Dash Buttons od Amazonu končí. K nákupu online nepotřebujete žádné tlačítko
Dash Button, fyzické objednávkové tlačítko o velikosti švýcarského nožíku představil Amazon světu v roce 2015. Gadget na svém povrchu nese název produktu, s nímž je spojen a velké tlačítko, po jehož zmáčknutí dojde k objednání vámi předem nastaveného počtu zboží uvedené značky. Tlačítko ke svému životu potřebuje pouze kontakt s domácí Wi-fi sítí. Neexistuje pro něj žádné nabíjení. Když přestane fungovat, Amazon vždy poslal nové. S tím je ale konec.
Na konci února společnost Amazon oznámila rozhodnutí o ukončení programu distribuce tisíců akupunkturních bodů tržního zázraku. Nejedná se ale o drastický zákrok. Zákazníci mohou svá tlačítka i nadále využívat a až doslouží – nová už však nedostanou.
I fakt, že zařízení nemá alespoň devět životů, mohl přispět ke konečnému rozhodnutí. Představte si domácnost, která se zajímá o slow fashion, třídí odpad a na piknik si s sebou bere láhev z tvrzeného recyklovatelného skla. Mezitím na domovní rohožce ze starého potahu autosedačky čeká 20 zbrusu nových tlačítek z nepřátelského plastu, aby nahradili svých 3-5 kamarádů v každém pokoji.
Moderní domov, či nákupní dům
Jako oficiální důvod ke stažení Dash buttons Amazon uvedl naplnění jeho původního záměru – naučit lidi nakupovat ve svém vlastním domě. Projekt Dash button nikdy nesloužil jako cíl, ale jako prostředek, jak zákazníky dostat přes řeku nedůvěry ze soukromí 20. do interaktivního 21. století.
Daniel Rausch,viceprezident společnosti Amazon, který byl při uvedení tlačítek na trh a jejich úspěšné expanzi, řekl, že za jejich stvořením stála snaha vývojářů Amazonu „nechat nakupovací proces zmizet“ u všech nudných (papír do tiskárny), každodenních (toaletní papír), nebo citlivých artiklů (kondomy).
Například tlačítko pro nákup pracího prášku umístěné na příslušném přístroji v koupelně mělo pračku propojit s běžným nákupním procesem a připravit tak lidi na další krok:
„Dash button byl úžasným stavebním kamenem pro realizaci moderního domova. Nikdy jsme nechtěli, aby měl zákazník doma 500 tlačítek. Představovali jsme si budoucnost, kde se dům o sebe postará sám. Včetně doplňování zboží každodenní potřeby, o které by se zákazník nejraději nestaral.“
Dash button také podporuje loajalitu ke značce. Přece jen si změnu druhu kávy rozmyslíte, když vám nad hrnečkem visí 5$ tlačítko s vůní rychlého nákupu. (Každému zákazníkovi je prvotní investice do tlačítka ve výši $4,99 vrácena po prvním one-touch nákupu.)
V dnešní době už Dash button není tak nezbytný. Během posledních 4 let se mnohem více domácích spotřebičů a gadgetů umí připojit k internetu a Amazon již postoupil k další fázi svého plánu na obchodní domácnost: v roce 2016 zveřejnil Dash Replenishment Service, službu, která je součástí daného výrobku a dovoluje mu automaticky objednávat docházející komodity jako například nový inkoust do tiskárny. Takže na tlačítko v procesu již nezbývá místo. Tuto službu podporují tisíce výrobců, mezi ty nejvýznamnější patří například společnost Whirlpool, nebo Samsung.
Dalším vývojovým stupněm se stala čím dál populárnější Alexa, hlasová asistentka žijící primárně v chytrých reproduktorech Amazon Echo. Ta za vás může zboží přidávat do košíku, nebo rovnou objednat, pokud ji o to požádáte.
Pro společnost Amazon byl tak projekt celkově úspěšná jízda a teď je na čase jít dál. Již brzy se po stisknutí tlačítka Dash button doručí pouze balení nostalgie:
Zdroj: cnet.com; Zdroj obrázků: imore.com, digitaltrends.com