IIK Grand Prix 2016 ocenilo nejlepší projekty interní komunikace
Ve čtvrtek 8. 9. byla vyhlášena IIK Grand Prix 2016, kterou již tradičně vyhlašuje Institut interní komunikace. Prestižní soutěž hodnotí projekty z oblasti interní komunikace a souvisejících oborů. V letošním šestém ročníku bylo přihlášeno přes třicet soutěžních projektů. Bylo rozhodnuto o vítězích v šesti kategoriích a udělena tři čestná uznání. Absolutním vítězem se stala Kofola.
Obor interní komunikace se v Čechách i na Slovensku stále rychleji vyvíjí, což se odráží i v tématech projektů přihlášených do soutěže. Celá oblast směřuje ke zlepšování podmínek na pracovištích, k zábavě, k mezilidským vztahům a cílenému CSR. Významným motivačním prvkem se stalo poděkování. Manažeři stále více komunikují a zvyšují se možnosti interakce zaměstnanců. Pro letošní ročník se nejsilnějšími projekty ukázala digitální řešení komunikace a ucelené, promyšlené informační kampaně. Porota ocenila propojení interní komunikace s externími pracovníky a zákazníky. Ubývá tištěných materiálů i inovací v osobní komunikaci.
Vítězné projekty GRAND PRIX 2016
Absolutní vítěz: Kofola - Kus Kofoly aneb Daruj zlaté prasátko
Kategorie DIGITÁL: Sazka - Nový intranet jako živá sociální síť
Kategorie KAMPAŇ: Kofola - Kus Kofoly aneb Daruj zlaté prasátko
Kategorie NÁPAD: Kofola - Měsíční hodnocení pro zaměstnance očima generálního ředitele
Kategorie OSOBNÍ: GSK - Annual meeting
Kategorie STRATEGIE: Siemens - Ownership culture - zapojení zaměstnanců
Kategorie TISK: Gefco – interní časopis Gefcoviny
K ocenění se vyjádřila Jaroslava Musilová, PR manažerka Kofola Československo: „Zlaté prasátko loni uvedlo skupinu Kofola na pražskou burzu a obdarovalo zaměstnance kusem Kofoly v podobě pravých akcií. Ocenění si tedy určitě zasloužilo. Jsme rádi, že naše projekty baví nejen nás a naše zaměstnance, ale že zaujaly i odbornou porotu. Je to odměna celému týmu, který na nich pracuje a určitě velkou výzvou do budoucna, přicházet s novými nápady a pomáhat měnit svět interní komunikace."
Předání ceny pro absolutního vítěze týmu Kofoly
Porota složená z předních osobností interní komunikace posuzuje přihlášené projekty ve dvou kolech. V prvním kole probíhá bodování pomocí aplikace, ve druhém kole porota diskutuje a hlasuje. U každého projektu hodnotí přístup k interní komunikaci, k řešení, fungování a měřitelnosti. Hodnocena je využitelnost a přínos projektu pro celý obor. Všichni soutěžící obdrží cennou zpětnou vazbou „Protokol hodnocení porotců“. Soutěží se v kategoriích Digital, Tisk, Osobní komunikace, Nápad, Kampaň a Strategie. „V letošním ročníku mě příjemně překvapila mnohem sofistikovanější měřitelnost přínosů většiny projektů, jsem rád, že se obor interní komunikace stává vážnou součástí strategického řízení firem a významným nástrojem managementu.“ říká k hodnocení prací Tomáš Poucha, zakladatel a ředitel Institutu interní komunikace.
Soutěž je určena každému, kdo vnímá význam interní komunikace jako nástroj pro zvyšování efektivity firmy. Své projekty přihlašují ti, kdo se cíleně věnují interní komunikaci a jejím vlivům na angažovanost a loajalitu zaměstnanců, bezpečnost práce, úspěšnost recruitmentu s návaznosti fungování podniku.
„Silné zastoupení kategorie Digitál potvrzuje, že úspěšná firma se v dnešním světě neobejde bez moderní digitální komunikace. Firmy, které investují do elektronizace vnitrofiremní komunikace vykazují vyšší zisk i spokojenost zaměstnanců.“ říká Martin Panák, garant kategorie digital, Product Marketing Manažer pro oblast Business Productivity, Microsoft Česká a Slovenská republika
Níže naleznete podrobnější popisy k vítězům jednotlivých kategorií.
