Konec velkých kampaní připravil TOP 09 o třetinu voličů
Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu |
Ne nadarmo Marketing Journal zařadil poitický marketing TOP 09 do nejzásadnějších marketingových momentů uplynulého roku. Strana, která vznikla odštěpením pravicově orientované platformy od KDU-ČSL, dokázala díky dobře postavené kampani oslovit statisíce voličů, stát se třetí nejsilnější stranou ve sněmovních volbách a zvítězit (s trochu hořkým podtónem) v komunálních volbách v Praze. Teď se však ukazuje, jakou roli kampaň TOP 09 doopravdy sehrála. Po jejím omezení totiž strana konstantně v nejrůznějších průzkumech veřejného mínění ztrácí potenciální voliče. Politologové vidí za úbytkem především kontroverzní politiku strany, jejíž neústupnost v některých otázkách začíná být s ohledem na veřejné mínění na překážku. Marketéři pak poklesu přisuzují i fakt, že strana v období supervolebního roku dokázala aktivizovat více voličů, než kolik je s ní skutečně názorově spřízněno. Obě skupiny se však shodují, že se jedná o jev přirozený.
"Nastal naprosto běžný efekt poklesu loajality, který se dá pozorovat po ukončení jakéhokoli typu reklamní kampaně," míní Petr Kučera, marketingový odborník. "Pro stranu to neznamená nic zlého, dobrou kampaní se jí podaří v uvozovkách ztracené voliče znovu získat." Podle Kučery je spíš problém, že se o straně bude více hovořit v souvislosti s úbytkem voličů. "Ti nerozhodní ji mohou názorově opustit právě pod vlivem dojmu, že se jedná o jakýsi hromadný exodus." Podle Kučery může být pro TOP 09 útěchou, že se k ní v průzkumech stále hlásí každý desátý občan. "Přestože nejsem politolog, troufnu si říci, že to pro novou stranu, která je navíc u moci, není špatný výsledek," dokončuje Kučera.