Google Obrázky nabídnou nově i fact check fotografií a videí
Fotografie a videa dokážou vysvětlit složité věci či jevy mnohem rychleji než psaný text. Od internetových uživatelů požívají také větší důvěry. Když je něco natočené na videu, „tak to prostě musí být pravda“, a mnoho lidí má podobně nekritický vztah i k fotografiím. Bohužel právě proto mohou být i tyto druhy formátů zneužity pro šíření dezinformací a fake news. Google se proto rozhodl zvýšit informovanost uživatelů tím, že přidává do výsledků hledání v Google obrázcích označení „Fact Check“.
Označení „Fact Check“ se objevuje pod thumbnaily fotografií a videí rozkliknutými z výsledků vyhledávání v Google Obrázcích. Když na něj kliknete, zobrazí se vám podrobnosti. Kontrola pravdivosti se týkat samostatně fotografie či videa, nebo článku, v kterých se vyskytují. Na náhledu níže to můžete vidět na příkladu žraloka, který si údajně plaval v době povodní v zatopených ulicích amerického Houstonu. Není to přitom pravda a dokládá to fact check od organizace PolitiFact.
Produktový manažer Googlu pro vyhledávání, Harris Cohen, uvádí:
„Fact check označení se zobrazuje na výsledcích, které pochází od nezávislých, důvěryhodných zdrojů, které splňují naše kritéria. Tyto zdroje spoléhají na ClaimReview, vydavateli používanou metodu pro snazší identifikaci obsahu, který prošel fact checkem, pro vyhledávače.“
Google už nyní poskytuje označení „Fact Check“ u výsledků klasického vyhledávání a v Google News. U nich, stejně jako nově u obrázků a videí, neovlivňuje fact check samotný ranking.
Americký technologický gigant daroval na začátku dubna v rámci Google News Iniative 6,5 milionu dolarů fact-checkerům a organizacím, které bojují proti dezinformacím. Ty bují i v souvislosti s globální pandemií nového koronaviru a mohou být obzvláště nebezpečné. O to pozitivnější zprávou je, že se Google snaží o zřetelnější fact check i u fotografií a videí.
Pro vyzkoušení ověření pravdivosti na různá témata doporučujeme prozkoumat Fact Check Explorer.