Absolutní vítěz:
Kofola ČeskoSlovensko a.s. - Kus Kofoly aneb Daruj zlaté prasátko
Společnost Kofola ČeskoSlovensko vstoupila se svými akciemi na Burzu cenných Papírů Praha. Cílem interní kampaně bylo vysvětlit, co se děje a přiblížit zaměstnancům i laické veřejnosti vstup na burzu lidskou řečí a udělat to tak nějak jinak, po Kofolácku. Hlavní linkou se stala postavička Zlatého prasátka. V rámci vánoční kampaně darovala Kofola akcie spotřebitelům i zaměstnancům. Těm byl určen jejich vlastní „Kus Kofoly“, aby se mohli podílet na úspěchu firmy. Na Valnou hromadu přijelo více než 75 % všech zaměstnanců, přestože účast nebyla povinná.
Kategorie DIGITÁL
Sazka a.s. - Nový intranet jako živá sociální síť
Platforma Liferay, na které je intranet postaven, je intuitivní a příjemná pro uživatele. Každý uživatel si sám volí podobu homepage, která nabízí týmové a volnočasově stránky, informace o počasí, o kolezích a jejich práci. Proběhla interní soutěž o název celého intranetu, kdy vítěz vzešel z veřejného hlasování. Název KOMPAS skvěle zapadá do interní filozofie firmy. Porota ocenila měřitelné zvýšení návštěvnosti 498x oproti stávajícímu intranetu.
Kategorie KAMPAŇ
Kofola ČeskoSlovensko a.s. - Kus Kofoly aneb Daruj zlaté prasátko
viz výše
Kategorie NÁPAD
Kofola ČeskoSlovensko a.s. - Měsíční hodnocení pro zaměstnance očima generálního ředitele
Měsíční hodnocení je určeno pro všechny zaměstnance, oObsahuje přehled plnění jednotlivých značek, priority na další měsíc, oceněné zaměstnance a jejich fotografie. Jde o slovní hodnocení uplynulého měsíce generálním ředitelem. Pro oživení byl text psaný generálním ředitelem překládán do různých československých nářečí. Celkem bylo 11 nářečí, zaměstnanci hádali, o které nářečí se jedná. Cílem bylo zvýšení čtenosti, v současnosti nejčtenější článek na intranetu - o 100%.
Kategorie OSOBNÍ
1. GSK - Annual meeting
Celofiremní výroční konference společnosti GSK, jejímž smyslem je představit zaměstnancům společnosti strategii na celý rok, motivovat je pro práci, zvýšit firemní engagement. Motto pro rok 2016 bylo Cesta k úspěchu a výjimečnosti. Šlo o představení vize společnosti GSK, která chce být lídrem v konkrétních oblastech farmaceutického průmyslu. Šlo o velmi dobře propracovaný a promyšlený několikadenní event večetně konference, kdy měli zaměstnanci umožněno dávat zpětnou vazbu v průběhu prezentací formou červených a zelených karet, team-buildingu a workshopů. Celkové hodnocení této akce ze strany zaměstnanců dosáhlo 9,05 bodů z 10.
Kategorie STRATEGIE
Siemens, s.r.o. - Ownership culture - zapojení zaměstnanců
Řešení strategického zacílení interní komunikace. ´Jednejme tak, jak bychom jednali ve své vlastní firmě´, Porotu zaujal projekt, jak by firma samotná mohla být odpovědnější k živ. prostředí a zároveň ušetřila. Jednou z pilotních aktivit byl dvouletý projekt snížení spotřeby firemních vozidel. Byli osloveni všichni řidiči s tím, aby svým stylem jízdy šetřili palivo a aby přemýšleli, kde tankují. Průběžná kampaň informovla o tom, jak lze změnou chování za volantem snížit spotřebu, jak tankovat levnější palivo. Úspora v nákladech na palivo byla za první rok 515 000 Kč. Dopad na řidiče obrovský, do soutěže se zapojilo 60 % řidičů.
GEFCO ČESKÁ REPUBLIKA s.r.o. - Gefcoviny
Gefcoviny jsou již 5 let interní magazín pro zaměstnance společnosti GEFCO v České republice. Magazín vychází 3x - 4x ročně a obsahují jak lokální komunikaci, tak korporátní interní komunikaci. Časopis je vydáván v tištěné podobě (jako doplněk online komunikace) 3x-4x ročně a slouží pro komunikaci se všemi zaměstnanci - jak administrativa, tak operátoři ve skladech, dílnách atp., kterých je ve firmě cca 70%. Porota hodnotila vysokou profesionalitu a čistotu výroby časopisu.
Čestná uznání
KPMG Česká republika, s.r.o. - za zapojení zaměstnanců do CSR
AXA Česká republika s. r. o. - za otevřenost managementu při řízení změny, proměně kanceláří AXA v Bratislavě
IKEA Česká republika, s.r.o.- za promyšlené a detailně propracované řešení angažovanosti zaměstnanců v návaznosti na externí komunikaci firmy.