Coca-Cola i Unilever zastavují reklamu v sociálních médiích. Hodnota Facebooku poklesla o 56 miliard dolarů
Výzva #StopHateforProfit rozhodně nezůstává bez odezvy. Ke značkám jako North Face či Patagonia se přidávají i těžké váhy. V pátek 26. června k nim přibyly i jedni z nejvýznamnějších světových inzerentů, Coca-Cola a Unilever. Cena akcií Facebooku poté zaznamenala prudký pokles.
Facebook má už za sebou řadu skandálů spojených s neschopností zabránit šíření dezinformací, rasistického nebo nenávistného obsahu. Vždy následuje příslib změny, Facebook skutečně udělá nějaké kroky k nápravě. V době demonstrací v amerických ulicích a renesancí hnutí #BlackLivesMatter se ovšem zdá, že byly dosud nedostatečné. Výzva #StopHateforProfit de facto říká, že Facebook se začne snažit, až ve chvíli, kdy mu skutečně půjde o peníze. A s bojkotem čím dál významnějších inzerentů tento okamžik nastal.
CEO Coca-Coly, Quincy Jones, uvedl na stránkách společnosti:
„Ve světě není pro rasismus místo a platí to i pro sociální média. Pozastavíme globálně placenou reklamu na platformách sociálních médií po alespoň 30 dní. Využijeme tento čas pro znovuvyhodnocení naší reklamní politiky, abychom rozhodli, zdali je v ní nutné učinit nějaké změny. Předpokládáme také větší zodpovědnost a transparentnost od našich partnerů na straně sociálních médií.“
Předtím informoval The Wall Street Journal o tom, že se k ještě výraznějšímu kroku odhodlala i Unilever, společnost vlastnící desítky globálně známých FMCG brandů (doslova od majonézy Hellman’s po mýdlo Dove), za jejichž propagaci celkově vydává ročně přes 1 miliardu dolarů. Unilever plánuje pozastavení reklam pro USA na Facebooku, Instagramu i Twitteru, a to do konce roku. „Pokračovat v tuto dobu s reklamou na daných platformách by nepřidávalo na hodnotě pro lidi a společnost,“ uvedla společnost Unilever v tiskové zprávě.
Právě Twitter v posledních týdnech několikrát neváhal uvést na pravou míru pravdivost tweetů prezidenta USA, Donalda Trumpa. I proto výzva #StopHateforProfit nezmiňuje tuto platformu a většina značek, které se dosud k bojkotu přidala, pozastavuje svou inzerci na Facebooku a případně i na Instagramu. Omezení se povětšinou vztahuje jen na USA.
Mezi tyto velké inzerenty se přidaly také společnosti Verizon, alkoholový koncern Diageo, Starbucks, Ben & Jerry's, Honda, Levi's, The Hershey Company či Dockers. Již dříve jsme vás informovali o tom, že mezi prvními velkými brandy se přidaly k bojkotu značky North Face a Patagonia. Celkově už počet značek přesáhl stovku. V bloku níže je představená výzva hnutí #StopHateforProfit, na kterou reagují.
Testament hnutí #StopHateforProfit
„Co byste udělali se 70 miliardami dolarů?Víme, co udělali ve Facebooku. Dovolili povzbuzování k násilí proti protestujícím bojujícím s rasovou nespraveldností v Americe v důsledku (skonu) lidí jako George Floyd, Breonna Taylor, Tony McDade, Ahmaud Arbery, Rayshard Brooks a mnoho dalších. Označili Breitbart News za „důvěryhodný zdroj zpráv“ a udělali „fact checkerem“ (médium) The Daily Caller, ačkoliv obě publikace v minulosti spolupracovaly s bílými nacionalisty. Dělali, že nevidí jasné porušení práv voličů na své platfromě. Mohli by ochránit a podporovat černé uživatele? Mohli by označit odmítání Holocaustu jako projev nenávisti? Mohli by pomoci k vyšší volební účasti? Jednoznačně mohli, ale aktivně se rozhodli to neudělat. 99 % ze 70 miliard (obratu) Facebooku pochází z reklam. Za koho se postaví inzerenti? Pojďme poslat Facebooku silné poselství. Vaše zisky nebudou nikdy stát za propagaci bigotnosti, rasismu, antisemitismu a násilí. Prosím přidejte se k nám.“ |
Velký a drahý průšvih
Akciový trh okamžitě zareagoval. Cena akcií Facebooku poklesla v pátek o 7,3 %, v hodnotě společnosti to dělá 56 miliard dolarů. Přímo majetek Marka Zuckerberga pak poklesl o 7,2 miliard dolarů a v žebříčku nejbohatších lidí světa spadl z třetího místa na čtvrté.