I zloději kol se dají chytat. Policie v San Franciscu k tomu využívá Twitter a GPS vysílače

5. 6. 2014 | Petr Michl
Krádeže kol se obvykle vůbec neřeší. Co takhle ale nasadit kolo „volavku" s GPS tracekrem a zakročit pak proti zloději, co se chytí na lep? Přesně tento přístup zavedla policie v San Franciscu.

Poměr počtu vyřešených případů krádeží kol k těm nahlášeným je nejen v České republice tragický. Navíc vzhledem k tomu, že k policejní praxi u tohoto typu přečinů patří velmi často taktika „počkáme, až se zloděj udá sám a kolo přiveze", mnoho lidí se s nahlášením odcizení bicyklu ani neobtěžuje. Není ovšem nutné mít jen takto pasivní přístup. Co takhle nasadit kolo „volavku" a zakročit pak proti zloději, co se chytí na lep? Přesně tento přístup zavedla policie v San Franciscu, Twitter jim pak pomáhá jako kanál k šíření osvěty i povědomí o tom, že krást kola není automaticky beztrestná záležitost.


Zdroj: CC, Daniel Ones, Flickr

Kola lákající k odcizení jsou vybavená GPS vysílačem. Aby se vyloučili příležitostní pobudové a našli se primárně ti, kteří tuto činnost vykonávají opakovaně,  je kolo zajištěné standardně řetězem. Když je kolo ukradeno, GPS modul pomůže sledovat jeho pohyb a ve výsledku dovést policii k pachateli.


Twiter účet @SFPDBikeTheft slouží k k hlášení krádeží občany, zostuzování chycených lapků, dávání tipů na to, jak kolo co nejlépe zabezpečit, a především k šíření povědomí o tom, že při krádeži kola musí nyní zloději zvažovat nejen pouze dopad na jejich svědomí, ale i reálnou možnost toho, že budou chyceni a potrestáni. Mezi techniky zabezpečení patří mimo registrování sériového čísla rámu kola u policie i nálepka s nápisem „Is this bait bike?" (Je to kolo / návnada?). Ta znejišťuje případné zloděje a připomíná jim, že se police snaží s krádežemi kol něco dělat a že se mohou snadno stát dalším dopadeným - třeba po odcizení právě tohoto kola.


Práce „jednotky proti krádežím kol" ze San Francisca je inspirována programem na univerzitě ve Wisconsinu, který napomohl snížení počtu krádeží kol o 40 %. Jeho hlavní zbraní bylo právě používání kol / volavek. Nelze však podceňovat ani roli sociálních médií. V roce 2013 odhalila výzkum, že téměř 96 % policejních oddělení v USA využívá v nějaké podobě sociální média a v 80 % z nich věří, že již pomohla vyřešit zločiny. V Česku funguje jako online kanál pro propagaci práce policie především nadšením hnaná facebooková stránka Týdeník Policie, samotná policejní oddělení sociální média pro komunikaci s veřejností příliš nepoužívají.

Zdroj: Mashable

Štítky dokumentu: Twitter

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: