Carsharing AJO.cz si říká o pět milionů korun. Chce rozšířit sdílená auta do dalších měst

17. 10. 2016 | Petr Michl
Carsharing AJO.cz chce zamířit z Brna do Prahy. Žádá proto na Fundliftu o 3 miliony korun. Když uspěje, JIC mu přidá další 2 miliony korun.

 

Online platforma pro sdílení aut AJO.cz vstupuje na Fundlift. Na významné rozšíření flotily aut, posílení týmu a expanzi carsharingu do dalších měst včetně Prahy a Ostravy si říká o 3 miliony korun výměnou za podíl ve firmě. Další 2 miliony korun pak AJO.cz získá od Jihomoravského inovačního centra. Carsharing je ve velkých městech výhodnější než vlastní auto, tvrdí světové studie. Česko stojí na prahu tohoto boomu.

Carsharing je komerčně velmi úspěšný systém krátkodobé zápůjčky aut, rozvinutý zatím především ve velkých městech zemí západní Evropy a v USA. Podle nezávislých studií je pro obyvatele velkých měst, kteří autem ročně najedou 10 až 15 tisíc kilometrů, finančně výhodnější než vlastní auto. Podle německé společnosti Statista.com funguje už dnes jedno sdílené auto na tisíc obyvatel v Berlíně, Hamburgu, Mnichově či Frankfurtu. Pro Prahu by totéž znamenalo 1000 až 1500 sdílených aut, pro Brno 300 až 450 aut, pro Ostravu 240 až 350 aut. Analytická společnost Frost & Sullivan vidí jako dlouhodobě udržitelný poměr mezi zákazníky a sdílenými auty 50:1. To by v ČR dávalo potenciál 80 a více tisíc zákazníků. Světové průzkumy obvykle hovoří o blízkém růstu trhu o zhruba 40 % ročně.

Zakladatel společnosti Jaromír Klimek uvedl:

„Carsharing má v Česku velkou budoucnost. Naši službu provozujeme již přes dva roky v Brně, kde dnes máme flotilu 11 aut, zhruba 200 klientů a vidíme skutečný zájem zákazníků, kteří se opakovaně vrací. Velikost českého trhu, měřeno budoucím obratem, vidíme ve stovkách miliónů korun při ziskovosti 25 až 35 procent.  Carsharing má podporu brněnského i pražského magistrátu, které vidí přínos naší služby v uvolnění dopravního zatížení měst, a to především ohledně parkovacích míst, protože jedno sdílené auto nahradí zhruba deset aut v osobním vlastnictví.“


Mezi 11 vozy AJO.cz slouží v Brně modely Hyundai i10 a prostorný kombík Dacia Logan MCV. Zdroj: AJO.cz

AJO.cz je jedinou carsharingovou službou v Česku, která nabízí čistě online registraci, návaznou platbu kartou a možnost vyzvednout si sdílené auto ihned po dokončení registrace pomocí chytrého telefonu. AJO.cz provozuje společnost Klimek Motion s.r.o. od roku 2013. Dle vyjádření Jaromíra Klimka pro Marketing Journal činil obrat Ajo.cz v roce 2015 850 tisíc korun. Českým trhem jsou myšlena Praha, Brno a všechna krajská města.

„Carsharing je atraktivní pro mnohé obyvatele měst, kteří auto mít nechtějí ať kvůli nákladům na jeho pořízení a provoz, nebo kvůli starostem spojeným s parkováním či starosti o životní prostředí. Jako carsharingový provider může AJO.cz získat také skvělou pozici pro budoucnost v podobě provozování autonomních aut bez řidiče,“ říká Andrea Lauren, šéfka Fundliftu.

V únoru 2016 AJO.cz úspěšně prošlo výběrovým procesem programu JIC MASTER Jihomoravského inovačního centra, z jehož akcelerátoru vyšel například úspěšný startup Kiwi.com (dříve Skypicker) zakladatele Olivera Dlouhého. AJO.cz program JIC MASTER úspěšně dokončilo a následně společnost prošla i procesem podrobným due diligence ze strany JIC VENTURES, dceřiné společnosti JIC, která se pak rozhodla do AJO.cz investovat. „Službu AJO.cz díky účasti v JIC MASTER dobře známe. Zakladatelé jasně demonstrovali úspěšné komerční použití své služby na trhu, který má podobně jako firma samotná výrazný růstový potenciál. V případě úspěchu kampaně na Fundliftu bude JIC VENTURES do společnosti investovat částku dvou milionů korun. Od spuštění JIC VENTURES v létě minulého roku jde o druhou investici,“ říká Jiří Hudeček, CEO JIC.

Štítky dokumentu: Startup

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: