Co právě hýbe světem maloobchodu
Podnikání prochází řadou proměn. Týká se to velkoobchodů, specializovaných prodejen i online obchodů.
Zákazníci chtějí být informovanější než dříve a firmy jim vychází vstříc. Školení zaměstnanců je naprostý základ, ale pokud vám nestačí dobře informovaný prodavač, je v některých prodejnách k dispozici i expert - někde mu říkají génius, jinde například guru. Velké obchody jsou ochotny i předělávat prodejny, aby docházelo k častějšímu kontaktu zákazníků a prodávajících.
Crowdsourcing - tento způsob získávání nových nápadů se v prodejním světě šíří velmi rychle. Obchodníci se ptají svých zákazníků v podstatě na všechno - jaká má být nová příchuť chipsů, jak má vypadat obal nebo jaké mají být uniformy zaměstnanců. Přesun aktivity do rukou zákazníků se pojí s využitím moderních technologií. U jedné australské nábytkářské firmy (Evolvex) například nechávají zákazníky navrhovat si vlastní nábytek v aplikaci. Podle jejich návrhů jim pak nábytek vyrábí.
Obchodníci začali také využívat informací, které o svých zákaznících mají. Oblíbeným krokem jsou například personalizované nabídky založené na předchozích nákupech. Díky aplikaci pro obchod Neiman Marcus mohou prodavači zjistit, že jim do prodejny dorazil významný zákazník (díky integraci Foursquare) a na základě informací o předchozích nákupech jsou schopni lépe posloužit. Technická vyspělost moderní doby se projevila i v řadě možností pro zákazníky, jak virtuálně otestovat produkty. Možnost zboží vyzkoušet byla dříve vyhrazená jen pro osobní návštěvu v kamenném obchodě. To už nyní neplatí. Například společnost specializující se na prodej slunečních brýlí Oakley nabízí svým zákazníkům službu, kde se dají jejich brýle virtuálně testovat za různých venkovních podmínek.
Alternativní způsob, jak si říci o slevu, nabízí aplikace NetPlenish. V ní si vytvoříte svůj pravidelný nákupní seznam. ShopGenius™ vše prozkoumá a nabídne vám aktuální nejlepší nabídky pro dané položky. Po odkliknutí s danými cenami mohou soupeřit obchodníci, kteří jsou v síti NetPlenish, tak aby vám u nich nabídli nejlevnější celkový nákup. Aplikace tak svým způsobem dovoluje obchodům soupeřit cenou ne pouze na základě monitoringu cenových hladin konkurence, ale na základě potřeb konkrétního zákazníka.
S rozmachem sociálních sítí a blogů s různým zaměřením se dostávají do popředí takzvaní ambasadoři značek. Lidé s vlivem a širokým publikem, které je ochotno je poslouchat a následovat jejich nákupní rozhodování - doporučují firmu ostatním. Tito lidé jsou buď loajální a nadšení zákazníci značky, nebo byli ochotní reagovat na zajímavou nabídku spolupráce. Firmy jim mohou nabídnout produkty zdarma či se slevou, nebo za služby platí přímo. Pro ty, kteří dají na rady od jiných zákazníků a nemají přístup k žádnému takovému expertovi, je tu síť Needle, která právě toto umožňuje. Dalším zajímavým projektem je síť Mulu, kde uživatelé dostávají procenta z produktů k jejichž prodeji přispěli svým doporučením.
Zdroj: www.businessinsider.com