Blíže umění díky IBM Watson. Zeptejte se obrazu

20. 12. 2017 | Kristýna Vozková
Jak přitáhnout lidi k umění blíže než kdy dřív. Díky IBM Watson si mohli návštěvníci brazilské galerie v São Paulo s uměleckými díly povídat. Ano, otázky mohli klást klidně postavám z obrazů.

Podle průzkumu Brazilského institutu ekonomického výzkumu (Brazilian Institute of Economic Research) z roku 2010 až 72% Brazilců nikdy nenavštívilo muzeum. Jedním z důvodů je podle dotázaných to, že pokud jste se nevěnovali studiu umění, je složitější mu porozumět a najít si k němu cestu.

Jak tedy učinit umění více přístupným pro běžné lidi? Nechat ho k vám promluvit – a to doslovně.  Pro uvedení produktu IBM Watson v Brazílii vytvořila agentura Ogilvy Brasil interaktivního průvodce, který lidem umožňuje komunikovat přímo s díly vystavenými v muzeu Pinacoteca de São Paulo. Tzv „Hlas umění“ nahrazuje klasické zvukové příručky programem Watson, který shromažďuje data z knih, článků, biografií, rozhovorů, starých novin a z internetu.

IBM trvalo zhruba 6 měsíců, než naučilo program pracovat s veškerým obsahem. Ten by teď měl být schopen spontánně odpovídat na dotazy ohledně umění renomovaných brazilských umělců jako Cândido Portinari, Tarsila do Amaral nebo José Ferraz de Almeida Júnior.

A na co všechno se můžete zeptat? Vlastně téměř na cokoliv od historických a technických faktů (například „Jaká byla použita technika?“ nebo „Jaký je historický kontext obrazu?“) až po „otázky na tělo“. IBM Watson vám totiž dokáže zodpovědět i dotazy typu: „Po kom se stýská ženě na obraze?“

Například plantážního dělníka z Portinariho obrazu O Mestiço se malý chlapec zeptal, zda jej baví hrát fotbal. A jaká byla odpověď? Na to se podívejte sami ve videu.

Watson je schopen zodpovědět otázky, které člověk pokládá, na základě velkého množství dat, ke kterým má přístup, a pomáhá tak vytvořit jedinečné spojení mezi divákem a uměleckým dílem.

Brazilci věděli o schopnostech Watsona velmi málo. Chtěli jsme jej využít někde, kde s ním bude člověk moci komunikovat a uvidí jej v akci“ řekl kreativní ředitel agentury Ogilvy Brasil Claudio Lima v rozhovoru pro AdFreak. „Když jsme viděli ta strašidelná data – 72% Brazilců nikdy nebylo v muzeu – rozhodli jsme se využít Watson k tomu, aby byly návštěvy v muzeu více interaktivní. Zároveň vytvořit něco, co se může rozšířit i na další trhy, do muzeí a galerií.“

Při vstupu do muzea Pinacoteca dostanou návštěvníci sluchátka a smartphone vybavený mobilní aplikací. Ta je upozorní, když se přiblíží k uměleckému dílu, kterému mohou klást otázky. Aplikace nabízí i funkci pro návštěvníky se sluchovým postižením. Ti mohou komunikovat za pomoci vestavěného chatu.

Watson je pokročilý ve znalosti portugalštiny, problémy ohledně jazyka se tedy vyskytují zřídka. Pokud je mu položena otázka, na kterou nezná odpověď, je odeslána lidem z týmu Watson nebo Pinacoteca, kteří mu odpověď poskytnou. Neustále se tak učí.

PR kampaň spojená s projektem přinesla nárůst návštěvnosti expozice „Hlas umění“ o více než 200 %. Zájem o program projevila další muzea a s nejvyšší pravděpodobností bude mít aplikace do budoucna i využití mimo oblast umění.

Zdroje: youtube.com, adweek.com, ibm.com

Štítky dokumentu: Mobilní aplikace

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: