Hra Pokémon Go je už používanější než Tinder a brzy předběhne i Twitter
Znáte hlášku „Gotta catch ‘em all"? Pokud vám dělali v mládí společnost Pikačů a další pokémoni, jistě ano. Někdejší japonský globální hit zažívá znovuvzkříšení v podobě mobilní hry a vypadá to, že dětská láska se nezapomíná. Za týden od spuštění trhá stahování herní aplikace i její používání rekordy.
Nejprve si představme, o co vlastně ve hře jde. Úkolem je nasbírat a ovládnout co nejvíc Pokémonů, virtuálních bytostí různého zjevu i schopností. S nimi pak lidé plní řadu úkolů, především pak bojují proti ostatním hráčům. Neděje se tak v podobě jednoduché herní hříčky. Chytání pokémonů se přeneslo do reálného světa. Spolupráce se společností Niantis, která dříve patřila pod Google Labs, napomohla k umožnění využití principů augmentované reality. „Představtesi, že objevíte Squirtla schovávajícího se u pobřeží San Franciska, Bulbosaura na nádraží Shinjuku nebo budete svědky toho, jak je Pikačů pod Eifellovou věží," přiblížil aplikaci CEO Niantic John Hanke loni na tiskové konferenci v Japonsku, která představovala plánované uvedení hry. Lépe ji ale vysvětlí následující video.
Pokémon Go měl spatřit světlo světa na začátku tohoto roku, ale nakonec se tak stalo na začátku minulého týdne. A jednalo se o vskutku fenomenální start. Do pátku 8. července si stáhlo hru 5,16 % amerických uživatelů Androidu. Pro srovnání: tak mediálně probíraný Tinder mají nainstalována pouhá 2 %.
To není všechno. Dle metriky společnosti SimilarWeb zobrazující počet denně aktivních uživatelů konkrétních aplikací hrálo v pátek 8. července Pokémon Go přes 3 % amerických uživatelů Androidu, u Twitteru to bylo přitom 3,5 %. Pikačů a jeho přátelé jsou stále na vzestupu, takže je dost možné, že už překonali i Twitter.
Připomeňme si přitom, že Tinder vznikl před 4 lety a změna, které napomohl u online randění, je předmětem zájmu médií i akademiků. Twitter je pak zdrojem citovaným médii na denní bázi a vznikl již v roce 2006. Pokémon Go je tu pouze týden. Navíc je nutné dodat, že není dostupný zdaleka globálně, oficiálně je uvedený v USA, Austrálii a na Novém Zélandu. Z pohledu českého majitele iPhonu si ho jednoduše nezahrajete, lidé s Androidem nenajdou Pokémona na českém Google Play, ale mohou si hru stáhnout do telefonu například přes APK Mirror. A ano, i přes to, že je dostupný přes tyto postranní uživatelské uličky, lidé si ho stejně i v Česku instalují.
Vraťme se ale ještě jednou do americké a statisticky zmapované reality. Další data od SimilarWeb ukazují čas strávený denně v jednotlivých aplikacích. V této metrice Pokémon Go překonává WhatsApp, Instagram i Snapchat.
Tento kolosální úspěch pomohl výrazně vlastníkovi hry, japonské společnosti Nintendo, která zaznamenala největší růst akcií od 80. let minulého století. Za pár dnů zvýšila svou valuaci o 9 miliard na celkovou hodnotu 28 miliard dolarů. Tato neuvěřitelná čísla naznačují, že jsme svědky historického milníku. I lidé ve věku blížícím se třicítce získali nostalgickou pobídku k tomu, aby si začali hrát, a zatím ji nadšeně využívají.
Je pravděpodobné, že popularita a především aktivní používání herní aplikace se po období nárůstu spojeného s rozšiřováním na další trhy zastaví. Do té doby ovšem platí již vzpomínané: „Gotta catch ‘em all."
Kam dál?
Pokémon Go dokáže to, co svede málokterá aplikace: přiměje lidi k tomu, aby se vydali ven na konkrétní místa.
Přečtěte si o tom, jak mohou hru začít využívat podniky pro nalákání zákazníků.