Facebook odstraní některé možností cílení reklam
Od 19. ledna 2022 Facebook odstraní možnosti podrobného cílení na témata, která mohou lidé vnímat jako citlivá. Jedná se o příspěvky odkazující na kauzy organizace či veřejné osobnosti nebo které se týkají zdraví, rasy, etnického původu, politické příslušnosti, náboženství či sexuální orientace. Podívejte se na příklady:
- Zdravotní příčiny: osvěta o rakovině plic, Světový den diabetu, chemoterapie.
- Sexuální orientace: manželství osob stejného pohlaví a kultura LGBT.
- Náboženské praktiky a skupiny: katolická církev a židovské svátky.
- Politické přesvědčení, společenské otázky, kauzy, organizace a osobnosti.
Facebook dlouho čelil kritice od skupin zabývajících se lidskými právy a zákonodárcům za způsoby, jakými byl používán jeho systém cílení reklamy. V roce 2017 například nechal inzerenty zacílit na téměř 2 300 lidí, kteří projevili zájem o témata „nenávidí židy“, „jak upálit židy“ nebo „proč židé ničí svět”.
V roce 2019 zažalovalo Facebook Ministerstvo bydlení a městského rozvoje, protože umožnil pronajímatelům a vlastníkům nemovitostí omezit, kdo vidí určité reklamy na bydlení na základě rasy, náboženství a národnosti. Facebook žalobu urovnal 5 miliony dolarů a uvedl, že změní svůj systém cílení reklam tak, aby reklamy na bydlení, zaměstnání a úvěry neměly možnost být selektivně ukazovány určitým etnikům, pohlavím nebo věkovým skupinám.
„Rozhodnutí odstranit tyto možnosti podrobného cílení nebylo snadné a víme, že tato změna může mít negativní dopad na některé podniky a organizace. Někteří z našich reklamních partnerů vyjádřili obavy ohledně zrušení těchto možností cílení kvůli jejich schopnosti přispívat k pozitivní společenské změně, zatímco jiní souhlasí s odstraněním,” uvedl Graham Mudd, viceprezident společnosti pro produktový marketing.
Tento krok představuje klíčový posun pro přístup společnosti k sociální a politické reklamě, i když se neočekává, že bude mít zásadní finanční dopady. Mark Zuckerberg například v roce 2019 odhadl, že reklamy politiků budou v roce 2020 tvořit méně než 0,5 % příjmů Facebooku.
Graham Mudd dodal, že zatímco odstraňují některé možnosti, budou k dispozici další pro ty, kteří potřebují cílené reklamy pro svou organizaci. Reklamy lze stále cílit na kategorie, jako jsou věk a pohlaví, nebo lze oslovit lidi na základě toho, zda se jim líbila stránka či sledovali video na jejich zpravodajském kanálu. Je tu také nástroj „Lookalike Audiences“, který firmám a organizacím pomáhá budovat základny návštěvníků, které se podobají jejich fanouškům. Podniky mohou i nadále používat geografické cílení.
„I poté, co aktualizujeme naše možnosti cílení, mohou lidé stále vidět obsah reklamy, který je nezajímá, a proto také pracujeme na rozšíření ovládacího prvku, který lidem umožňuje zvolit si, aby se jim zobrazovalo méně reklam určitého typu. lidé se mohou rozhodnout, že budou zobrazovat méně reklam souvisejících s politikou, rodičovstvím, alkoholem a domácími mazlíčky. Začátkem příštího roku dáme lidem kontrolu nad více typy obsahu reklam, mimo jiné včetně hazardních her a hubnutí.“ dodal Mudd.
Zaměstnanci Facebooku dlouho prosazovali, aby stránka omezila funkce mikrocílení dostupné určitým organizacím, zejména těm, kteří jsou zapojeni do politiky. Výzkumníci Facebooku opakovaně varovali vedoucí představitele společnosti, že nástroje pro cílení reklamy byly používány ke konkrétnímu zacílení na určité etnické skupiny. Poznamenali také, že tento nástroj používali i výrobci zbraní před teroristickým útokem na Kapitol Spojených států amerických 6. ledna 2021 k cílení reklam na členy krajně pravicové milice.
Uniklé dokumenty od společnosti ale ukazují, že CEO Meta, Mark Zuckerberg, osobně přehlasoval zaměstnance a nadále umožňoval, aby se politické kampaně dále cílily. Většina webových vyhledávačů a sociálních médií, jako jsou například Twitter a Google, cílenou politickou reklamu zakázala.