování v OSN o aktuálním konfliktu pak naznačuje, že bezvýhradná podpora všemu, co nyní Izrael dělá — projevovaná například českou vládou, je v globálním kontextu menšinová.

Adidas je přitom ryze globální značka, která si v posledních letech dala záležet i na kolekcích zaměřených pro arabské ženy. Čistě cynicky je Židů celosvětově 15 milionů (dle World Population Review, pozn. red.), tedy cca čtvrtina sledujících instagramového účtu Belly Hadid. Nekriticky pro-izraelský postoj pak není ničím převažujícím u mladší populace v západní Evropě a USA, nemluvě o zbytku světa. Bella Hadid tak není rozhodně většinově nahlížena jako nějaký antisemitský zloduch.


Adidas od roku 2021 vyrábí celotělové plavky primárně pro arabské ženy. Zdroj: Adidas

Rychlou reakci Adidasu a stažení Hadid z kampaně tak lze vnímat hlavně jako reakci společnosti kótované na burze, která zažila v posledních letech „influencerské turbulence“ například kvůli antisemitským prohlášením rappera Ye (dříve Kanye Westa), s nímž dlouhá léta spolupracovala na nesmírně profitabilní řadě bot Yeezy. A zejména je Adidas z Německa, kde je díky nacistické šmouze na historii národa citlivost na jakékoliv náznaky antisemitismu velmi vysoká. O to víc pak u značky, která žije s odkazem společnosti, jež během druhé světové války využívala otrockou práci totálně nasazených a šila i pro německou armádu. Nemluvě o tom, že její zakladatelé Adi a Rudi Dasslerové vstoupili do NSDAP už v roce 1933, kdy se její vůdce, Adolf Hitler, dostal k moci. 

V tuto chvíli společnost Adidas i Bella Hadid odstranily ze svých sociálních sítích příspěvky spojené s kampaní na boty SL 72, reklamy s Hadid vytvořené pro jiné formáty pravděpodobně nespatří světlo světa. Peníze ztrácí Adidas, to samé ale platí pro Hadid, která údajně hází zodpovědnost za výběr její osoby jako jedné z tváří kampaně plně na německou společnost. Dle TMZ prý dokonce jedná o právním řešení dopadů na její pověst a pravděpodobně i finanční odměnu za kampaň.

Zní to absurdně. Bella Hadid jistě nebyla do spolupráce tlačena násilím a povědomí o potenciálně negativních konotacích spojení retro edice bot z mnichovské olympiády s její osobou mohla mít i ona. Navíc se zdá, že „z ostudy kabát“ má především samotná značka. Medializace této kampaně v negativním světle nijak neměnila to, co Hadid na své sociálně sítě dává v souvislosti s izraelsko-palestinským konfliktem. Jen to amplifikovala. Dalším aspektem může být, že Hadid mohla mít s Adidasem domluvenou spolupráci dlouhodobějšího charakteru, která tímto padá, a vzniká tak finanční škoda i supermodelce.

Je ovšem nepopiratelné, že lidé z Adidasu si spolupráci na relaunchi zrovna tohoto produktu s Bellou Hadid měli rozmyslet především sami. Veškeré informace naznačující, že to nemusí být dobrý nápad, měli veřejně k dispozici. I kvůli možné soudní tahanici jde pak toto spojení považovat za jeden z nejhorších výběrů tváří produktu za dlouhé roky.

 

Tip redakce


Zdroj: Stock photos on Shutterstock

Připomeňte si 2 roky staré řádění rappera Ye v článku:

Z obdivovaného miliardáře vyvrhelem. Kanye West dostal kopačky od značek a jeho jmění se propadá

Za 2 měsíce jeho verbálního řádění od něj daly ruce pryč značky jako Adidas, GAP, Balenciaga, Vogue nebo JP Morgan Chase a jeho jmění se dle Forbesu snížilo o 1,5 miliardy dolarů. West krutě poznal, že ani zdánlivý král showbyznysu si nemůže dovolit říkat antisemitské a rasistické řeči.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: