Infografika: Vlastní e-shop se stává samozřejmostí. Online je 73 % největších obchodních řetězců v Česku

2. 2. 2017 | Jakub Hort
Na mobilu už nejen hledáme zboží, ale i nakupujeme. Pro kamenné obchody začíná být e-shop s mobilní verzí nutností.

Pokud se Češi rozhodnou nakupovat u svého oblíbeného prodejce na internetu, ve většině případů uspějí. Už tři čtvrtiny největších obchodních řetězců České republice nabízí vlastní e-shop.. Vyplývá to z výzkumu, který připravila konzultační společnost ACOMWARE ve spolupráci s katedrou marketingu Fakulty podnikohospodářské Vysoké školy ekonomické v Praze.

Ze 125 prodejců v 16 různých segmentech, kteří se průzkumu zúčastnili, dnes vlastní e-shop provozuje již 91 firem. V celkem 7 segmentech už platí, že na internetu prodávají své zboží všichni největší obchodníci. „Zatímco loni bylo takových segmentů 5, letos je jich již 7. Konkrétně přibylo sportovní vybavení a zboží pro zdraví a krásu. Kromě nich nabízejí své produkty na internetu také všichni významní prodejci hraček, knih, koberců, zverimexu či vybavení do koupelen,“ vysvětluje Ondřej Klega, vedoucí marketingu v konzultační společnosti ACOMWARE. Podle Klegy je postupný nárůst e-shopů logickou reakcí na atraktivitu e-commerce trhu, který v Česku meziročně roste přes 20 % a v loňském roce dosáhl obratu 98 miliard Kč.

V loňském roce začaly firmy reagovat na přesun zákazníků z běžných počítačů na mobilní zařízení, které využívají nejen k hledání zboží, ale též k nákupům. Mobilní nebo responzivní web, který umožňuje korektní zobrazení na mobilních zařízeních, už má 70 % prodejců.Za poslední dva roky se toto číslo významně zvýšilo o více než dvojnásobek. Je to logická reakce na dění na trhu, vždyť z mobilů již v některých segmentech pochází i vyšší desítky procent nákupů, a toto číslo ještě v budoucnu poroste,“ vysvětluje Klega.

Pozitivně se vyvíjí také nabídka služeb, které jednotliví obchodníci na internetu nabízí. Možnost vyzvednout si zboží objednané na internetu v kamenné prodejně nabízí podobně jako loni 75 % firem. Výrazně se navíc zvýšilo množství obchodníků, kteří v e-shopu uvádějí, zda je dané zboží v prodejně skladem – aktuálně tuto informaci najdeme u poloviny firem. Možnost reklamovat zboží v kamenné prodejně nabízejí již dvě třetiny prodejců, přímo vrátit zboží jde ale jen u 45 % obchodníků.

Mezi nejvyhledávanější prodejce na internetu se řadí Lidl, který ale vlastní e-shop plánuje spustit až v letošním roce. „V první desítce pak vedle něj najdeme hlavně prodejce potravin, jako jsou Kaufland (3.), Penny (4.), Albert (6.) nebo Tesco (7.). Paradoxně s výjimkou posledního Tesca ještě všichni způsob, jak nabídnout nákup potravin a dalšího sortimentu online, teprve připravují,“ říká Klega.

Výzkum se také poprvé zaměřil na využívání sociálních sítí jednotlivými obchodníky. Pokud obchodní řetězce využívají ke komunikaci sociální síť, činí tak na Facebooku – svoji stránku zde má 76 % firem. Instagram využívá 39 % firem, Twitter pouze 18 %. „Sociální sítě jsou vynikajícím místem pro řešení zákaznické podpory, ale také pro podporu marketingu. Firmy, které je zatím nevyužívají,by to měly do budoucna napravit,“ uzavírá Klega. Velkou rezervu mají zatím e-shopy ve využívání PPC kampaní. Ze všech dotázaných prodejců se využívání Skliku nebo Adwords přihlásila pouze polovina.

Hlavní závěry studie:

·        Celkem 73 % největších obchodních řetězců v ČR už prodává své zboží ve vlastním e-shopu – celkem jde o 91 firem, loni to bylo 84.

·        V celkem 7 segmentech již platí, že na internetu prodávají své zboží všichni největší obchodníci. Nově jde o sport a krásu a zdraví, již dříve to stejné platilo pro knihy, hračky, koberce, zverimex a vybavení do koupelen.

·        Mobilní nebo responzivní web nabízí již 70 % firem, naopak počet mobilních aplikací stagnuje.

·        Vyzvednutí zboží v kamenné prodejně nabízí 75 % firem, podobně jako loni. Výrazně se ale zvýšilo množství firem, které v e-shopu uvádějí, zda je dané zboží skladem v prodejně – aktuálně tuto informaci najdete u poloviny firem (49 %).

·        Možnost reklamovat zboží v kamenné prodejně nabízejí již dvě třetiny prodejců (65 %), přímo vrátit zboží jde ale jen u 45 %.

·        Pokud české řetězce využívají ke komunikaci sociální síť, činí tak nejčastěji na Facebooku – svoji stránku zde má 76 % firem. Instagram využívá 39 % firem, Twitter pouze 18 %.

·        Nejhledanější značkou na českém internetu je stále Lidl, následovaný IKEA a nově Kauflandem. Do první desítky premiérově poskočil Jysk, konkrétně na 9. místo.

·        Přibývá firem s vynikajícím hodnocením nad 97 % na Heureka.cz – je jich už 21 %. Vůbec nejlépe hodnocený je e-shop Svět zdraví.

Níže si může prohlédnout celou infografiku provedeného výzkumu:

Štítky dokumentu: Infografika

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?