Facebook (ne)má vlastní tištěný časopis
Zatímco velká jména mezi tištěnými časopisy hlásí poslední vydání, objevují se nové projekty, které věří, že se svým inovativním přístupem uspějí. Stále totiž platí, že lidé více věří tištěným médiím (70 %) než informacím na sociálních sítích (30 %). Sociální sítě mnozí považují za „vrahy” tištěných médií. Proto může kdekoho překvapit, že Facebook začal (velmi tiše) distribuovat vlastní tištěný časopis. Jmenuje se Grow by Facebook a jeho podtitulem je „čtvrtletník pro magnáty.”
První číslo vyšlo v červnu, a k dostání bylo zdarma ve VIP saloncích na letištích a nádražích ve Velké Británii. Cílovou skupinou jsou tedy hlavně vlivní manažeři a inovátoři.
Na titulní straně je Oscar Olsson, kreativní ředitel řetězce H&M, který v rozhovoru vypráví o novém projektu (start-upu) zvaném /Nyden. Tato oděvní značka by měla především odpovídat na požadavky mileniálů. V prvním vydání se také dozvíte, jak se musel lídr mezi výrobci lihovin Diageo naučit myslet „v malém,” anebo jak vybudovat úspěšný start-up.
Většina zahraničních serverů si ale utahuje z toho, že se časopis jmenuje stejně jako „klíčový časopis pro pěstování marihuany.”
When the world’s biggest social media platform wants to associate its brand with credibility, it launches a print magazine w/ massive display bookshelves at LHR first class lounge. But wait! isn’t print dead? Didn’t Facebook kill it off? #facebook #fipp #wanifra #print #inma pic.twitter.com/OqwFI9Cz9R
— JuanSenor-Innovation (@JuanSenor) 3. června 2018
Rozhodnutí Facebooku přijít s vlastním tištěným časopisem tedy zní v rámci potřeby zvýšit důvěryhodnost pochopitelně. Až na drobnou nejasnost s tím, že se Mark Zuckerberg při červnovém slyšení před americkým Kongresem dušoval, že Facebook rozhodně není vydavatel. Ale pokud máte vlastní časopis, tak jste také jeho vydavatelem, a tím pádem jste zodpovědní za obsah. Otázkou zůstává, zda dokáže americké právo oddělit světy sociálních sítí a tištěných médií. Pokud ne, tak má Facebook problém.
Adjusting settings
Firemní brožura nebo časopis?
Leila Woodington, business marketing director Facebooku pro severní Evropu, nechápe Grow jako časopis v komerčním slova smyslu, protože v něm není prostor pro placenou reklamu. Jeho výrobu hradí Facebook z vlastních zdrojů – Grow by Facebook je tedy vlastně firemní brožura, která slouží čistě k přímé komunikaci s klienty:
„Grow by Facebook je marketingový program, ve kterém sdílíme myšlenky o vedení přímo s našimi klienty na každoročním setkání, stejně tak jako prostřednictvím tištěných a online materiálů. Neprodáváme žádné reklamy ani nevybíráme poplatky za naše akce či obsah, protože se jedná čistě o marketingovou komunikaci.“
Vlastní tištěný časopis se pokusil vydávat i Google. První číslo vyšlo v roce 2011 a titul se udržel celé dva roky. Od té doby existuje jen v online podobě. Google jeho pomocí vybudoval vztah se svou cílovou skupinou, které tvořil obsah na míru. Ukázky z časopisu jsou na webu agentury Human After All, která jej vytvořila. Distribuce a cílová skupina byly prakticky totožné s Grow.
Terri White, šéfredaktorka časopisu Empire, řekla, že je digitální svět hektický, hlučný a plný bloggerů, influencerů a marketérů, kteří se navzájem překřikují, a jejich úspěch záleží jen na kvalitě SEO či algoritmech sociálních sítí. Věří, že tištěný časopis dokáže vytvořit silný vztah mezi značkou a zákazníkem. Pocity čtenářů vystihla slovy:
„Ve stále více digitalizovaném světě nemůžete podceňovat to, jak moc lidé chtějí držet v ruce něco hmotného.“
Možná právě proto Facebook kráčí ve stopách Google. Po skandálu s Cambride Analytika a dalšími problémy s tzv. fake news (nepravdivými zprávami) je snaha o posílení vztahu s významnými investory více než žádoucí.
Kam dál?
Tištěná média čtenáře stále baví. Dle výzkumu MEDIA PROJEKT četlo periodická tištěná média v druhém pololetí roku 2017 89 % populace ČR.