Facebook a Google jsou odhodlaní potírat falešné zprávy ve Francii

8. 2. 2017 | Petr Michl
Francii čekají prezidentské volby. Facebook chce eliminovat ovlivnění postojů voličů falešnými zprávami, a spojil se proto s týmy ověřovačů. Projekt CrossCheck se stejným posláním chystá i Google.

Facebook si přiznal, že bude muset dělat něco s šířením falešných zpráv na jeho platformě již v prosinci a začal s tím na domácí půdě. Nyní je začne potírat ve Francii, pomáhat mu s tím bude řada médií a organizací.

Samotné určení falešných zpráv totiž není příliš jednoduché. Algoritmicky lze sice určit zprávy vycházející z pochybných zdrojů. Zkontrolovat je ale už musí reální lidé s vědomostmi, rozhledem a znalostí kulturního kontextu. Mezi spolupracující týmy budou ve Francii patřit zástupci médií AFP, BFM TV, L’Express, Libération, 20 Minutes a Le Monde.  K nim se dostanou zprávy primárně na základě hlášení uživatelů. Ti mohou označit zprávy ve svém News Feedu jako „reálné“, „falešné“ či „satirické“.

Reálné články jsou v pořádku, ty satirické nebudou penalizovány, ale čeká je viditelné  označení. Falešné zprávy nebudou skryty, dojde ovšem k jejich algoritmické penalizaci. Půjdou dokonce i nadále sdílet. Když tak bude chtít někdo učinit, spatří upozornění:  „Chystáte se sdílet zpochybňovanou zprávu.“ Zprávy s označením  „zpochybněné“ se neobejdou pouze s ním. K dispozici u příspěvku budou i odkazy na zdroje, které takové hodnocení dokazují.

Google brzy spustí projekt CrossCheck. Ten umožní čtenářům ověřovat informace u nezávislých factcheckerů, tedy česky: ověřovačů. Budou mezi patřit zástupci 16 francouzských médií. Facebook i Google navíc učinily také blíže nespecifikovaný závazek, že omezí u falešných zpráv možnost získat reklamní příjmy z jejich platforem.

Podobný systém představil Facebook v prosinci v USA a v lednu v Německu. Francii čekají na přelomu dubna a května prezidentské volby. O to důležitější je, aby tamní voliči nepodléhali falešným zprávám.  

Zdroje: The Financial Times, VOAnews


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: