Meta odstranila čínské dezinformace. Měly za cíl útočit na českou vládu a posilovat pozitivní sentiment vůči Číně a Rusku
Čína se zdá v době, kdy v našem geografickém prostoru řešíme především ruskou útočnou válku na Ukrajině, jako aktér, který stojí opodál a nechce se zapojovat. Nová odhalení společnosti Meta Platforms nicméně naznačují, že mimo Ruska hraje v dezinformační válce také silnou úlohu. Navíc v souvislosti s dezinformační kampaní zaměřenou přímo na Českou republiku.
Dle společnosti Meta Platforms, vlastnící mimo jiné Facebook, Instagram a Whatsapp, se jí podařilo zvlikvidovat dezinformační síť, která vznikla v Číně a cílila na Spojené státy, Českou republiku a v menší míře na čínsky a francouzsky mluvící publikum po celém světě. Meta odhalila různé oddělené akce probíhající v různých obdobích od podzimu 2021 do poloviny září 2022. K té české konkrétně uvádí:
„V Česku byla tato aktivita především protivládní, kritizovala podporu státu Ukrajině ve válce s Ruskem a její dopad na českou ekonomiku a využívala kritiky k varování před znepřátelením si Číny.“
Tato operace probíhala na více sociálních sítích, včetně Facebooku, Instagramu, Twitteru a dvou českých petičních platformách. Dezinformátoři pracovali v malých skupinách a spoléhali se zejména na to, že je bude oslovená cílová skupina sdílet.
Ukázka propagace jedné z petičních platforem. Zdroj: Facebook
Důvody odhalení se zdají poněkud úsměvné. Mimo nahlášení obsahu uživateli hrálo roli i to, že dezinformační příspěvky byly publikovány primárně v pracovní době v Číně. Automatické systémy Meta zrušily řadu účtů a stránek na Facebooku kvůli různým porušením standardů komunity, včetně vydávání se za někoho jiného a neautentičnosti. Jednou z taktik bylo publikování komentářů pod příspěvky uživatelů s výrazným dosahem, často šlo o vizuální memy.
Z pohledu Meta jsou pochopitelně nejvážněji vnímané útoky zaměřené na uživatele v USA, i proto, že měly údajně sofistikovanější podobu než ty do té doby zaznamenané. „Doposud jsme se setkávali s čínskými operacemi, které byly zacíleny především proti Američanům na území jižní Asie, měly ovlivňovat mínění tamních lidí,“ prohlásil Ben Nimmo z Meta s tím, že tentokrát byla operace na území USA i v dalších oblastech více propracovaná a nepracovala jen s narativem „Čína je dobrá“, ale cílila na podporovatele republikánů i demokratů s taktikou vedoucí k polarizaci společnosti.
Ukázka podpory Čína a Ruska najednou. Zdroj: Facebook
Ruské dezinformační operace pracovaly s nápodobou velkých západních médií
Výše popsaná „rozeštvávací“ taktika je dlouhodobě modem operandi velké části ruských dezinformačních snah. I těm nyní Meta věnovala pozornost a dokázala část narušit. Konkrétně k tomu říká:
„Zlikvidovali jsme rozsáhlou síť, která vznikla v Rusku a zaměřovala se především na Německo, ale také na Francii, Itálii, Ukrajinu a Spojené království s narativy orientovanými na válku na Ukrajině. Operace začala v květnu tohoto roku a soustředila se na rozsáhlou síť více než 60 webových stránek, které se pečlivě vydávaly za legitimní webové stránky zpravodajských organizací v Evropě, včetně Spiegelu, Guardianu a Bildu. Zveřejňovaly zde originální články, které kritizovaly Ukrajinu a ukrajinské uprchlíky, podporovaly Rusko a tvrdily, že západní sankce vůči Rusku se vymstí. Tyto články a také originální memy a videa na YouTube pak propagovali v mnoha internetových službách, včetně Facebooku, Instagramu, Telegramu, Twitteru, petičních webů Change.org a Avaaz a dokonce i LiveJournalu.“
Když v Meta některé výše zmíněné fake domény blokovali, začali vnikat nové. Působili především v angličtině, francouzštině, němčině, italštině, španělštině, ruštině a ukrajinštině. Velmi zajímavé a naznačující, že za těmito aktivitami stojí Kreml, je to, že v několika případech byl obsah operace rozšířen prostřednictvím facebookových stránek ruských velvyslanectví v Evropě a Asii.
Vyšetřování Meta podnítila práce investigativních novinářů v Německu. Vhled do fungování operace pak poskytli také výzkumníci z Digital Forensic Research Lab. Benn Nimo z Meta k tomu dodává:
„Jedná se o největší a nejsložitější operaci ruského původu, kterou jsme od začátku války na Ukrajině narušili. Představovala neobvyklou kombinaci sofistikovanosti a hrubé síly. Podvržené webové stránky a použití mnoha jazyků si vyžádaly jak technické, tak jazykové investice. Amplifikace na sociálních sítích se naproti tomu opíralo především o hrubé reklamy a falešné účty.“
Ač Meta upozorňuje na to, že většina účtů, stránek a reklam na jejích platformách byla odhalena a odstraněna automatickými systémy ještě před zahájením vyšetřování, není racionální věřit tomu, že AI vše odhalí a že Facebook, Instagram nebo na této protiakci spolupracující Twitter zadusí dezinformační snahy zpočátku ve všech případech. Naopak popsaná zpráva ukazuje, že s námi hybridní válku nevede pouze mocnost, která označuje Západ jako nepřítele otevřeně, ale je do ní zapojena i Čína, jejíž technologické zázemí, včetně potenciálního zapojení umělé inteligence, má mnohem větší potenciál. A jak je vidět, mezi cíli je i Česká republika.
Zdroj: Meta
Tip redakce
„Školení je koncipováno pro firemní kolektivy. Jsme ho schopni zprostředkovat formou webináře i naživo přímo ve firmách, přičemž druhý způsob umožňuje více bezprostřední interakci a diskuzi, která ideálně mezi kolegy pokračuje i posléze," vysvětluje jeho lektor, Petr Michl, a dodává:
„Právě diskuzi o tom, jak získávají lidé informace a jak s nimi pracují, chceme podněcovat. Skoro každý má ve svém okolí příbuzného, kamaráda, ale třeba i kolegu, co podléhají fake news. Po našemu školení budou jeho účastníci ovládat nástroje pro usnadnění odhalení dezinformací a mít vědomosti, které jim pomůžou o tématu věcně argumentovat. Což je mnohem lepší přístup než bohužel častá argumentace ad hominem — její použití s lidmi, co věří například v narativy šířené Kremlem, vede obvykle jen k rozklíženým vztahům. Věříme, že to jde lépe."
Ve 3 hodinách semináře vás seznámíme s:
- příklady mediální manipulace
- nevyslovenou agendou konkrétních médií a vlivem jejich vlastníků
- právním rámcem vymezujícím to, co se (ne)smí v komerčních médiích i v těch veřejné služby
- problematickou vymahatelností zmíněných pravidel
- proměnou mediálního světa díky internetu a sociálním médiím
- propagandou a jejími nástroji
- sílou fake news a způsobem, jak se šíří
- způsobem fungování propagandistických médií Ruska a Číny v zahraničí
- konspiračními teoriemi, hoaxy, řetězovými e-maily i deepfakes
Nejde o jednosměrnou přednášku, sami se během školení aktivně zapojíte. Čekejte:
- kvízy
- úkoly
- vyzkoušení online nástrojů, díky kterým fake news snáze odhalíte.
Více info i možnost registrace najdete zde.