Průzkum: Letošní průměrný plat v české e-commerce činí 43 500 Kč
Průměrný plat pracovníka v online marketingu a e-commerce vychází o 13 500 Kč více než je běžný celorepublikový průměr podle dat dle ČSÚ za stejné období, v reálných číslech je to 43 500 Kč, oproti 29 000 Kč. Říkají to výsledky průzkumu HR agentury Online People, který probíhal v druhé polovině roku 2017 a zúčastnilo se ho 700 respondentů z relevantní cílové skupiny.
Z pozic specialistů si na platovém žebříčku stojí lépe ti, kteří se zabývají analytikou a vývojem produktů (UX), u seniorních se platy pohybují průměrně přes 65 000 Kč. Stabilně vysoké procento růstu internetového obchodování (e-commerce) nahrává i trvalému růstu platů. 70 % zaměstnanců očekává jeho významný nárůst v příštím roce. Výzkum jsme realizovali v létě 2017.
63 % pracovníků v online si meziročně polepšilo
Celkově mzdy vykázaly významný nárůst - 63 % dotázaných uvedlo, že se jim znatelně zvedla mzda od posledního sledovaného období. Zbylých 37 % neuvádí žádný nárůst proti roku 2016. Dvě třetiny dotázaných (70 %) pak předpokládají i další zvyšování příjmu v následujícím roce, zejména u těch, kterým se plat zvyšoval už letos. Procento se mírně liší u e-shopů a agentur - v agenturách zvýšení platu čeká 76 % zaměstnanců, ale mezi lidmi v e-shopech je to jen 63 %.
Roste mzda s praxí u všech pozic stejně?
U většiny specializací je růst mezd lineárně rovnoměrný. Nicméně u technických pozic jako je analytik nebo SEO specialista jsou platy v kategoriích 0-2 roky a 2-5 let prakticky srovnatelné, ale po překonání pětileté praxe se průměrné mzdy až zdvojnásobí. Zajímavé je i to, že ve skupině SEO specialistů s praxí do dvou let je vyšší zastoupení specialistů z Prahy, než v ostatních skupinách, patrně proto průměr platů juniorních specialistů přesáhl jejich zkušenější kolegy z regionů.
60 % specialistů na online nemá KPIs
Přestože označení “manažer” může být u názvu pozice zavádějící, lidé, kteří vedou tým si standardně polepší minimálně o 25 %, průměrný plat je 68 013 Kč. Je na zaměstnavateli, zda toto zvýšení dá automaticky do fixního platu nebo budou pracovat s motivační složkou platu za dosažení jasně stanovených cílů (KPIs). Tato motivace je ale obvyklá pouze u 40 % pracovníků.
Rovných 60 % respondentů nemá od zaměstnavatelů stanovená KPIs. Největší skupinou, kde tento set chybí jsou specialisté, kteří mají na starosti online i offline marketing najednou Dokonce 56 % z dotázaných specialistů na PPC nemá stanovená KPIs. I v sociálních sítích je pouze 37 % specialistů motivováno na stanovených KPIs.
Jste mezi 2/3 zaměstnavatelů, kteří investují pravidelně do svých zaměstnanců?
E-commerce jako mimořádně rychle se rozvíjející segment vyžaduje neustále vzdělávání se a 99 % všech dotázaných zaměstnanců se nějakým způsobem vzdělávalo. 76 % zaměstnavatelů pro svůj tým pravidelně připravuje interní odborná školení. Neméně je zajímavý je fakt, že 58 % zaměstnanců se vzdělává po vlastní linii a investuje i vlastní prostředky.
Když hledáte nového partnera do byznysu, jdete si pro něj do agentury
Agentury jsou potenciální líhní nových internetových podnikatelů, protože 44 % agenturních zaměstnanců zvažuje odchod na volnou rohu, resp. start jiného soukromého byznysu.
26 % zaměstnanců není spokojeno se současnou pozicí a celých 39 % zvažuje všech dotázaných zaměstnanců zvažuje odchod na volnou nohu, aby mohlo nabídnout své služby více subjektům.
55 % vašich zaměstnanců už teď pracuje ještě pro někoho jiného
Už teď má více než polovina z nich (55 %) práci, kterou vykonává "bokem", nejčastěji se jedná o PPC specialisty a copywritery, kteří pracují pro menší e-shopy.
Ty vlastní nejčastěji někdo z jejich okolí. Téměř dvě třetiny (68 %) jsou opakovaně oslovovány personálními agenturami, z toho dokonce celá třetina (29 %) několikrát do měsíce a 3 % dokonce několikrát týdně.
Kompletní infografiku si prohlédněte níže (klikněte na ní pro její zvětšení).