Facebook nemá problém. Uživatelé ho masově neopouštějí a v 1. kvartále 2018 dosáhl obratu 12 miliard dolarů
I ve víru mediální bouře následující po skandálu se společností Cambridge Analytica se Facebooku daří. Jeho kvartální příjmy dosáhly výše 11, 97 miliardy, o půl miliardy více než činily odhady analytiků. Zvěsti o masivním odchodu uživatelů pak vyvrací navýšený počet denních uživatelů.
Síla Facebooku je patrná obzvláště v meziročním srovnání. Loni v prvním kvartále činil jeho obrat 8,03 miliardy dolarů. Současná hodnota 11,97 miliardy tak značí téměř poloviční nárůst.
Největší sociální médium je králem mobilních platforem, právě z nich přišlo 10,7 miliard dolarů reklamních příjmů, tedy 91 % z jejich celkové hodnoty.
Čistý zisk dosáhl na bezmála 5 miliard dolarů (4,98 mld. USD), o 63 % více v meziročním srovnání.
Zdroj: Facebook
Lidé se přesouvají ze sledování feedu do Stories
To, že lidé jako první po otevření aplikace kliknou na Stories, se děje spíše na Instagramu než na Facebooku. Dle Marka Zuckerberga je na toto potřeba reagovat i z inzertních hlediska, Stories Ads mají být lepší a být více kompatibilní s příběhy uživatelů, měly by zapadnout do uživatelského obsahu stejně jako ve feedu.
Uživatelé neutíkají, odchází jich jen zanedbatelné množství
Jedním z velkých strachů z důsledků mediálního kolotoče okolo selhání Facebooku při ochraně osobních dat byla obava z odlivu uživatelů z Facebooku. Žádný masový úprk se ale nepotvrdil. Facebook přidal globálně 48 milionů denně aktivních uživatelů, aby jich nyní byla 1 miliarda a 449 milionů (mezikvártální nárůst o 3,42 %).
Počet měsíčních uživatelů Facebooku. Zdroj: Techcrunch
V absolutních číslech navýšil Facebook počet uživatelů o 70 milionů na bezmála 2,2 milardy. Pokud se zaměříme na menší než globální pohled, jsou ovšem dopady skandálu patrné. Celkový počet uživatelů v USA a Kanadě se snížil o 700 tisíc uživatelů. To je ovšem zlomek ve srovnání s výsledky průzkumu společnosti Creative Strategies, v němž dokonané zrušení FB účtu deklarovalo 9 % respondentů.
Sociální experiment s kultivací uživatele má výsledky
Na začátku roku Mark Zuckerberg prohlásil, že chce Facebook udělat opět místem, kde budou lidé sdílet své zážitky a budou se zapojovat do smyslupných konverzací. Za ne tolik smysluplné přitom označil pasivní sledování krátkých virálních videí. A to také dostalo algoritmický zásah, který dosáhl zamýšleného: lidé tráví sledováním videí na Facebooku méně času.
Data o navýšení počtu osobních zážitků nebyla uvedena, dle Marka Zuckerberga je ale nyní na 200 milionů lidí v smysluplných facebookových skupinách. Loni to přitom mělo být 100 milionů, ale ambice Facebooku jsou vyšší: chce v nich vidět miliardu lidí.
Skandál kolem Cambridge Analytica zasáhl nejsilněji až poslední třetinu kvartálu, a jakýsi negativní dojezd se jistě podepíše i na kvartálu druhém. Data představená Facebookem pro Q1 tohoto roku ovšem i tak dokazují, že se jedná o neohroženou mašinu na peníze. Globální negativní PR rozměrů, kterého jsme svědky v posledním měsíci a půl, by položilo nejednu velkou společnost. Používání Facebooku ovšem způsobuje stále příliš velkému počtu lidí potěšení a dopaminovou závislost, které se nehodlají vzdát. Dalším aspektem je poté dominance Facebooku v mobilním prostředí, platformě současnosti i blízké budoucnosti, kde má velký náskok i před Googlem. Ten ale v absolutních číslech stále vede, jeho obrat činil ve stejném období 31 miliard dolarů.
Zdroje: Facebook 1, Techcrunch, Facebook 2