Čeští youtubeři, influenceři i podcasteři mají nově vlastní asociaci. ATOM chce hájit zájmy tvůrců a kultivovat online prostor
Jiří Burýšek. Zdroj: ATOM
Na české mediální scéně vznikla nová Asociace tvůrců a online médií (ATOM). Jejím cílem je zastupovat nezávislé digitální tvůrce, chránit svobodné podmínky jejich podnikání a přispět ke kultivaci online prostoru. To vše v době, kdy má ekonomika tvůrců stále větší vliv na společnost, kulturu i ekonomiku.
Influenceři, youtubeři, autoři podcastů nebo producenti online pořadů – ti všichni dnes oslovují statisíce lidí denně, výrazně ovlivňují veřejné mínění a zároveň tvoří stále významnější segment české ekonomiky. Dosud jim ale chybělo oficiální zastoupení. To se má změnit právě se vznikem ATOMu.
V čele nově vzniklé asociace stojí Jiří Burýšek, novinář a tvůrce obsahu. Viceprezidenty se stali Karel Kovář, moderátor a tvůrce obsahu, Peter Sládeček, CEO agentury Tubrr a Tomáš Zvelebil, CEO agentury Subscribe. Právě kombinace pohledu tvůrců a profesionálů z agenturního prostředí má zajistit silné zastoupení celého sektoru.
„Asociaci zakládáme nejen pro to, abychom jako tvůrci mohli vést dialog s orgány, které mají na starost regulaci naší práce, ale abychom tyto dialogy mohli vést také mezi sebou. Ať znovu nenastane situace, kdy jedna tisková zpráva způsobí měsíce trvající zmatky. A ať jsou všichni tvůrci předem připraveni nejen na možné legislativní změny, ale také na otázky týkající se například nových technologií, jako je umělá inteligence, a jejich etické využití v tvorbě,“ nastiňuje prezident Asociace Jiří Burýšek, známý jako Jirka vysvětluje věci.
Naráží přitom na loňskou tiskovou zprávu Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) naznačující plán neracioálně tvrdého transponování unijní Směrnice o audiovizuálních mediálních službách. Letos pak RRTV přišla s mírnějšími podmínkami. Povinnost registrovat se u ní by měli mít Youtubeři a influenceři, pokud jejich videa dosáhnou nejméně 500 tisíc zhlédnutí za rok, bude jich nejméně 52 a přesáhne-li roční příjem tvůrce 50 000 Kč.
Zájem o regulaci roste. Tvůrci chtějí být u toho
Rychlý rozvoj digitálního prostředí a rostoucí vliv online tvůrců přitahují pozornost veřejných institucí i politiků nejen v Česku, ale i v rámci Evropské unie. Tento vývoj zároveň zvyšuje zájem o jasnější regulaci a transparentní pravidla pro ekonomiku tvůrců – nově vznikající oblast digitální komunikace, podnikání a médií. Asociace chce v tomto prostoru sehrát roli mediátora mezi tvůrci a aktéry veřejného života a přispět tak ke kultivaci celého prostředí.
ATOM plánuje spolupracovat s orgány veřejné správy, zájmovými skupinami i mezinárodními institucemi a přinášet do diskuzí expertízu přímo z praxe. Současně chce být platformou, která sjednotí hlas tvůrců napříč různými typy obsahu a žánry.
Vzdělávání, AI i ochrana před vlivy ze zahraničí
Významnou součástí činnosti ATOMu bude také vzdělávání tvůrců, odborné i široké veřejnosti, a to zejména v tématech, jako jsou: umělá inteligence, digitální ekonomika či další nastupující technologie, které proměňují způsob tvorby a spotřeby online obsahu. Asociace chce rovněž pomoci tvůrcům orientovat se v rychle se měnícím prostředí a zároveň reagovat na vlivy mimoevropských států, které čím dál častěji vstupují do českého online prostoru.