Mobilní Facebook chce nahradit s funkcí Nearby Foursquare, ten odpovídá novým vylepšením
Facebook má velké množství geolokačních dat, které by bylo hřích nevyužít. Každý měsíc prý otaguje své příspěvky lokací 250 milionů lidí. Nyní konečně přichází funkce, která to dokáže využít. Nese název Nearby a měla by uživatelům v rámci Facebook aplikací pro iOS a Android nabízet zajímavé tipy týkající se nakupování, restaurací, kultury, ubytování, klubů a dalších témat. Za jejím vývojem stojí pochopitelně tým geolokačního startupu Gowalla, který Facebook koupil v minulém roce.
Přesněji řečeno funkce Nearby tu již několik měsíců je, ale dosud dokázala pouze říci, zdali jsou poblíž vaši přátelé (informovali jsme o tom v červnu tohoto roku, tato funkce se nicméně nikdy pořádně neprosadila). Její nová verze tuto schopnost opustila, měla by umět něco užitečnějšího – totiž zhodnotit všechny ty check-iny, lajky, ale i hvězdičková a slovní hodnocení podniků. Díky nim pak nabídne relevantní seznam dle kategorií rozčleněných podniků v okolí uživatele i jejich polohu na mapě a vzdálenost. Zároveň prý také umí to, co nabízí, přizpůsobit chutím uživatele. Tedy podle jeho aktivity vyhodnotí ta místa, která mu bude zobrazovat. Pokud dosud lajkoval jen kostel a knihovnu, speciální akce v blízkém nočním klubu se mu pravděpodobně v mobilu neobjeví.
Jednotlivé kategorie mají své podkategorie – restaurace se tak například mohou dělit na italské, francouzské, fast food apod. Jelikož je ale systém založený na místech a jejich celkových hodnoceních, nenajde vám třeba nejšťavnatější hamburger v okolí. Samozřejmě, že má také mnoho otevřených cest ke zlepšení. Nabízí se možnost zobrazení probíhajících eventů a opětovné zobrazení výskytu přátel v okolí. S růstem popularity této služby mohou začít platit podniky Facebooku za zvýraznění a dle lokace mířené reklamy. Zatím prý bude Nearby zpřístupněn 1 % uživatelů a postupně se bude rozšiřovat, s tím přijdou nepochybně i další zlepšení.
Jak je na tom konkurence?
Hlavními konkurenty jsou v tuto chvíli Yelp, jež má v USA velkou základnu recenzí a uživatelského hodnocení nespočtu míst, a samozřejmě Foursquare (FS). Ten je mnohem více mezinárodní a je pro změnu vnímán jako „první volba pro check-in“. Sám se ale snaží posunout funkčně přesně tam, kde chce být Nearby.
Jeho nová verze pro iOS uvedená téměř současně s Nearby se točí také především okolo poskytování informací o podnicích, které se nacházejí v okolí uživatele. Obrázek výše ukazuje detail konkrétních míst. Po check-inu se člověku zobrazí další data: ta o dalších vyznavačich FS, kteří jsou v daném podniku, recenze přátel a dalších uživatelů a přehled dosavadní aktivity naznačující třeba, jak daleko je nějaká odměna v rámci Specials. Ač má FS jako geolokační služba oproti Facebooku značný náskok, ten ho může velice snadno dohnat v popularitě díky mase svých uživatelů - miliarda je ve srovnání s 30 miliony u FS přeci jenom obrovský rozdíl. Pokud budou Nearby i Foursquare nabízet to samé je dost možné, že dříve či později nebudou lidé chtít pro „geolokační činnost" spojenou s objevováním zajímavých míst v okolí otevírat novou aplikaci a prostě zůstanou na té s mobilním Facebookem.
Zdroje: www.mashable.com, www.techcrunch.com