Instagram plní fake účty značek, které těží z lidské hlouposti
Instagramový účet značky Calvin Klein slibuje, že za jeho sledování a sdílení na Instagram Stories lidé získají voucher na 2 tisíce korun. Asi tušíte, že je zde něco podezřelého. Lidská hloupost nicméně dovoluje, aby tato praktika vzkvétala. Minulý týden byla nejen na českém Instagramu poškozena podobným způsobem řada značek.
Falešné názvy účtů slavných značek končí příponami, které se odkazují ke konkrétnímu státu, nebo něčím zcela generickým jako „offers" (nabídky, pozn. red.). Mezi falešnými účty tak byl calvinkleincz. Ale také calvinkleinsk, který sliboval prvním 20 tisícům followerů voucher na 80 euro.
De facto stejné podmínky „promo nabídky" šlo najít u účtu footlockerczsk nebo footlocker_czsk.
Brzy zrušeným účtem se stal asosoffers01, nahradil ho asosoffers01_.
Podobné praktiky nejsou legální
Podobné praktiky překračují právní rámec. Někdo vytvářel instagramové účty mající vyvolávat pocit souvislosti s etablovanými značkami a zároveň přitom sliboval jakýsi paskvil soutěže a "giweaway" s tím, že můžeme úspěšně pochybovat o tom, že byl novým followerům jakýkoliv voucher kdy poslán. Už jen proto, že u těchto účtů byla často zvyšována hranice počtu followerů pro udělení voucherů, aby další lidi cítili motivaci sdílet a sledovat.
K tématu se pro Marketing Journal vyjádřila odbornice na právo v marketingu, advokátka Petra Dolejšová z právní kanceláře eLegal:
„V obou případech si je potřeba uvědomit, že se jedná o zásah do ochranných známek společností a zároveň také o tzv. nekalou soutěž (parazitování na jiné společnosti a jejích výrobcích nebo pověsti). I když online právo se řídí různými právními systémy, tyto dvě věci jsou mezinárodně upraveny celkem totožně a velké společnosti si právě za účelem vymáhání práv z parazitování na brandu vyčleňují svá právní oddělení, aby toto monitorovala a chránila.
Náhrady škody a peněžité satisfakce se potom mohou šplhat i do osmiciferných čísel. Společnosti by si dokonce tyto věci měly hlídat už jen proto, aby jejich ochranné známky (brand) časem neztratily právní ochranu (nedošlo k jeho tzv. rozmělnění, zevšeobecnění, které s sebou nese i to, že se brand časem vyjme z ochranných známek a stane se součástí běžné mluvy."
Co z toho podvodníci měli
Říci s jistotou, co z toho lidé stojící za falešnými účty mají, je obtížné. Smysl dávající variantou je účet přejmenovat a pak se přes něj snažit prodávat zboží stejné kategorie, pravděpodobně levné oblečení z Číny.
Další variantou je „účet zaměřený na módu" prodat někomu jinému, kdo by s ním měl výše nastíněné úmysly. S tím je samozřejmě potíž v tom, že tyto účty jsou brány Instagramem jako spam, jsou nahlašovány a mizí.
U některých falešných účtů se pak objevily odkazy na affiliate katalogy zobrazující zboží konkrétního brandu.
Tyto praktiky odhalují několik důležitých věcí. Instagram jim přeje, tedy především v tom smyslu, že lidé u něj nečtou komentáře tolik jako na Facebooku. Stačí jim primární podnět k akci. Dalším zjištěním je, že výzva k sdílení skrze Instastories s označením profilu může být poměrně silným nástrojem.
Lidská hloupost je neomezená a projevuje se i v sociálních médiích
Posledním a popravdě ne zcela pravděpodobným důvodem, proč by se někdo odhodlal k masové tvorbě falešných účtů velkých značek a nabírání desetitisíců followerů, je snaha dokázat, že lidé jsou tak hloupí a že to jde.
A ono to skutečně platí, obojí. Odhalit podvodnou nabídku přitom nevyžaduje zrovna génia. Když má značka Calvin Klein jen pár stovek followerů, je to podezřelé. Účet calvinkleincz to sice zdůvodňoval tím, že mu ukradli původní účet, a toto je „nový a jediný oficiální". I to je ale průhledné, vyloženě nesmyslně pak působí celá promo akce, pokud si roznásobíte, kolik by za ni značka dala. Například u footlockerczsk by to při voucheru na 3 tisíce korun pro prvních 20 tisíc followerů dělalo 60 milionů korun.
Vznikl dokonce i instagramový účet, který se hlouposti falešných stránek a jejich sledujících posmívá. Zdroj: Instagram / tohlejepodvod
Facebook si prošel fází Stránek v českém kontextu se statisíci fanoušků, kteří byli nabráni přes různé soutěže slibující iPhony a Škody Octavie. Mnoho z těchto FB Pages se pak živilo získáváním trafficu pro weby pochybné kvality a občasným přimícháním prodejního linku. Falešné účty módních značek populárních mezi mladou cílovou skupinou jsou evidentně jakousi obdobou pro Instagram. Čím dřív budou odstraněny a další lidé si uvědomí, že je ani nemá smysl zakládat, tím lépe.