Chybí dárci krve. Ve Velké Británii proto mizí z nápisů obchodů i ulic písmena
Napříč celou Velkou Británií mizí názvy obchodů i ulic. Tedy přesněji, mizí z nich písmena A, O a B. Organizace NHS Blood and Transplant našla způsob, jak zapojit veřejnost k sdělení potřeby dárců krve konkrétního typu.
Podle NHS v období 2014/2015 darovalo zatím o 120 tisíc lidí méně než před deseti lety v období let 2004/2005, celkově se jedná o pokles o více než 40 %. Kritický je obzvláště nedostatek krevních skupin A, B a 0. Dle výzkumů organizace stojí za snížením zájmu o dárcovství to, že se lidé bojí jehel, myslí si, že nejsou k darování z lékařského pohledu způsobilí a také to, že „se k tomu nedostali". Minimálně na poslední ne-výmluvu může platit opravdu silný apel.
NHS přitom vytvořila buzz ve smyslu: „Tvoje vlast tě potřebuje." Při jeho šíření začala pěkně odshora. Sídlo premiéra Velké Británie se nyní nachází na D wning street.
Řetězec knihkupectví Waterstones se přejmenoval na W terst nes.
A ani Odeon Studios nebo dodávky plynárenské společnosti British Gas nejsou to, co bývaly.
#MissingType A, B or O? Support #NationalBloodWeek and @givebloodnhs. More details here: http://t.co/HnW6sigFJj pic.twitter.com/g8fz8YH7Aq
— British Gas (@BritishGas) 9. Červen 2015
Do kampaně se pochopitelně zapojily i nemocnice, včetně té spadající pod Cambridge University.
We've lost our As, Bs and Os in support of @GiveBloodNHS, help replace them by giving blood #missingtype pic.twitter.com/yR36Y8XugD
— CUH (@CUH_NHS) 5. Červen 2015
O akci informoval se vší vervou také britský marketingový týdeník Campaign.
Wh_t's g_ing _n? #missingtype @Campaignmag pic.twitter.com/yOn5Yy4Fej
— _nnie _tl_y (@AnnieAtlay) 4. Červen 2015
Pro zapojení nemusíte mít nutně obchod a vývěsní štít. Lidé jsou povzbuzování k tomu, aby si ubírali ta správná písmena ze jmen svých účtů na Twitteru a zatweetovali o tom s hahtagem #missingtype .
I've lost my A and O in support of @GiveBloodNHS #MissingType Register at http://t.co/6OSzQTj9VQ
— D rren Hutt n (@darrenhutton) 6. Červen 2015
A někteří z nich to neudělali a přesto zdůraznili cíl komunikace o to více.
Without A & B I'd be almost gone - a blood transfusion saved my life 9 years ago. Forever grateful #MissingType #giveblood
— Abi Brown (@AbiBrown1) 6. Červen 2015
Vedoucí PR NHS, Andrew Tfota, řekl Buzfeed News, že mají sice v rámci sociálních médií největší komunitu fanoušků mezi podobnými organizacemi v Británii. Jedná se ale často o již aktivní dárce. Cílem kampaně bylo přitom vyburcovat právě ty druhé. Díky tomu, že jejich sdělení se stalo doslova součástí vývěsních štítů obchodů, veřejných institucí, ulic i účtů lidí na sociálních médií, se dá předpokládat, že jim byl důležitý vzkaz NHS doručen. Její kampaň je skvělou ukázkou toho, jak i při velmi malém rozpočtu vytěžit skutečně mnoho.
Zdroj: BBC, Buzfeed News, Independent, Blood