Falešná módní kampaň ženám pomáhá rozeznat domácí násilí
Tváří se sice jako běžná módní kampaň, ve skutečnosti ale série reklam poukazuje na mnohem vážnější problém než je prošvihnutí podzimních trendů. Britská charitativní organizace Women’s Aid v ní ženám pomáhá rozeznat symptomy takzvané donucovací kontroly. Případů domácího násilí totiž během pandemického roku rapidně přibylo, rozeznat ho však není vždy snadné. Kampaň s názvem Not Model’s Own vytvořila agentura Engine Creative.
Zdánlivě obyčejná tištěná reklama na jednu stranu tištěného časopisu vyobrazuje modelku v trendy outfitu. Po její levici si čtenář povšimne sloupečku, ve kterém se běžně nacházejí informace o návrhářích, kteří kousky vybírali, stylistech i modelce samotné. V tomto případě však všechny řádky hlásají to samé: modelčin partner. Kromě výběru kalhot, topu a obuvi je však zodpovědný i za něco jiného, za pocity odcizení, samoty a zoufalství. Níže stojí: „Donucovací kontrola vašeho partnera může převzít kontrolu nad vaším životem.” Odstavec v levém spodním rohu hlásá:
„Od barvy tvé rtěnky až k tomu, co si myslíš a co děláš. Život s kontrolujícím partnerem znamená, že tvá rozhodnutí nejsou vždy skutečně tvá. Donucovací kontrola je stejně vážná jako fyzické násilí. Proto je také protizákonná. Pokud se ti tvůj vztah nezdá správný, pak asi není.”
Následně odkazuje dívky na web chat.womensaid.org.uk, kde mohou oběti domácího násilí požádat o pomoc.
Další ze série plakátů se nesou ve stejném duchu. V jednom z nich je modelčin partner zodpovědný za pocity úzkosti, izolace a nejistoty. V dalším je zdrojem manipulace a vyvolává v ženě pochyby a neklid.
Donucovací kontrola bývá definována jako vzorce chování spojené s vyhrožováním, zastrašováním, ponižováním, manipulací, potrestáním a jiným napadáním druhé osoby, které může vést k izolaci oběti od okolního světa a převzetí kontroly nad běžnými aspekty jejího života. Toto jednání má tak z dlouhodobého hlediska za následek závažné psychické problémy. Ve Velké Británii je od roku 2015 donucovací kontrola trestným činem. Během pandemického období však případů domácího násilí rapidně přibylo, a to nejen ve Velké Británii. Tam vzrostl počet případů ke konci března roku 2020 na 24 856 oproti 16 679 v předchozím roce. Během prvních dvou týdnů lockdownu pak došlo k 41% nárůstu návštěvnosti chatu v rámci stránek Women's Aid.
Kampaň cílí na ženy ve věku 16 až 34 let, neboť ty jsou nejčastější věkovou kategorií, u které k domácímu násilí dochází a která jeho příznaky často nedokáže rozpoznat. Je k vidění v dámských časopisech i v některých obchodech ve Velké Británii. Na sociálních sítích se objevují i krátká videa.
„Přilákat mladé ženy k módním trendům a poté jim pomoci si uvědomit, že se za blyštivou fasádou může ukrývat něco zlověstného, snad zvýší povědomí o donucovací kontrole a umožní čtenáři zpochybnit své vztahy, pokud se nezdají být správné", uvedl Christopher Ringswell, kretaivní ředitel Engine Creative.
Farah Nazeer, generální ředitelka Women’s Aid pak na adresu kampaně dodala: „Donucovací kontrolu lze ve vztahu obtížně identifikovat, pokud nevíte, jaké jsou příznaky. Pachatelé pomalu izolují oběti od okolí, připravují je o nezávislost,regulují jejich každodenní chování a získávají stále větší kontrolu.”
Zdroje: Adweek, Campaign Live