Facebook a Instagram vám řeknou, když jste na nich moc dlouho
Sociální sítě Instagram a Facebook dají uživatelům lepší přehled o době používání svých platforem. Nový ovládací panel uživatelům zobrazí, na jakém zařízení a jakou část dne tyto aplikace používají. Strávený čas půjde řídit a omezit nastavením časovače a následně ztlumit upozornění na nové zprávy a aktivitu přátel. Obě platformy reagují na nedávné psychologické a lékařské výzkumy a chtějí podpořit odpovědné používání mobilních zařízení a aplikací.
Cílem těchto novinek je především podpořit duševní i fyzické zdraví všech svých uživatelů a pomoci rodičům v digitálním vzdělávání dětí. Nástroje vznikly ve spolupráci Facebooku, univerzit v Carnegie Mellon a Berkeley, organizace Save.org, americké Linky bezpečí a předních klinických psychologů. “Výzkumy ukazují, že posilováním přátelských vztahů jsme šťastnější a zdravější. Cítíme odpovědnost za to, aby byl čas strávený na našich platformách kvalitní a podporoval pozitivní myšlení,” říká Ameet Ranadive, který má tuto oblast v Instagramu na starosti.
Nové funkce se nalézají v nastavení obou aplikací. Hlavní částí je ovládací panel, který ukazuje průměrný čas strávený v aplikaci na konkrétním zařízení. Dále je možné zobrazit si celkový čas v rámci daného dne a nastavit si časový limit spolu s denním upozorněním při jeho překročení. Upozornění na aktivitu stránek a přátel lze nově také rychleji a lépe ztlumit přímo v nastavení aplikací.
Facebook již několik měsíců pracuje na lepším uživatelském ovládání svých aplikací. V rámci příspěvků stránek a přátel lze nastavit funkce jako Zobrazit jako první, Přestat sledovat či Skrýt. Na Instagramu se uživatelům zobrazí, že už daný den viděli všechny nové příspěvky. Vylepšené je také nastavení filtrů potenciálně útočného či obtěžujícího obsahu.
V březnu tohoto roku se konal Facebook Safety Summit, kde více než 100 organizací, vědců a mladých lidí hovořilo o tématech bezpečnosti, technologií a duševního zdraví. Podobné akce a aktivity budou dle slov Davida Ginsberga, ředitele výzkumů ve Facebooku, pokračovat v daleko větší míře. Jedním z konkrétních příkladů je Best Selves, curriculum duševního zdraví pro učitele a pracovníky s mladými lidmi, vyvinuté ve spolupráci s univerzitou v Yale.
Pro Facebook je tento přístup dvojsečný. Dlouhou dobu se snažil primárně o prodloužení doby strávené uživateli na jeho platformách. Přes snahu být lepším než Twitter v přinášení aktuálních zpráv do feedu přes fáze nejlepší výkonnosti clickbaitu se snaží opět vrátit k uživatelům a sdílení jejich životů. Snaha upozadit negativní efekty platforem na lidský život pak lze přirovnat ke snaze vyhnout se osudu plastových brček. Jsou skoro zadarmo a skvěle plní svou funkci, jen si lidé začínají uvědomovat jejich společenskou škodlivost, a postupně se od nich proto odvrací.
Všechny nové funkce se uživatelům zobrazí během několika následujících dnů.