Facebook hrozbou pro Patreon nebude. Od správců zpoplatněných Skupin si vezme celých 30 % z jejich výdělku
Facebook poprvé představil předplatné v roce 2018, týkalo se tehdy nově vzniklých subscription groups. Díky němu mohli tvůrci požadovat po svých fanoušcích průměrně $4.99 měsíčně ( přibližně 114 Kč), a ti pak získali přístup k exkluzivnímu obsahu a fanouškovský odznak. Zmíněná sociální síť veškerý výdělek přenechávala samotným tvůrcům, svou část si pouze odebraly Apple a Google za předplatné uskutečněná přes mobilní telefony. A právě toto se nyní změní.
Facebook oznámil, že si plánuje brát podíl z předplatného. Konkrétně má tento podíl tvořit až 30 % z celkového zisku tvůrců, přičemž tuto změnu zavede již v lednu 2020.
Zmíněné subscription groups nabízí svým členům exkluzivní obsah v podobě videí, tutorialů, návodů, check-listů, apod. Správci skupiny tak mohou odběratelům nabídnout celou řadu interaktivních projektů, jako jsou výzvy nebo živé Q&A, a přitom zachovat i původní skupinu a komunitu, kam mohou uživatelé i nadále chodit pro řadu cenných rad a doporučení zdarma.
Kate Orsethová, ředitelka monetizace médií, uvedla, že si tvůrci mohou ponechat až 70 % zisku. Tedy, když si mobilní platformy v prvním roce předplatného vyžádají svých 30 %, tak Facebook nebude požadovat nic. Ve chvíli, kdy v druhém roce podíl platforem klesne na 15 %, tak si Facebook pro sebe vezme zbývajících 15 %.
Toto se ovšem týká pouze mobilních platforem, ze kterých dle Orsethové přichází většina předplatitelských účtů. U desktopových účtů si Facebook vezme rovnou celých 30 %. Pro srovnání, platofrma Patreon, která sdružuje autory a umožňuje jim monetizovat jejich obsah, si z jejich výdělku bere poplatek 5 %, YouTube 30 % a Twitch dokonce 50 %.
Zmíněné změny však začnou platit až pro budoucí odběratele. Facebook si nebude účtovat za ty stávající.
Facebook dále doplnil, že bude podporovat tvůrce, aby vytvářeli exkluzivní skupiny pro své odběratele. Také rozšiřuje tzv. Stars program. Jedná se o program založený na virtuální měně, kdy uživatelé mohou svým oblíbeným online hráčům posílat tzv. hvězdy. Každá hvězda představuje 1 cent (cca 0,23 Kč), který získá právě tvůrce obsahu. Nicméně, i zde si Facebook strhne svůj podíl. Není zřejmé, jak velký tento podíl je, každopádně dle Facebooku se snižuje s tím, jak velké balíčky hvězd si uživatelé zakoupí.
Tvůrci by v rámci podpory svého obsahu měli být nově schopni korigovat reklamy u videí. Například zvolit, že se budou zobrazovat pouze pre-roll reklamy nebo obrazové reklamy, apod.
Orsethová dále doplnila:
„Naším cílem je vytvořit sadu produktů určených k monetizaci, které mohou fungovat samostatně nebo v kombinaci. Například reklamní přestávky fungují nejlépe pro tvůrce s širokým publikem, zatímco předplatné je lepší pro ty, kteří mají hyperloajální publikum a spolupracují se značkami.”
Facebook chce těmito kroky podpořit autory v tvorbě smysluplného a kvalitního obsahu. Uvidíme, jestli se jim to tímto způsobem podaří.
Zdroje: TechCrunch, Adweek