Facebook představuje proces schvalování reklamy
Mnoho marketérů dnes a denně řeší, proč byla právě jejich reklama na Facebooku zamítnuta a jak vše co nejrychleji napravit. Facebook vydal tento týden nový report týkající se právě jeho schvalovacích procesů. Objasňuje zde, co se s reklamami vlastně děje. A nabízí vysvětlení, proč některé procesy zabírají více času. Je to trochu obhajoba a trochu alchymie, ovšem určitě stojí za přečtení. Porozumíte tak více procesům, které se za vším skrývají.
Facebook především staví na automatizovaném procesu schvalování
Systém kontroly má Facebook navržen tak, aby prošel všechny reklamy před jejich spuštěním. Z drtivé části k tomu využívá technologie pro automatizaci, například strojové učení. Na automatizaci schvalovacího procesu paralelně pracují také týmy specialistů, kteří je neustále zdokonalují. Ve výjimečných případech kontrolují reklamy i sami specialisté, a to vlastně ručně.
Jinými slovy – v zásadě se jedná o automatizovaný proces, který podléhá striktním a neúprosným algoritmům. A jen ve výjimečných případech můžete narazit na lidský faktor a manuální schvalování.
Jak proces schvalování probíhá? Zásadní je automatizace, až přezkoumání mají na starosti lidé
Facebook uvádí také vlastní schéma, které znázorňuje schvalovací proces.
Zdroj: https://www.facebook.com
Schválení je většinou uděleno do 24 hodin. Ovšem i zde si Facebook vyhrazuje právo na překročení tohoto časového horizontu; a to ve výjimečných případech. Pokud je reklama zamítnuta, může inzerent buď vytvořit reklamu novou (tedy s novým vizuálem), nebo požádat o další kontrolu reklamy. Druhý typ se uplatňuje v případech, kdy se inzerent domnívá, že byla reklama zamítnuta neprávem. Nyní již nastupují na řadu lidé. V tomto případě na rozdíl od první kontroly Facebook více spoléhá na týmy recenzentů, kteří přímo zpracovávají jednotlivé žádosti. Nicméně vzhledem k současnému trendu digitalizace a automatizace veškerých procesů, je zde dost velká pravděpodobnost, že v budoucnu i toto posuzování bude probíhat automaticky.
Delší proces schválení může být způsoben právě nasazenými novými pravidly
Facebook také dodává, že při zavádění nových pravidel (které mají v zásadě chránit konzumenty reklamy) se může proces schvalování reklamy protáhnout. Záleží na rychlosti a efektivitě, s jakou si tyto pravidla všechny složky schvalovacího procesu (jak ty automatizované, tak i lidské) osvojí a začnou je správně vymáhat. Vše je zde otázkou času. Automatizovaný proces schvalování je postaven na strojovém učení, které potřebuje dostatečné množství dat a zpětné vazby. Jakmile nabude dostatečné penzum dat, tak je může zanalyzovat, a svůj proces tak zpřesnit.
Jaké zásady obecně platí pro Facebook reklamy?
Facebook vyžaduje, aby inzerenti dodržovali jak komunitních standardy, tak i zásady inzerce.Zásady komunithovoří o tom, co je a není na Facebooku povoleno, a vztahují se na všechny typy obsahu, tedy včetně reklam.
Inzerce pak má také svá pravidla. Ty mají především za účel chránit konzumenty reklam. Například je nežádoucí, aby se lidem zobrazovaly reklamy ze stránek nebo účtů, které nesledují. Dále zde platí přísný zákaz pro reklamy obsahující vulgární výrazy, dezinformace nebo zobrazující nadměrnou nahotu.
A když inzerenti používají různé inzertní produkty a moduly aplikace Facebook, pak se na ně vztahují i jejich zásady.
Zdroj: https://www.facebook.com
Jak tedy můžeme vidět, v procesu schvalování Facebook reklamy jsou různé úrovně a v zásadě je zde snaha všechny automatizovat. Stále zde platí, že tento přehled vydaný samotným Facebookem zcela nevyřeší vaši frustraci, která někdy ze zdlouhavého schvalování reklamy může pramenit. Ovšem dá vám alespoň nahlédnout do celého procesu. Získáte tak přehled a jakýsi „hrací plán” toho, co se vše za tímto procesem skrývá. Facebook nedává žádné tipy, jak tento proces můžete jako inzerenti urychlit, ale nyní víte, již proč může něco trvat déle. A stejně tak můžete časový prostoj vysvětlit svým zadavatelům reklamy.
Zdroje: www.socialmediatoday.com; www.facebook.com/business; www.facebook.com/policies
Kam dál?
Ani velký spend vám nezaručí přízeň Facebooku. Utratíte za reklamy 46 milionů dolarů a stejně vám zablokují účet. Bez možnosti odvolání. Bez uspokojivého vysvětlení. Děje se to i v Česku, jak uvidíte dále v článku Facebook jim zablokoval reklamní účty a oni neví proč. Tito inzerenti byli odstaveni na druhou kolej bez vysvětlení.