IKEA chce novou kampaní inspirovat zákazníky k udržitelnému životu

10. 4. 2019 | Petr Michl
Jaká by měla být ekonomika? Tak trochu „cirkulárka" — vypadá to tak alespoň z nové kampaně IKEA Lepší svět začíná doma, která je postavena na propagaci principů udržitelnosti a cirkulární ekonomiky.

Společnost IKEA spouští v dubnu kampaň s názvem Lepší svět začíná doma. Kampaň staví na spolupráci s influencery, event marketingu, digitální reklamě, OOH a TV spotech a šíří myšlenku, že právě malé změny v našich každodenních návycích mají pro životní prostředí velký význam, pokud je děláme všichni.

„Lidé jsou si stále více vědomi vážnosti otázky životního prostředí a chtějí se chovat udržitelněji. Pro spoustu z nás je ale tato problematika příliš komplexní a necítí za ni individuální zodpovědnost. Řešením je začít sám u sebe a malými jednoduchými kroky měnit své každodenní návyky a způsob uvažování. Díky tomu snížíme svou uhlíkovou stopu a pomůžeme životnímu prostředí. V IKEA bychom rádi inspirovali k postoji, že chovat se udržitelně je jednoduché a také finančně dostupné,“ říká Roman Bojko, manažer pro trvalou udržitelnost IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko.

Inspirace přijde na mnoha úrovních. V TV spotech i v onlinu, přičemž se ponesou v duchu praktických rad, které mohou lidé udělat sami každý den. Třeba o tom, že když si uschováte zbytky od večeře do krabičky a dáte je do lednice, zbudou vám na zítra. Nebo o tom, že sprchou trvající jen 3 minuty neočistíte jen své tělo, ale i duši.

V televizní kampani pak IKEA uvede spoty, které demonstrují vliv jednotlivců na změnu životního prostředí skrze každodenní činnosti. Ve vysílání je diváci mohou zhlédnout od 11. dubna do 19. června 2019.

Tyto kreativy následují kampaně se stejným poselstvím, které už IKEA spustila v zahraničí. Ilustruje to například následující video. 

IKEA také uvádí novou aplikaci IKEA Better Living, která inspiruje ke zdánlivým maličkostem, jimiž významně šetříme planetu. Stáhnout ji půjde během dubna v obchodech App Store i Google Play. Uživatel sbírá body za činnosti typu vynechání plastového víčka u kávy s sebou, cestu pěšky nebo za zkrácení délky sprchování či vypnutí kohoutku při čištění zubů. Aplikace následně vyhodnotí v číslech, jak velká je úspora vody, energií a jak se uživatelům daří snižovat množství odpadu či uhlíkovou stopu. Uživatel se také může stát členem různých komunit ve svém okolí a sdílet svoje aktivity. Aplikace tak motivuje nejen k jednotlivým krokům, především ale poskytuje celkový pohled na reálný dopad na životní prostředí.

Zdroj: IKEA

Kampaň staví na spolupráci s influencery, kteří budou s použitím nové aplikace ukazovat svým sledujícím inspiraci, jak šetřit planetu z pohodlí domova. „Záměrně jsme oslovili influencery, kteří se ekologií zabývají v odlišné míře. Nejblíže je toto téma bloggerce Weef, pro kterou je udržitelnost podstatnou součástí života. Duo A Cup of Style s IKEA spolupracuje dlouhodobě, a přestože se snaží žít udržitelně, není to jejich primární téma v komunikaci se svým publikem. Úplným opakem je youtuber Lukefry, který se ekologií nezabývá a umožňuje nám tak oslovit úplně novou cílovou skupinu,“ uvádí Zdeňka Pecková, tisková mluvčí a PR manažerka IKEA Česká republika.

Bloggerka Weef má ve srovnání s dalšími dvěma zmíněnými influncery výrazně menší počet influencerů (33 tisíc). Její soulad s kampaní je ovšem vysoký, naznačuje to i následující video, které je na jejím kanálu plní funkci toho úvodního a představovacího.

Součástí externí komunikace je také série eventů. Navštívila je i Caroline Reid, Sustainability Development Leader z IKEA of Sweden. Ta se zúčastnila semináře pro veřejnost, který vznikl ve spojení s organizací CZECHDESIGN, a také setkání s neziskovými i komerčními organizacemi. Cílem tohoto setkání bylo propojování subjektů, kolektivní řešení otázky trvalé udržitelnosti a snaha společně kultivovat životní prostředí. V IKEA Point na Václavském náměstí poté proběhla netradiční módní přehlídka, která si od klasických fashion shows vypůjčuje formát, ale obsahově se liší. Při této příležitosti se nebude prezentovat oblečení, ale produkty IKEA, které jsou z udržitelného materiálu nebo svou funkčností pomáhají šetřit životní prostředí. Modelky a modelové prezentovali skrze taneční kreace například ratanové koše, kuchyňská dvířka z recyklovaného plastu nebo sprchové hlavice s regulací proudu vody. Autorkou modelů je absolventka oboru Módní tvorba na UMPRUM, Kristína Dúhová.

V out-of-home kampani budou hvězdami billboardů produkty, které zákazníkům ušetří peníze a pomohou jim na cestě k udržitelné domácnosti. Jedná se například o recyklační koše, perlátory pro omezení spotřeby vody, systém uskladňování potravin 365+ nebo chytré LED osvětlení.

Ve všech obchodních domech bude pak od 26. do 27. dubna probíhat IKEA FESTIVAL pro lepší domov, který zákazníkům přiblíží například koncept bezobalové kuchyně nebo službu Druhý život nábytku. Program mimo jiné zahrnuje také přednášky vybraných influencerů na téma, jak zvládli své první kroky k šetrnějšímu životu, a zábavně-­naučnou bojovku pro nejmladší členy rodiny.  

Své závazky k planetě nezapomíná IKEA komunikovat ani uvnitř společnosti. Pro zaměstnance vytvořila obsahové video představující nové kolekce, které se tentokrát soustředí na udržitelnost, obnovitelné materiály, ale také na byznysovou strategii Growth with Impact, která zaměstnance informuje o plánech a obchodních cílech pro následující období. Za produkcí videa stojí agentury Ogilvy a Neocont. Pro zaměstnance je také vytvořena interní výzva v rámci aplikace IKEA Better Living.

Za spolurealizací kampaně Lepší svět začíná doma stojí agentura Ogilvy, která má na starosti uvedení nové aplikace Better Living, mediální komunikaci a influencer aktivaci. Agentura New Wave zajišťuje produkci módní přehlídky a ostatních eventů a reklamní část kampaně obstarává kreativní agentura Kaspen/Jung von Matt společně s digitální agenturou Triad, která k tomu má na starosti i sociální sítě. Nákup mediálního prostoru obstarává mediální agentura Vizeum.

Společnost IKEA se dlouhodobě soustředí na trvalou udržitelnost. V roce 2012 zavedla strategii People & Planet Positive, jejímž cílem je zlepšovat život v domácnostech po celém světě. 


Kam dál? 



IKEA rozhodně nepřišla s posláním komunikovaným danou kampaní nově. Odráží její dlouhá léta nastavený směr. V poslední době ovšem zkouší i koncepty, které stojí proti nutnosti prodávat nový nábytek. V únoru IKEA oznámila, že začíná testovat pronájem nábytku


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: