Propagované špendlíky: Pinterest zavádí reklamu
Nabrat dostatečný počet uživatelů, kteří se naučí vaši sociální síť milovat, a ve správnou chvíli je začít zásobovat reklamou. To je recept, který využil Facebook a mnoho dalších úspěšných. Klíčem je poznat tu chvíli, kdy si jste jistí, že reklama uživatelům neotráví zážitek natolik, aby šli o web dál. Pinterest tu je už čtvrtým rokem a podle jeho vedení už dozrál čas. Na svém blogu oznámil, že spustí reklamní formát „Promoted Pins". Tyto „propagované špendlíky" se budou objevovat při vyhledávání konkrétního tématu na vrchních pozicích.![]()
Pinterest mnozí nepovažují ani příliš za sociální médium, spíše za vyhledávač hezkých obrázků a věcí. Jednotlivé tematické kategorie hrají při hledání významnou roli a co je výš, je vidět. V první fázi má jít především o test za účelem sbírání reakcí uživatelů. Pinterest slibuje, že reklamy v jeho podání budou:
- Vkusné (žádné pop-upy a flashe)
- Transparentní (bude jasné, co je placená reklama a co organický obsah)
- Relevantní (reklamy budou v souladu se zájmy uživatelů)
- Vylepšované na základě zpětné vazby
V příkladech použití Pinterest prozradil: „V rámci našeho prvního testování umístíme několik pinů do výsledků vyhledávání a feedů jednotlivých kategorií. Například pin s oblekem Dartha Vadera od půjčovny kostýmů může být propagován v rámci vyhledávání pro termín „halloween". Zatím nám za to nikdo neplatí – chceme vidět, jak věci půjdou, a víc než co jiného slyšet, co si myslíte." Přístup je tedy dosud velmi opatrný a taktní. Pinterest nicméně nějakou formu monetizace potřebuje. Nasbíral v investicích již 338 milionů a jejich poskytovatelé je rozhodně do společnosti nevložili jen z lásky k hezkým obrázkům.
Na začátku minulého roku Pinterest zkoušel spolupráci s poskytovatelem affiliate odkazů Skim Links, který přiřazoval k fotkám prodejní odkazy s určitou relevancí (např. u fotky kabelky byl link na produktovou stránku kabelky na e-shopu patřící do affiliate sítě skim links). Pravděpodobně kvůli nedostatečné míře zmíněné relevance se ale tato cesta ukázala jako neperspektivní. Toto adjektivum se rozhodně nedá použít pro Pinterest a jeho vtah k e-commerce obecně. Především v USA, odkud dle červencových údajů ComScore pochází 48 milionu uživatelů Pinterestu, se čím dál více rozvíjí mobilní e-commerce založená na vizuální atraktivitě a náhodném objevování obsahu (zboží). Pinterest a móda je z tohoto pohledu více než vhodná dvojice.
Navíc v srpnu se objevila data říkající, že follower určité značky na Pinterestu od ní v průměru uvidí 12,2 příspěvků během 30 dnů. Pokud se budeme držet průměrného dosahu příspěvků na Facebooku 16 % a budeme počítat s nejčastější kadencí příspěvků firem jednou za den, činí stejná hodnota u největšího sociálního média jen 4,8. MarketingLand i proto označil Pinterest za potenciální „game changer", který může značkám přinášet více než jiná sociální média.
Zdroje: blog.pinterest.com, blog.skimlinks.com, marketingland.com, crunchbase.com
