Evropská komise útočí na základy vyhledávače Google. Vadí jí indexování informací z webů

25. 8. 2015 | Petr Michl
Evropská Komise se opět opřela do Googlu. Hrozí mu placení licenčních poplatků vydavatelstvím, jejichž obsah indexuje.

Evropská Unie vede s Googlem už dlouhá léta celou řadu sporů. The Wall Street Journal ovšem informoval, že nyní přitvrzuje hru. Evropská komise chce zkoumat smlouvy Googlu s inzerenty. Zároveň se chce více zaměřit na indexování informací ze stránek třetích stran.

Smlouvy se týkají reklamní platformy Google AdSense, která umožňuje provozovatelům stránek zobrazovat reklamu Googlu. Evropská komise (dále EK) přitom chce zkoumat smlouvy od roku 2010 a hledat náznaky toho, že Google zakazuje inzerentům zároveň zobrazovat i reklamu od konkurenčních platforem. Mimochodem nejedná se přitom o zcela nové téma. EK se jí zabývala již před pěti lety, proto se také nehodlá zaměřit na starší smlouvy.



Dalším předmětem vyšetřování má být to, zdali Google neoprávněně nezískává a nezobrazuje uživatelům informace ze stránek třetích stran. Logikou poškození takových subjektů má přitom být, že když si lidé přečtou náhled toho nejdůležitějšího ve vyhledávání Googlu, nemají pak důvod chodit přímo na stránky, odkud obsah pochází.

Tato obava není exkluzivní ani pro EU. Google čelil obvinění ze zneužívání dominantního postavení tohoto typu již v USA. Ve výsledku pak odstranil ze svého vyhledávání zobrazování recenzí portálů Yelp a TripAdvisor.

Podobná obvinění z využívání metody „scrapingu" dat z jiných stránek vedly už ke změnám i na evropském kontinentě. Google v prosinci minulého roku přestal poskytovat ve Španělsku Google News. Tento krok učinil v reakci na španělský zákon, který požaduje po agregátorech obsahu kompenzaci těm, od nichž si část obsahu bere.

Podobné úvahy jsou ale nyní na stole i v EK. Jejich původci jsou mnozí vydavatelé, mezi které patří například mocný News Corp. Vydavatelé nesou všechny náklady za tvorbu obsahu, zatímco Google sklízí komerční výhody za pouhé zkopírování a znovupoužití obsahu na svých službách," uvedl právní zástupce stěžovatelů proti praktikám Googlu, Thomas Höppner.  

Kýženým cílem této strany je, aby Google platil licenční poplatky vydavatelům, jejichž obsah indexuje. Ač to zní částečně logicky, regulací by dle našeho názoru měla podléhat primárně míra indexace. Její úplné zpoplatnění jde totiž proti logice fungování vyhledávače. Jeho účelem je totiž především nacházení obsahu a to bez zmíněné indexace nepůjde.

Zdroje: The Guardian, Marketing Land, The Wall Street Journal

Kam dál?


Evropská komise obvinila Google ze zneužití dominantního postavení již v dubnu tohoto roku. Tehdy se zaměřila především na to, že Google údajně znevýhodňuje jiné subjekty, primárně srovnávače zboží, ve výsledcích jeho vyhledávání produktů. Hrozí mu za to pokuta až 6 miliard dolarů. Více naleznete ZDE.

Štítky dokumentu: Google

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: