Gartner: V roce 2014 bude 10-15 procent fanoušků, lajků a recenzí na sociálních sítích falešných

18. 9. 2012 | Petr Michl
Značky si začínají čím dál více uvědomovat sílu osobního doporučení, jeho kupováním snižují důvěryhodnost sociálních sítí.

„Všechno je to jen faleš,“ často hodnotí sociální sítě starší lidé nedotknutí online světem. Pro „všechno“ to ve skutečnosti neplatí, ale rozhodně se na sociálních sítích nepohybujeme v prostředí, které by bylo prosté aktivit lidí tajně placených značkami nebo těch od „falešných účtů“. Dle zprávy analytické společnosti Gartner bude v roce 2014 10-15 procent všech recenzí a jiných forem zapojení uživatelů na sociálních sítích falešných. Odhad pro dnešek je přitom 1-4 procenta.

Za tímto posunem stojí zřetelná hybná síla. Značky si začínají čím dál více uvědomovat sílu osobního doporučení. Jeho kupováním snižují důvěryhodnost sociálních sítí. To, že má doporučení přítele i cizího profilu uživatele na Facebooku takovou cenu, samozřejmě vychází z toho, že u výpovědi lidí s reálnou identitou „spouštíme ochranné štíty“ proti reklamním sdělením. Věříme v to, že pokud někdo propaguje produkt, z jehož dalších prodejů mu neplyne žádný zisk, musí být daný produkt dobrý.

V českém prostředí se klam na sociálních sítích projevuje především nákupem falešných fanoušků a lajků na Facebooku, v USA je viditelný i na Twitteru. Malým skandálem bylo například, když se zjistilo, že prezidentský kandidát Mitt Romney má tisíce falešných followerů. Za 140 propagačních znaků a link od „nejvíce zasíťovaných“ celebrit, jako jsou Charlie Sheen nebo Kim Kardashian, se platí nemalé peníze. Pro tento byznys již existují etablované podniky. Společnost Ad.ly se zaměřuje na nákup celebrit na Twitteru, větší záběr do širokého lidu pak má Izea a PaidPerTweet, která v některých případech ani neslibuje peníze za tweety, ale třeba jen slevové kupóny. V Česku se snažila na stejném principu uchytit služba PayForTweet, třeba i s nabídkou 30 Kč za reklamní tweet. Neuspěla a dnes je její server nedostupný.

Nedostatek transparentnosti je dle Gartner problémem, který může do budoucna narušit integritu sociálních sítí. Ty byly postaveny primárně jako prostředí pro interakci skutečných lidí. Tvůrci těchto platforem ovšem také potřebovali a potřebují na své činnosti vydělat, a proto byly do stejného prostoru vypuštěny i značky. Lidé toto přijali, stávají se fanoušky značek a zapojují se do jejich konverzací. V prostředí, v kterém nepoznáte, kdo je kdo, se ale vytrácí důvěra. S oslabením prvotního poslání sociálních sítí se pak snižuje i jejich atraktivita pro masu lidí, jež tvoří jejich sílu. Až tento trend přesáhne určitou hranici, hrozí sociálním sítím odliv uživatelů.

Redakce doporučuje: To, že falešné účty a jejich aktivity jsou problém, ví i Facebook. Dokonce slibuje větší potírání tohoto fenoménu. Přečtěte si článek Facebook slibuje méně falešných fanoušků stránek – bude je automaticky mazat.

Zdroj: www.techcrunch.com, www.gartner.com
 

Štítky dokumentu: Facebook Twitter

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: