Infografika - typologie online zákazníků
Nakupování online je mezi lidmi stále populárnější. Snadno se porovnávají ceny i jednotlivé výrobky mezi sebou, při online nákupu nabízí prodejci i zvláštní výhody. Slevu při prvním nákupu, či výhody za odebírání newsletteru a členství v klubu. Stále ale spousta lidí dává přednost nakupování v kamenných prodejnách. Důvody jsou v podstatě pořád stejné. Zákazníci si chtějí zboží osahat před tím, než ho koupí a také mají při placení na internetu strach o svoje peníze. A někteří si prostě rádi nechají poradit od prodavače a užijí si trochu toho mezilidského kontaktu.
Reklamní agentura Havas Worldwide se na online zákazníky zaměřila ve výzkumu s názvem Prosumer report. Pracovala s daty více jak 10 000 zákazníků z 31 zemí a na základě jejich zkoumání vytvořila 4 základní typy nakupujících vzhledem k jejich vztahu k e-commerce.
První skupinu (digitally dissociated) tvoří lidé, kteří neustále dávají přednost kamenným prodejnám.
Někteří z nich nenakupují na internetu, protože k tomu nemají potřebné prostředky a jiní prostě tomuto typu obchodu nevěří. Ze zkoumané skupiny 12 % dotazovaných neuskutečnilo v průběhu předešlého roku žádný online nákup. Chybí jim již zmíněná možnost osahat si produkt před jeho zakoupením (57 %). Výhodou nákupu přímo v prodejně je podle dotazovaných i to, že nemusí na zboží čekat (27 %) a mohou se poradit s prodejcem (26 %).
Nejpočetnější skupinu (digitally divided) zastupují lidé, kteří nakupují online primárně ze svého počítače, který mají doma nebo například v práci. Nakupovat online z mobilního telefonu by je snad ani nenapadlo. Četnost jejich nákupů na e-shopech je nízká. 10 a méně nákupů online udělalo za poslední rok 43 % lidí z průzkumu. Tito lidé čtou pečlivě recenze produktů a porovnávají ceny i vlastnosti. Ale také přiznávají, že je jediná negativní recenze může odradit od nákupu (38 %) a někdy je online nabídka až zbytečně široká (48 %).
Pak je zde skupina (digitally experimental), která v online světě ráda experimentuje. Zkouší nové způsoby obchodního styku, ale neomezuje se jen na nakupování na internetu. Rádi se o své zkušenosti dělí s ostatními uživateli internetu. Online nakupují hlavně proto, že tak šetří peníze.
Poslední skupinou (digitally integrated) jsou ti, kteří jsou online prakticky kdykoliv. Během posledního roku nakoupili více jak 25 krát v e-shopu. U kamenných obchodů očekávají, že budou mít i svůj online obchod a jsou frustrovaní, když tomu tak není (45 %). Nakupování přes mobilní telefon jim nedělá žádné potíže a rádi zkoušejí různé aplikace, které obchody nabízejí pro pohodlný nákup. Čím lepší aplikace budou, tím rychleji počet členů této skupiny poroste.
Zdroj: www.mashable.com